StoryEditor

​Systémy automatizovaného riadenia v autách nefungujú. Nespoliehajte sa na ne, radia odborníci

26.08.2020, 14:05
Moderné asistenčné systémy pre čiastočne automatizované riadenie sú podľa Americkej automobilovej asociácie potenciálne nebezpečné.

Elon Musk, vizionár a šéf Tesly, síce sľubuje, že plne autonómne riadenie áut je už doslova za rohom, realita je však jeho silným vyhlásením zrejme stále veľmi vzdialená. Naznačili to aj nedávne testy Americkej automobilovej asociácie (AAA), ktorá v tomto roku a v roku 2018 otestovala niekoľko vozidiel vybavených pokročilými poloautonómnymi systémami riadenia, píše iDNES.cz.

Výsledok? Takmer vždy rovnaký. Na systémy sa nedá spoľahnúť a priemerne zlyhávajú každých zhruba 13 kilometrov. Výsledky novšieho z dvojice testov, ktorého sa zúčastnili vozidlá BMW X7, Cadillac CT6, Ford Edge, Kia Telluride a Subaru Outback sa pritom nijako zásadne nelíšia od staršieho testu, v ktorom bola účastníkom Tesla Model S so svojim slávnym autopilotom.

Áno, Tesla síce svoj softvér pre automatizované riadenie neustále vylepšuje, avšak AAA nezmieňuje, že by napríklad v roku 2018 mala oproti konkurentom Tesla v praxi významný náskok. Skôr teda môžeme predpokladať, že systémy autonómneho riadenia fungujú stále dosť podobne. A teda podľa tvrdenia AAA nefungujú.

Organizácia testovala predovšetkým situácie, kedy má systém udržiavania v jazdnom pruhu strážiť, aby auto svoj pruh neopustilo a zároveň kontrolovať cestu pred sebou kvôli kolízii. V drvivej väčšine prípadov však testované vozidlá prehliadli práve simulované stojace vozidlo. K nárazu typicky došlo v rýchlosti asi 40 kilometrov za hodinu. Spoľahlivé nebolo ani udržiavanie v pruhu a systém vraj vozidlo často naviedol až príliš blízko k zvodidlám alebo iným vozidlám.

AAA však uznáva, že výrobcovia automobilov vo svojich návodoch k vozidlám píšu, že systémy majú práve s detekciou odstavených vozidiel problémy a že sa majú vodiči neustále venovať riadeniu a byť pripravení reagovať. Avšak aj napriek tomuto varovaniu považuje organizácia asistenčné systémy za potenciálne nebezpečné. Problém totiž vidí v tom, že jednotlivé funkcie prestávajú fungovať v podstate bez varovania alebo len s minimálnym upozornením pre vodiča. Pre takéto varovanie navyše neexistuje žiadny štandardizovaný postup.

​Organizácia však nezverejnila detailnú metodiku testu a konkrétne podmienky. Tvrdí však, že systémy skúšala tak na uzavretej testovacej dráhe, ako aj v bežnej prevádzke a že s vozidlami najazdili testovací vodiči zhruba 6 400 kilometrov. "Obzvlášť v reálnych podmienkach sme opakovane zistili, že aktívne systémy asistovaného riadenia nefungujú konzistentne," povedal pre agentúru AP Greg Brannon, riaditeľ AAA pre oblasť Automotive Engineering.

Automobilky (GM, BMW a Subaru) na výsledky reagovali vyhlásením, v ktorom zhodne tvrdia, že systémy nemajú vodiča nahradiť a majú mu iba pomôcť v nebezpečných situáciách. Napríklad BMW tvrdí, že v teste AAA systémy modelu X7 zafungovali tak ako mali a boli navrhnuté. "BMW vyžaduje, aby sa vodič plne venoval riadeniu a bol schopný v prípade krízovej situácie zasiahnuť," píše sa konkrétne vo vyjadrení nemeckej automobilky.

Volvo

​​Problém vidí AAA aj v tom, že na nové systémy sa začínajú zákazníci čoraz viac spoliehať. Podľa organizácie ľudia, ktorí si tieto asistenčné riešenia zaobstarali ako prví, patria často k priekopníkom a technickým fanúšikom a sú si obmedzeniami týchto stále relatívne nových riešení vedomí.

Lenže ako sa systémy udržiavania v jazdnom pruhu a ďalšie asistenčné riešenia umiestňujú do čoraz väčšieho množstva áut, dostávajú sa k ďaleko širšiemu publiku, ktoré už si povahy technológie vedomé nie je a môže sa na asistentov až príliš spoliehať. "Predpokladajú, že to funguje. A to môže byť veľmi nebezpečný predpoklad," hovorí Brannon.

Organizácia tak odporúča, aby automobilky s rozširovaním asistenčných systémov prestali. A to práve aj vo vzťahu k následnému nástupu plne samočinného riadenia. Ten by vlastne dnešné "nefunkčné" systémy mohol spomaliť. Zákazníci, ktorí totiž získajú skúsenosti s dnešnými nedokonalými riešeniami, sa totiž podľa Brannon môžu obávať o funkčnosť tých budúcich plne autonómnych.

01 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 02 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 03 - Modified: 2024-11-04 10:09:27 - Feat.: - Title: Nový konkurent Kie i českej Škody. Hyundai poodhalil svoje najväčšie elektrické SUV 04 - Modified: 2024-11-03 12:00:00 - Feat.: - Title: Najlacnejší elektromobil po radikálnych vylepšeniach: Má všetko, čo vlastne treba 05 - Modified: 2024-11-02 12:42:43 - Feat.: - Title: Pri nahrávaní diania z ciest na autokamery treba dodržiavať nariadenia GDPR
menuLevel = 2, menuRoute = auto/doprava, menuAlias = doprava, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
04. november 2024 21:31