StoryEditor

Môžeš si dovoliť jazdiť s väčším SUV? Tak budeš platiť aj vyššie dane, volajú aktivisti

04.07.2024, 11:00
  • „Nech platia boháči!“ je heslo z minulosti, ktorá sa pripomína aj v súčasnosti až nepríjemne často.
  • Posledný rok rezonuje Londýnom, kde sa aktivisti pokúšajú presadiť vyššie zdanenie založené na veľkosti vozidla.
  • Nové, masívnejšie SUV, patriace spravidla bohatším majiteľom, totiž produkujú viac emisií ako staršie autá.

Ktoré auto produkuje viac emisií: postaršie rozhrkané auto, alebo nejaký zánovný model? Konvenčné zmýšľanie by nás najskôr viedlo k záveru, že vozidlo so starším rokom výroby bude asi výraznejším znečisťovateľom ovzdušia. Lenže aktivisti z londýnskeho klimatického hnutia Possible konvenčne nerozmýšľajú.

Preto tiež na základe svojho výskumu vyhodnotili, že priemerný automobil s konvenčným motorom zakúpený v roku 2013 bude mať v priemere nižšie emisie uhlíka ako vozidlo zakúpené dnes. Na vine sú tu predovšetkým rozmerné SUV, produkujúce viac emisií. Tým však osočovanie a hľadanie vinníkov nekončí, píše iDNES.cz.

Aktivisti totiž ďalej uvádzajú, že existuje veľmi silná korelácia medzi priemernými príjmami majiteľa a vlastníctvom veľkého SUV. Údaje o vlastníctve vozidiel v Anglicku potvrdzujú, že u domácností s príjmami o pätinu vyššími, než koľko je oblastný priemer, je až o 81 percent vyššia pravdepodobnosť, že budú vlastniť automobil produkujúci vyššie emisie ako automobily zvyšných štyroch pätín nie až tak bohatých domácností.

image

Nové autá už bez toho nekúpite. Do povinnej výbavy pribudli systémy, ktoré vodičov vytáčajú

Súčasne potom tá „horná pätina“ s vyššími príjmami ročne najazdí až trikrát viac kilometrov ako ľudia zo spodnej časti nízkopríjmového spektra. „S ohľadom na produkciu skleníkových plynov už nie je pravdou, že by vodiči z nízkopríjmových skupín – vlastniaci staršie vozidlá – boli najväčšími znečisťovateľmi,“ píšu Possible.

„Naopak sú nimi tí, ktorí sa počítajú k majetnejším vrstvám. Práve tí si totiž výrazne častejšie kupujú rozmerné SUV, produkujúce viac emisií,“ dodávajú. Čo vo výsledku aktivisti považujú za pádny argument pre uznanie princípu „znečisťovateľ platí“, ktorý by sa mal premietnuť do vyššieho emisného zdanenia, v závislosti od veľkosti vozidla. Hoci to ich „znečisťovateľ platí“ neznamená nič iné, než staré dobré „nech platia boháči“.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 51% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-07-02 12:10:13 - Feat.: 1 - Title: V týchto krajinách si za parkovanie poriadne priplatíte. Ako je na tom s cenou Slovensko? 02 - Modified: 2024-07-01 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Nové autá už bez toho nekúpite. Do povinnej výbavy pribudli systémy, ktoré vodičov vytáčajú 03 - Modified: 2024-06-28 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Kompromisy sa zmenšujú. Toto sú plug-in hybridy, ktorých dojazd patrí k najlepším 04 - Modified: 2024-06-28 09:15:00 - Feat.: 1 - Title: Najhoršia reklama: Skoro polovica majiteľov elektromobilov v USA ich už viac nechce 05 - Modified: 2024-06-25 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: KVÍZ: Absolútna ignorácia či nevedomosť. Naozaj dokážete správne jazdiť na diaľnici? 06 - Modified: 2024-06-19 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Nová dopravná značka budí neistotu. Prináša varovanie pre vodičov, ktoré treba poznať
01 - Modified: 2024-12-09 13:02:45 - Feat.: - Title: Zúfalý krok Jaguaru môže značku pochovať. Kampaň jej jedine uškodila, tvrdí odborník 02 - Modified: 2024-12-09 12:37:44 - Feat.: - Title: Šéf BMW verí, že emisný cieľ pre nové autá do roku 2025 je dosiahnuteľný 03 - Modified: 2024-12-09 09:42:59 - Feat.: - Title: Veľké zmeny v daniach v roku 2025: nestraťte sa v nich so špeciálnym projektom HN 04 - Modified: 2024-12-07 21:51:06 - Feat.: - Title: Najsilnejšou stránkou Slovenska v podnikaní je pripojenie k sieťam a vstup na trh, pri zdanení máme problém 05 - Modified: 2024-12-07 14:16:27 - Feat.: - Title: V noci na niekoľko hodín uzavrú tunel Považský Chlmec na diaľnici D3
menuLevel = 2, menuRoute = auto/doprava, menuAlias = doprava, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
09. december 2024 14:02