Nový Mercedes A je jednoznačne dizajnovou revolúciou, ktorá posunula nadčasové tvary tretej generácie ešte o krok ďalej. K tomu pridáva aj najmodernejšie technologické „vychytávky“ a tiež nové motory.
Pamätáte sa ešte na prvú generáciu "Áčka", ktoré sa pri losom teste prevrátilo? Mercedes musel na pár mesiacov pozastaviť výrobu, doplniť do sériovej výbavy stabilizačný systém ESP, a tak nanovo ponúknuť model zákazníkom.
K tomu to bolo podľa mnohých jedno z najškaredších áut od štutgartskej značky a právom. Druhá generácia pokračovala v "krabicovom" dizajne s vysokou karosériou.
Dizajn
Revolúciu spravila tretia generácia, ktorá zmenila triedu zaradenia do kompaktnej ku konkurentom, ako sú napríklad Audi A3 či BMW 1. Mercedes spravil dobre a odbyt najmenšieho Ačka pokračoval v raste. A najnovšia štvrtá generácia opäť posúva dizajn o krok ďalej do budúcnosti a nejde tak len o obyčajnú evolúciu.
Aké sú teda nové tvary karosérie? Novinka zostala aj naďalej kompaktným automobilom, avšak narástla obzvlášť do dĺžky. Aktuálne meria 4 419 milimetrov, to je o 127 milimetrov viac ako u predchodcu. Narástla tiež šírka na 1 796 milimetrov (predtým 1 780 milimetrov) a aj výška na 1 440 milimetrov (predtým 1 433 milimetrov).
Zaujímavosťou je, že rázvor aj napriek výraznej zmene dĺžky zväčšili len o 30 milimetrov na 2 729 milimetrov. Batožinový priestor zväčšili na celkový objem 370 litrov.
Exteriér prebral dizajnový jazyk z najnovšieho CLS, ktorý bude Mercedes ďalej používať aj v ďalších modeloch. Rozšírené predné svetlomety môžu mať po prvýkrát inteligentné Matrix LED (18 Led v každom svetle), tie zadné budú tiež využívať techniku LED. Predná maska je viac rozšírená a nadväzuje na predné svetlomety.
Množstvo zmien aj v interiéri
V kabíne pribudli najmä digitálne obrazovky. Už v základe totiž nebudú analógové prístroje, ale dva 7-palcové displeje. Za príplatok bude buď jeden alebo dva 10,25-palcové monitory. Tento trend jednoznačne preberá z väčších modelov a v tejto triede tak ponúkne niečo viac, ako A3-ka alebo 1-tka od BMW.
Výnimočnosťou medzi konkurenciou bude tiež odvetrávanie sedadiel a ich masážna funkcia, samozrejme za príplatok. Medzi príplatkové prvky bude patriť aj Head-Up displej s rozmermi 24 x 8 centimetrov.
Úplnou novinkou je aj nový infotainment MBUX. Ten sa dokáže vďaka umelej inteligencii naučiť niektoré nové príkazy priamo od vás. Navigácia využíva mapové podklady od Here, to však nie je tajomstvom, keďže nemecké trio Audi, BMW a Mercedes-Benz tieto mapy preferujú.
Motorizácia
Pod prednou kapotou to bude tiež malá revolúcia. Na začiatku bude základom verzia A 200. Ako však názov napovedá, malo by ísť o 2,0-litrový štvorvalec. To však už dnes neplatí, v tejto verzii bude pohonnou jednotkou nový štvorvalec so zdvihovým objemom 1,33-litra.
Downsizing teda stále neskončil. Ten ponúkne 120 kW (163 koní) a 250 Nm krútiaceho momentu. K dispozícii bude so 6-stupňovým manuálom alebo 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Tento motor ponúkne aj deaktiváciu dvoch valcov.
Druhým motorom bude vo verzii A 250 dvojlitrový štvorvalec s maximálnym výkonom 165 kW (224 koní) a 350 Nm krútiacim momentom. Ten bude dostupný len so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, na výber bude predný alebo pohon všetkých kolies 4Matic. Už táto verzia zvládne zrýchlenie z 0 na 100 kilometrov za hodinu za 6,2 sekundy. Obe zážihové verzie majú už tiež filter pevných častíc.
Vznetový ekvivalent bude na začiatku známa 1,5-ka vo verzii A 180d. Tá ponúkne výkon 85 kW (115 koní), 260 Nm krútiaci moment a tiež bude k dispozícii len so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou.
Neskôr môže do ponuky pribudnúť aj verzia s manuálom a samozrejme iné výkonové nastavenia všetkých motorov, hybridná verzia a najsilnejšie prevedenia AMG A35 a A45, ktoré by mohlo mať výkon až cez 294 kW (400 koní). Do predajov sa dostane novinka už v marci.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.