StoryEditor

Samojazdiace auto Uberu malo šesť sekúnd aby zabránilo nehode. Avšak nemohlo

25.05.2018, 16:00
Tragická marcová nehoda, pri ktorej autonómne auto Uber zabilo chodkyňu, bola výsledkom úplného zlyhania bezpečnostných mechanizmov.

"Šesť sekúnd pred nárazom zaznamenal radar vozidla neznámy objekt. Riadiaci systém najprv identifikoval tento objekt ako chodca, potom ako objekt, potom ako vozidlo a potom ako cyklistu," píše sa v predbežnej správe publikovanej americkou agentúrou NTSB. "V čase 1,3 sekundy pred nárazom vydal samojazdiaci systém pokyny k okamžitému mimoriadnemu brzdeniu."

Ale pokyny k brzdnému manévru neboli vydané. Spoločnosť Uber tento typ manévru zabalokovala aby sa vyhla tomu, aby "sa vozidlo nesprávalo nepredvídateľne".

Správa ukazuje aj množstvo ďalších krokov spoločnosti Uber, ktoré spoločne viedli k tomu, že samojazdiace vozidlo Uber 18 marca, o 21:58, spôsobilo nehodu, ktorá sa do dejín zapísala ako prvá smrteľná nehoda autonómneho vozidlam, píše iDnes.cz.

Osem rokov a milióny kilometrov bez vážnej nehody

Keď sa v roku 2010 svet dozvedel, že spoločnosť Google testuje autonómne autá bez vodičov, bola správa úžasná a znepokojujúca zároveň. Čo sa však stane, keď automobil riadený počítačom niekoho zabije?

Zdalo sa, že všetko ide ako po masle. Google hlásil milión kilometrov a len jednotky malých nehôd, ktoré navyše spôsobili ľudia, nie samojazdiace systémy. Etické, technické i filozofické otázky sa tak riešili skôr v teoretickej rovine.

Až do marca 2018, kedy testovacie samojazdiace auto firmy Uber zrazilo chodkyňu v arizonskom Tempe a po jej prevoze do nemocnice zraneniam podľahla.

Napriek tomu, že prvé zverejnené video podľa polície ukázalo, že pre ľudského vodiča - aj keby úplne venoval pozornosť jazde - by bolo veľmi ťažké zabrániť takejto nehode. Mnohým takéto ubezpečenie však nestačilo.

Samozrejme, vodič má problém zabrániť nehode s človekom, ktorý v tmavom oblečení a v tme prechádza cestou v neosvetlenom mieste vozovky. Ale samojazdiace auto nie je vodič. Samojazdiace auto malo zabrániť nehode. A, ako sa ukazuje, aj mohlo.

Auto Uber malo takejto nehode bez problémov zabrániť

Ako poznamenala už bezprostredne po nehode redaktorka časopisu Wired: "Na videu z nehody auta Uber je vidieť presne taká situácia, na ktorú sú samojazdiace autá postavené." S tým súhlasí Steven Shladover, výskumník z UC Berkeley: "Myslím, že senzory vozidla mali chodkyňu zaznamenať s predstihom. Ak by sa pohybovala nepredvídateľne, tak by to mohol byť problém, nič také však záznamy nevykazovali.“

Video z nehody totiž ukazuje iba pohľad na jednu kameru, tú, ktorá ukazuje na to, čo približne vidieť z miesta vodiča. Auto však vyhodnocuje informácie nielen z tejto kamery, ale z celého radu ďalších senzorov.

Samojazdiace auto Uber je vybavné celým radom pokročilých senzorov, vrátane 360-stupňového radau, laseru a siedmich kamier Uber

  •         360-stupňový radar zaberá scény okolo celého vozidla
  •         Lidar vie hodnotiť vzdialenosť objektov aj v tme
  •         Sedem kamier zaberá, čo je pred vozidlom aj okolo vozidla (vľavo a vpravo)
  •         Tri doplnkové kamery slúžia na vyhodnocovanie testovacích jázd

Posudzovať nehodu "z pohľadu vodiča" je na prvý pohľad logické, u samojazdiaceho auta tohto typu to však nedáva zmysel. Spôsob vnímania je iný a iné sú aj očakávania. Zatiaľ čo pre človeka, ktorý by v rýchlosti poplietol násobenie dvojciferných čísel, by sme mali pochopenie, kalkulačku, ktorá by urobila rovnakú chybu, by sme však odmietali ako nesprávne naprogramovanú.

Podľa predbežnej správy Národného úradu bezpečnosti pre dopravu (NTSB) sa zdá, že "kalkulačka" v samoobslužnom vozidle Uber bola nielen nesprávne naprogramovaná, ale aj nesprávne a nelogicky nastavená.

Programátori vypli bezpečnostný mechanizmus

Vozidlo Volvo XC90, ktoré Uber využíva na testovanie svojho autonómneho systému, je vybavené niekoľkými bezpečnostnými mechanizmami (City Safety). Tie sú schopné detekovať hroziace kolízie a pokúsiť sa im zabrániť. Všetky tieto funkcie sú vypnuté v čase, keď je auto v autonómnom režime.

Spoločnosť Uber uviedla, že ich systém spolieha na "pozorného operátora". Ten má za úlohu sledovať situáciu a zasiahnuť v prípade, keď samojazdiaci systém zlyhá.

Ako už zaznelo v úvodných citáciách, spoločnosť Uber vypla svoje vlastné bezpečnostné mechanizmy, napríklad bezpečnostné brzdenie. Výsledkom bolo, že samojazdiace auto videlo prekážku a vedelo, že má brzdiť. Nič však neurobilo.

Popis nehody, ku ktorým nemuselo dôjsť

V čase nehody išlo auto rýchlosťou 69 kilometrov za hodinu, čo je mierne pomalšie než rýchlostný limit v danej oblasti. Radar i Lidar zaznamenali chodkyňu (zatiaľ ako neobjavený objekt) s predstihom šesť sekúnd, teda vo vzdialenosti 115 metrov.

Ako sa blíži, palubný systém Uber upresňoval svoju identifikáciu tohto objektu. Chodec, vozidlo a nakoniec cyklista. V čase 1,3 sekundy pred nárazom bolo jasné, že cyklista je v dráhe vozidla a systém vydal pokyn k okamžitému mimoriadnemu brzdeniu.

Brzdná dráha auta pohybujúceho sa rýchlosťou 69 kilometrov za hodinu je približne 27 metrov. To znamená, že auto - ak začne brzdiť včas - do chodkyne by narazilo rýchlosťou ledva päť kilometrov za hodinu.

Takto videl situáciu samojazdiaci systém auta Uber. Vo chvíli, keď auto rozpoznalo kolízny kurz, zostávalo 25 metrov do kolízie NTSB

​Núdzové brzdenie však, ako už bolo povedané NTSB, bolo vypnuté. Prečo ho inžinieri Uberu deaktivovali môžeme zatiaľ len špekulovať. Možno systému Uber prerušil jazdu až príliš často.

Ako naznačujú správy z Arizony, operátori museli prevziať riadenie priemerne každých 20 kilometrov, teda niekoľkokrát do hodiny. V správe NTSB stojí, že "núdzové brzdenie bolo vypnuté, aby sa zabránilo prípadnému nepredvídateľnému správaniu vozidla".

Keďže auto nedokázalo zahájiť núdzové riadenie, pokračovalo v jazde. Systém teda v tomto okamihu vedel, že hrozí kolízia, ale nezačal brzdiť a ani nevydal žiadne upozornenia pre prevádzkovateľa. Podľa spoločnosti Uber mal jednoducho operátor dávať pozor.

Operátorka aj chodkyňa mohli zabrániť nehode

Operátorka, 44 ročná žena, zrejme pozor úplne nedávala. Do riadenia zasiahla menej ako sekundu pred nárazom tým, že sa dotkla volantu (a deaktivovala tak samojazdiaci systém).

Brzdiť potom začala až po náraze, ku ktorému došlo takmer pri rýchlosti 62 kilometrov za hodinu. Operátorka uviedla, že sledovala hlášky samojazdiaceho systému. Na základe videa z vozidla sa špekulovalo o tom, že používala telefón, to sa však nepotvrdilo, z telefónu vraj iba zavolala záchrannú službu.

Nehoda sa stala na neosvetlenom mieste cesty NTSB

​Podľa NTSB z videí z iných kamier je zrejmé, že chodkyňa sa nepozrela v smere blížiaceho sa auta. Bola oblečená do tmavého oblečenia. Išla na bicykli, ktorý nebol riadne označený reflexnými prvkami po stranách.

Mal predné a zadné reflektory a svetlo vpredu, tieto prvky však smerovali kolmo k dráhe vozidla a neboli viditeľné. Chodkyňa okrem toho prechádzala cestou v mieste, ktoré nebolo priamo osvetlené cestnými lampami.

Kdo teda za tragickú nehodu môže? NTSB zdôvodňuje, že vyšetrovanie nie je na konci. Predbežné závery ukazujú, že nehode mohla zabrániť tak chodkyňa, ako aj operátorka. Zdá sa však nesporné (a zo záznamov zjavné), že nehode mohol zabrániť aj palubný systém.

Mal k tomu všetky prostriedky, senzory a dostatočný čas zareagovať. Kvôli ťažko pochopiteľnému nastaveniu systému však nezasiahol. Namiesto toho, aby samojazdiace autá Uberu demonštrovali svoju hlavnú výhodu oproti ľudským vodičom, tak konfigurácia systému prispievala k historickej tragédii.

01 - Modified: 2024-12-02 23:00:00 - Feat.: - Title: Nezabíjajte potenciál úspory paliva: Takto budete jazdiť s hybridom čo najefektívnejšie 02 - Modified: 2024-12-02 10:14:46 - Feat.: - Title: Google Mapy budú bližšie spolupracovať s Wazeom. Navigácia vylepší systém hlásení incidentov 03 - Modified: 2024-12-02 12:29:16 - Feat.: - Title: Cesta za lyžovačkou v zahraničí môže zvýšiť riziko autonehody – ako pri nej postupovať? 04 - Modified: 2024-12-01 09:00:00 - Feat.: - Title: FOTO Pozrite sa, aké originálne ŠPZ-tky brázdia naše cesty. Z niektorých pôjdete do kolien, niektoré sú dosť trápne 05 - Modified: 2024-11-30 23:00:00 - Feat.: - Title: Crossover od Toyoty vo svojej top verzii: Je najúspornejšou voľbou, nedostatkom je cena
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
03. december 2024 05:31