StoryEditor

Návod na mestá bez nehôd? Presadnúť na bicykle, zvýhodniť chodcov a najmä spomaliť

31.05.2024, 10:53
  • Hoci ide o tragickú súčasť cestnej premávky, nehody boli a sú na cestách prítomné. Zbaviť sa ich úplne prakticky nedá.
  • Ale mohlo by sa, ukazuje to podrobný projekt Vision Zero, za ktorým stojí DEKRA. O aké opatrenia by išlo?
  • Prikláňa a vidí sa v ňom aj austrálsky špecialista na dopravnú bezpečnosť Chris De Gruyter, v snahe zvýšiť bezpečnosť tamojších ciest.

Obete dopravných nehôd sú tragickou súčasťou cestnej premávky. Ako čosi krajne nechcené, ​​celkom nezamýšľané, ​​no pritom nevyhnutné. Tézu o tom, že bez umierania to úplne nepôjde, nahlodáva príklad päťdesiattisícových miest, ktoré to bez strát na životoch zvládajú už niekoľko rokov. Ako?

Chris De Gruyter sa o vyššiu bezpečnosť cestnej premávky cez dopravné plánovanie zasadzuje skoro 20 rokov, z toho posledných 12 pôsobí ako vedúci Centra pre výskum miest na univerzite RMIT v austrálskom Melbourne. Prakticky celý ten čas od kritikov i obdivovateľov svojej práce počúva, že síce robí niečo nesmierne užitočné, ale súčasne úplne zbytočné. Nedosiahnuteľné, píše iDNES.cz.

Tvrdia mu, že straty na ľudských životoch k dopravnej infraštruktúre jednoducho patria, cesty bez obetí vraj neexistujú. Je rozhodne účelné a chvályhodné snažiť sa obmedziť počet mŕtvych a vážne ranených na minimum, ale úplne bez nich to skrátka nepôjde. Alebo snáď áno?

image

Zmena rýchlosti aj na našich diaľniciach? Kontroverzný návrh u susedov pretlačili

Odpoveď na túto otázku zdôvodňuje, prečo sa aj De Gruyter natoľko našiel v iniciatíve DEKRA, presnejšie povedané v jej projekte Vision Zero. Názorne dokladá totiž príklady z celého sveta, že stiahnuť počet obetí dopravných nehôd na nulu skutočne možné je. Vision Zero pritom nie je o práve zapadnutých sídlach, ale rovno päťdesiattisícových mestách.

A takých už napočítal v 26 krajinách viac ako 500. Dokazuje tiež, že ten mimoriadny úspech a celoročná prevádzka bez nehôd nebola žiadna jednoročná štatistická anomália. Miest, ktoré znížili počet úmrtí na cestách na nulu a dosiahli takýto výsledok opakovane, je celkom slušný rad.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 74% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-11-24 12:31:04 - Feat.: 0 - Title: Mali by ste radšej odovzdať vodičák? Tieto otázky dôkladne preveria vaše vedomosti 02 - Modified: 2024-03-20 12:23:47 - Feat.: 1 - Title: Zmena rýchlosti aj na našich diaľniciach? Kontroverzný návrh u susedov pretlačili 03 - Modified: 2023-12-18 12:32:33 - Feat.: 1 - Title: Bezpečnosť na prvom mieste: V USA chcú zakázať reklamy na rýchle a výkonné autá 04 - Modified: 2024-03-20 10:47:26 - Feat.: 1 - Title: Holandsko môže nabíjať elektromobily alebo domácnosti. Oboje nie, sieť to nestíha 05 - Modified: 2024-05-06 11:50:00 - Feat.: 1 - Title: Chorvátsko nasadilo bič na nezodpovedných vodičov. Nové radary netrestajú iba rýchlosť
01 - Modified: 2024-06-26 17:53:45 - Feat.: - Title: Zakladateľ Wikileaks Julian Assange sa vrátil do Austrálie po 14-ročnom spore, na letisku ho vítali priaznivci 02 - Modified: 2024-06-26 09:29:37 - Feat.: - Title: Škoda nakoniec predĺži život svojich obľúbených modelov. Elektromobilita totiž viazne 03 - Modified: 2024-06-25 22:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Absolútna ignorácia či nevedomosť. Naozaj dokážete správne jazdiť na diaľnici? 04 - Modified: 2024-06-25 10:44:21 - Feat.: - Title: „Ľudové Porsche“ dostalo mnohé vylepšenia. Zrýchlením a výkonom vám teraz vyrazí dych 05 - Modified: 2024-06-25 05:38:44 - Feat.: - Title: Zakladateľ WikiLeaks Assange bude voľný, vráti sa do Austrálie. Dohodol sa s úradmi v USA
menuLevel = 2, menuRoute = auto/doprava, menuAlias = doprava, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. jún 2024 10:39