StoryEditor

Holandsko môže nabíjať elektromobily alebo domácnosti. Oboje nie, sieť to nestíha

20.03.2024, 11:10
  • Kapacita elektrickej siete v Holandsku nestačí balansovať elektromobilitu. 
  • Obmedzenie prevádzky verejných dobíjacích staníc už nestačí. 
  • Dilema prevádzkovateľa siete pritom nijako neuľahčuje, že väčšina dobíjacích staníc pre elektromobily existuje mimo evidencie, v domácnostiach.

Začneme zoširoka. Spoločnosť Stedin sa radí k najväčším prevádzkovateľom elektrickej siete v Holandsku. Poskytuje energiu približne dvom miliónom domácností a zaisťuje ďalšie dva milióny pripojení pre malé a veľké firmy, či už bežné prevádzky alebo výrobné závody. Súčasne má tiež „pod palcom“ Utrecht, Haag a Rotterdam, tri zo štyroch najľudnatejších holandských miest.

Perspektívny partner, povedalo by sa. Lenže pohľad do štatistík hospodárenia energetického giganta odhaľuje niečo iné. Aj keď dnes predáva elektriny viac a približne o 150 miliónov eur drahšie ako pred siedmimi rokmi, čisté zisky spoločnosti poklesli za túto dobu desaťkrát. Namiesto 423 miliónov eur v roku 2017 je to dnes len necelých 40 miliónov.

image

Blackoutom za udržateľnosť: Holandský Utrecht nemá elektrinu, pre autá bude na prídel

Tento dramatický pokles má rozumné vysvetlenie. V spoločnosti Stedin totiž masívne investujú do rozvoja siete. V roku 2021 to bolo 687 miliónov eur, v roku 2022 už 721 miliónov eur. Zo štatistík vyčítame aj to, že napriek neskromným investíciám sa počet novo vytvorených pripojení blíži k nule, píše iDNES.cz.

Výsledkom je teda veľmi nepotešujúce vysvedčenie. Spoločnosť s takým ohromným obratom sa utápa v neziskovosti, neproduktívnych investíciách do rozvoja a pritom reálne nerastie. Vykresľuje to obraz spoločnosti ekonomicky nefunkčný, chorý. Lenže nefunkčný a chorý nie je ani tak prevádzkovateľ siete ako skôr celá holandská sieť. Tá je totiž zúfalo zastaraná a poddimenzovaná.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 77% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-03-08 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Silný štart nového roka: Týchto 10 osobných áut v januári ovládlo predaje na Slovensku 02 - Modified: 2024-03-05 13:20:00 - Feat.: 1 - Title: „Spaľováky“ bez šance: Poznáme finalistov prestížnej ankety Svetové auto roka 2024 03 - Modified: 2024-02-22 13:15:00 - Feat.: 1 - Title: Motorizmus podľa ekolobistov: Malé autá namiesto SUV a povinné elektromobily do firie​m 04 - Modified: 2024-02-28 10:00:00 - Feat.: 1 - Title: Predsudky dajte bokom: Toto sú najlepšie elektromobily na súčasnom trhu 05 - Modified: 2024-03-11 13:38:15 - Feat.: 1 - Title: Automobilky budú trestané za chýbajúce tlačidlá. Na top hodnotenie bezpečnosti môžu zabudnúť 06 - Modified: 2024-03-15 11:01:33 - Feat.: 1 - Title: Najdostupnejší elektromobil Škody odhalený: Toto je crossover Epiq s lákavou cenovkou
01 - Modified: 2024-10-05 13:30:00 - Feat.: - Title: Máte v pláne cestovať autom v zahraničí? Rezervujte si ho v danej krajine radšej vopred online, radí expertka 02 - Modified: 2024-10-04 22:00:00 - Feat.: - Title: Sankcie za emisie uškodia všetkým, varuje šéf Škody. Elroq otestuje záujem o elektro 03 - Modified: 2024-10-04 18:30:12 - Feat.: - Title: Eurokomisia schválila Poľsku program na podporu skladovania elektriny za 1,2 miliardy eur 04 - Modified: 2024-10-04 15:25:33 - Feat.: - Title: Nemecké automobilky varujú pred clami na čínske elektromobily, žiadajú dohodu 05 - Modified: 2024-10-04 12:19:20 - Feat.: - Title: Prehlasovali nás. Únia prijala kladivo na čínske e-autá, odvetný krok zabolí najmä náš Volkswagen a Jaguar
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. október 2024 22:55