Ponuka elektrických vozidiel v ponukách výrobcov čoraz výraznejšie rastie. Je to pochopiteľná odpoveď na blížiaci sa schválený zákaz predaja iných než „nulovo-emisných“ automobilov na európskom trhu od roku 2035. Brusel teda tlačí automobilky k vývoju a produkcií batériových áut, ktoré síce dokážu byť výhodnou voľbou pre mnohých motoristov, no zatiaľ nie pre úplne každého.
To, že elektrické autá pre všetkých a za každú cenu sú nezmysel a len obrovský dar Číne vyhlásil na slávnostnom zahájení veľtrhu Expo Ferroviaria (zameranom na železnicu) v utorok v Miláne taliansky minister infraštruktúry a dopravy Matteo Salvini, ktorého citovala agentúra ANSA.
Zameranie na železničnú dopravu
„Udržateľnosť a skutočnú ekologickú transformáciu prinášajú vlaky a železnice,“ povedal Salvini. Vo svojom prejave poďakoval „všetkým, ktorí pracujú v železničnom sektore, a skutočne tak prispievajú k ekologickej transformácii“. Zamestnanci tohto odvetvia navyše podľa neho neohrozujú tisíce pracovných miest na rozdiel od „šialených rozhodnutí Európy v oblasti automobilového priemyslu“.
Zameriavať by sa teda bruselskí zákonodarcovia mali vo väčšej miere skôr na vlaky a železnice, než na automobily a ich nútenú plnú elektrifikáciu. Salvini, ktorý je zároveň vicepremiérom, vedie v krajne pravicovú Ligu a často sa stavia kriticky k rozhodnutiu Bruselu, sa nedávno pripojil aj k výhradám voči chystanej emisnej norme Euro 7.
Pôvodný návrh označil za „jednoznačne zlý“, nepomáha podľa neho ani z hľadiska ochrany životného prostredia, o ktorú sa tak prísne Brusel v posledných rokoch snaží. „Taliansko má spoločne s Francúzskom, Českom, Rumunskom, Portugalskom, Slovenskom, Bulharskom, Poľskom a Maďarskom dostatok síl, aby tento skok do tmy zablokovalo,“ povedal Salvini v polovici mája na konferencii predajcov automobilov vo Verone.
„Teraz sme blokačnou menšinou, ale chceme sa stať väčšinou,“ dodal. Len minulý týždeň schválili ministri Európskej únie zodpovední za konkurencieschopnosť kompromisnú podobu novej emisnej normy. Limity emisií majú byť vďaka nej pre osobné aj nákladné autá menej prísne, ako v pôvodnom návrhu, a tiež sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy, o ktorej teraz bude rokovať europarlament.
Kritizovaná norma Euro 7 má byť menej prísna
Pôvodne sa očakávala platnosť emisnej normy pre osobné automobily od polovice roka 2025 a pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. Proti predchádzajúcemu a podľa zástupcov autopriemyslu nerealistickému variantu Euro 7 sa postavilo celkom osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej bolo ešte Slovensko, Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko a Poľsko.
S posledným návrhom normy, s ktorým minulý týždeň v piatok prišlo španielske predsedníctvo, boli však tieto krajiny nakoniec spokojné. „Súčasná podoba kompromisu, ktorý prinieslo Španielsko, znamená naozaj výrazný posun k tomu, aby bola táto norma efektívna a aby dokázala naďalej zaistiť konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu a dostupnosť mobility pre celú verejnosť v EÚ,“ uviedol minulý týždeň český minister dopravy Martin Kupka.
„Kľúčové zmeny sa dotýkajú jednak návratu k norme Euro 6 v prípade emisií z výfukov, zároveň sa však významne zmenili a zjednodušili podmienky pre testovanie aj u nákladných vozidiel,“ dodal. Pôvodná podoba normy Euro 7 by podľa neho znamenala „vážne ohrozenie pre automobilový priemysel aj vážne ohrozenie pre dostupnosť najmä tých najmenších osobných vozidiel“.
Európske automobilky pritom proti norme Euro 7 usilovne bojovali a tvrdili, že je príliš nákladná a zároveň zbytočná, pretože priemysel aktuálne vydáva desiatky miliárd eur na elektromobily s nulovými emisiami. Vynaložené peniaze na novú normu by tak mohli automobilkám chýbať pri prechode na výrobu elektromobilov a predstavovali by ďalšie financie navyše.