StoryEditor

Menej váhy a viac miesta. Legendárny britský model prichádza v štvrtej generácii

12.07.2018, 13:43
Značka Ariel bola najskôr neznáma, avšak dnes jej modely už patria medzi naozaj vyhľadávané kúsky, a to najmä na domácom britskom trhu.

Keďže je automobilka Ariel s nami už nejaký ten piatok, ich legendárna „motorka so štyrmi kolesami“ s označením Atom si za ten čas stihla vyslúžiť povesť okruhovej beštie.

Nemá síce nejakú závratnú silu, porovnateľnú so špičkovými športovými modelmi iných výrobcov, ale dominuje najmä ľahkosťou a tiež hravým charakterom.

Práve tieto prvky zaistili jednej zo športových ikon miesto v srdci mnohých pretekárov, jazdcov či automobilových novinárov. S príchodom nového modelu, a teda štvrtej generácie, Ariel Atom 4 hlási príchod aj ďalších konských síl putujúcich do útrob auta.

​Na pohľad síce novinka vyzerá takmer rovnako, ale je to iba očný klam. Podobne ako Caterham, evolúcia prebieha najmä pod povrchom. Najnovší Ariel Atom 4 dostal nový trubkový rám, ktorý je ľahší a až o 15 percent pevnejší ako ten starý. Prepracované bolo taktiež šasi, ktoré rozšírilo priestor pre posádku a takisto dovolilo zväčšiť objem palivovej nádrže.

Atom 4 by tak teoreticky mohol prejsť až 482 kilometrov. Inžinieri prepracovali aj podvozok spolu s novou geometriou. Môžete tu mať osadené značkové tlmiče Bilstein alebo príplatkové tlmiče Öhlins.

Aerodynamiku výrobca tiež mierne upravil, rovnako ako chladenie auta, prítlak a znížil sa aj odpor vzduchu. Tvar nekazí žiadne čelné sklo, do takéhoto auta predsa patrí bezpečnostná prilba.

Zásadnej zmeny sa však dočkal motor. Atmosférický dvojliter Honda VTEC K20Z, ktorý bol k dispozícii aj s kompresorom, uvoľnil miesto turbom prepĺňanému dvojlitrovému agregátu Honda VTEC K20C, ktorý je známy zo športovej Hondy Civic Type R. Jeho výkon ostal nezmenený, takže ponúka úctyhodných 320 koní a krútiaci moment na úrovni 420 Nm.

Silu posiela na zadnú nápravu cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku a samosvor. Voliteľnou výbavou je následne trakčná kontrola a launch control, ktorý vodičovi pomáha pri ostrých štartoch.

Pri daždivom dni na trati poteší aj možnosť upravovať silu turbodúchadla, takže to bude trochu menej desivé. Zážitok z jazdy určite umocní aj osadenie prepracovaného športového výfukového potrubia.

Ariel

​Aké sú jazdné parametre tejto hračky pre dospelých? Z nuly na 96 kilometrov za hodinu zrýchli novinka už za 2,8 sekundy a na 161 kilometrov za hodinu jej to trvá iba 6,8 sekundy. Ručička tachometra sa pritom zastaví na hodnote 262 kilometrov za hodinu.

Auto sedí na 16-palcových diskoch, pričom za príplatok máte k dispozícii aj 17-palcové kolesá. Na príplatkovom zozname môžeme ďalej nájsť tiež karbónové kolesá, ktoré sú až o polovicu ľahšie ako štandardné hliníkové vyhotovenie.

Celkovo sa cena začína za tento nápadný štýlový model takmer bez „plechov karosérie“ na hodnote 39 975 libier, čiže v prepočte asi 45-tisíc eur. Vyrobených by malo byť každý rok len maximálne sto kusov a vôbec prvýkrát sa Ariel Atom štvrtej generácie naživo postaví pred zraky divákov na práve začínajúcom festivale rýchlosti v britskom Goodwoode.

01 - Modified: 2024-04-26 22:00:00 - Feat.: - Title: Otázky, ktoré musia zvládať začiatočníci v autoškole. Pri niektorých zaváhajú i „profíci“ 02 - Modified: 2024-04-26 12:00:00 - Feat.: - Title: Prvá jazda s novou Daciou Duster. Odolný klasik zdražel a dostal miesto dieselu hybrid 03 - Modified: 2024-04-26 09:06:00 - Feat.: - Title: Návrat Škody k športiakom? Supervýkonná novinka ohromí, má to však jeden háčik 04 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 05 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. apríl 2024 07:26