Elektromotory sa už presadzujú v osobných automobiloch a ako naznačuje Tesla aj ďalší konkurenti, budúcnosť má aj v nákladnej doprave. Americký veľtrh však teraz ukazuje, že s elektrinou sa už počíta aj mimo spevnenej cesty.
Elektromotor sa okrem iného dostane aj do Jeepu Wrangler, ktorý podľa informácií z Los Angeles získa hybridný pohon v roku 2020. Z konkrétnych detailov však materský koncern Fiat Chrysler zatiaľ zverejnil len to, že sa bude jednať o takzvaný plug-in hybrid a batérie vozidla tak pôjde nabíjať aj zo siete.
Pri stavbe vozidla môže však automobilka počítať so skúsenosťami z Chrysleru Pacifica, ktorý sa už s kombinovaným pohonom predáva. V čisto elektrickom móde prejde vozidlo na jedno nabitie okolo 33 míľ (asi 53 kilometrov).
Fanúšikovia tradičného Jeepu sa ale nemusia obávať, že by výrobca stavil len výhradne na elektrinu. Aj naďalej sa počíta s čisto benzínovými a naftovými motormi.
Oveľa ďalej je britská automobilka Jaguar Land Rover, ktorá sľúbila, že elektrifikuje celú svoju modelovú radu do roku 2020. V Los Angeles predvádza výrobca hybridnú verziu SUV Range Rover, ktorý zamieri na trh začiatkom budúceho roka.
Konkrétne elektrický pohon dostanú Range Rover a Range Rover Sport. V nich bude štvorvalcový motor a k nemu sa pridá aj elektromotor. Čisto na batériu, ktorú je možné dobíjať aj zo siete, by automobily mali prejsť okolo 50 kilometrov.
Do terénu chce dostať elektrinu aj Toyota, ktorá ukázala koncept vozidla označeného ako FT-AC. Vysoké terénne SUV s náhonom na všetky štyri kolesá pod kapotou tiež ukrýva kombináciu spaľovacieho motora a elektrického pohonu.
Japonská automobilka chce autom zaujať hlavne dobrodruhov, ktorým sľubuje dobrú priestupnosť terénom a zároveň ich láka na detaily ako výsuvný držiak na bicykle alebo kamery na snímanie jazdy.
Ešte ďalej chce zájsť menej známa americká firma Bollinger Motors s vozidlom B1. Ide o čisto elektrické terénne vozidlo, ktoré pripomína svojimi jednoduchými ostrými tvarmi skôr krabicu na kolesách. Automobil má dva elektromotory, jeden pre každú nápravu. Ponúkať sa bude v dvoch verziách. Lepší variant s väčšou batériou sľubuje dojazd okolo 200 míľ (asi 320 kilometrov).
Nie je ale jasné, kedy začne malý výrobca s produkciou vozidiel. Od budúceho roka však chce vyberať zálohy vo výške tisíc dolárov. Vlastnosti elektromotora sa do terénu hodia.
Pohon zaberá už od "nulových otáčok" a plná sila sa tak dostaví hneď po stlačení plynového pedálu. Ako navyše naznačuje aj ťahač od Tesly, elektromotory majú veľkú silu, ktorá si v ťažkom teréne nájde využitie.
Pri hybridných SUV však bude hlavným dôvodom ku kúpe skôr nižšia spotreba paliva, čo sa premietne v peňaženke aj na emisiách vozidla. V mnohých mestách tiež už existujú nízkoemisné zóny, do ktorých by veľké vozidlá kvôli spotrebe nemuseli mať dovolený vjazd. Nevýhodou vozidiel s elektromotorom ale samozrejme bude vyššia nákupná cena.
Tradičný veľtrh LA Auto Show začal v Kalifornii v piatok a pokračovať bude až do nedele. Akcia, podobne ako ďalšie automobilové veľtrhy posledných rokov, ukazuje, ako výrobcovia čoraz viac vsádzajú na elektrinu.
Cestných hybridov aj elektromobilov je tam k videniu celá rada. Niekoľko prototypov má na stánku napríklad Volkswagen a elektrickej verzie sa dočká aj Mini. Na "domácom" veľtrhu samozrejme nechýba ani Tesla so svojím Modelom 3.