StoryEditor

Takto vyzerá budúcnosť autodopravy. Nákladiak bez vodiča už reálne pracuje

19.11.2018, 14:45
Einride je švédsky, len dva roky mladý start-up, ktorý postavil elektrické robotické nákladné vozidlo s názvom T-Pod.

Najproblematickejšou položkou automobilovej dopravy je vodič, a pri kamiónoch to platí o to viac, pretože človek potrebuje napríklad prestávky na odpočinok a ďalšie nevyhnutné veci. Stroj následne zostáva nevyužitý, píše iDNES.cz.

Nákladiak od Einride vyzerá správne futuristicky, pôvodná kabína je redukovaná len na čelo, v ktorom sú ukryté nevyhnutné komponenty. To v architektúre vozidla ušetrilo ďalšie miesto, ktoré potom v pracovnom nasadení môže zaberať samotný náklad.

​Ešte lepšie ako T-Pod to ukazuje z neho odvodená varianta T-Log, ktorá je prispôsobená na prevoz dreva - o čo menej miesta zaberie kabína, o to dlhšie polená sa na robotické vozidlo dajú naložiť.

Autonómne nákladné auto od Einride teraz nasadila do ostrej prevádzky logistická firma DB Schenker. Do bežnej prevádzky zatiaľ autonómne autá "bez dozoru" a s inými ako výskumnými úlohami nemôžu ísť.

Novinka s označením T-Pod tak brázdi cesty v uzavretom areáli terminálu DB Schenker vo švédskom Jönköpingu. Tam nepretržite premáva medzi skladmi. Obe firmy tak túto technológiu otestujú v rámci prípravy na postupný prechod do reálnej cestnej premávky.

"Autonómne riadenie bude stále dôležitejšie. Spolu s Einride chceme v blízkej budúcnosti do bežnej premávky uviesť prvé autonómne elektrické nákladné vozidlo," hovorí Jochen Thewes, riaditeľ spoločnosti DB Schenker.

Úplne bez dozoru T-Pody nie sú, nie je však potrebný na každé vozidlo jeden vodič, ako pri klasických automobiloch. T-Pod je pod dohľadom operátora, ktorý môže vozidlo ovládať až na vzdialenosť niekoľkých stoviek kilometrov. Flotilu pritom koordinuje inteligentný plánovaci systém, ktorý optimalizuje časy doručenia a sleduje tiež životnosť batérií a spotrebu energie.

"Vďaka absencii kabíny vodiča je T-Pod menší, má väčšiu nosnosť nákladu a flexibilitu, nižšie výrobné a prevádzkové náklady a optimalizovanú spotrebu energie," uvádza DB Schenker.

​T-pody majú osadené 200 kWh akumulátory, ktoré majú zabezpečiť dojazd na úrovni 200 kilometrov. Maximálna rýchlosť je následne obmedzená na 85 kilometrov za hodinu. Auto s pôdorysom 7 x 2,5 metra je schopné poňať až 15 europaliet. Maximálna hmotnosť je stanovená na 26 ton.

Firmy Einride a DB Schenker svoje partnerstvo začali tento rok v apríli. Dohoda zahŕňa pilotnú prevádzku v Jönköpingu s možnosťou ďalších pilotných projektov v zahraničí. O T-Pod prejavil záujem aj známy obchodný reťazec Lidl, ktorý podpísal s Einride zmluvu o partnerstve v minulom roku. Tento rok v marci oznámili tiež partnerstvo s výrobcom čipov NVIDIA.

Einride teraz vyvíja vlastnú rýchlonabíjačku pre svoje T-Pody a plánuje, že v roku 2020 bude na 200 kilometrovej trase medzi Göteborgom a Helsingborgom premávať až 200 modelov T-Pod. Spoločnosť Einride založili v roku 2016 Robert Falck, Filip Lilja a Linnéa Kornehed.

01 - Modified: 2024-04-26 12:00:00 - Feat.: - Title: Prvá jazda s novou Daciou Duster. Odolný klasik zdražel a dostal miesto dieselu hybrid 02 - Modified: 2024-04-26 09:06:00 - Feat.: - Title: Návrat Škody k športiakom? Supervýkonná novinka ohromí, má to však jeden háčik 03 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 04 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 05 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia
menuLevel = 2, menuRoute = auto/doprava, menuAlias = doprava, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 22:48