Keďže je automobilka Ariel s nami už nejaký ten piatok, ich legendárna „motorka so štyrmi kolesami“ s označením Atom si za ten čas stihla vyslúžiť povesť okruhovej beštie.
Nemá síce nejakú závratnú silu, porovnateľnú so špičkovými športovými modelmi iných výrobcov, ale dominuje najmä ľahkosťou a tiež hravým charakterom.
Práve tieto prvky zaistili jednej zo športových ikon miesto v srdci mnohých pretekárov, jazdcov či automobilových novinárov. S príchodom nového modelu, a teda štvrtej generácie, Ariel Atom 4 hlási príchod aj ďalších konských síl putujúcich do útrob auta.
Na pohľad síce novinka vyzerá takmer rovnako, ale je to iba očný klam. Podobne ako Caterham, evolúcia prebieha najmä pod povrchom. Najnovší Ariel Atom 4 dostal nový trubkový rám, ktorý je ľahší a až o 15 percent pevnejší ako ten starý. Prepracované bolo taktiež šasi, ktoré rozšírilo priestor pre posádku a takisto dovolilo zväčšiť objem palivovej nádrže.
Atom 4 by tak teoreticky mohol prejsť až 482 kilometrov. Inžinieri prepracovali aj podvozok spolu s novou geometriou. Môžete tu mať osadené značkové tlmiče Bilstein alebo príplatkové tlmiče Öhlins.
Aerodynamiku výrobca tiež mierne upravil, rovnako ako chladenie auta, prítlak a znížil sa aj odpor vzduchu. Tvar nekazí žiadne čelné sklo, do takéhoto auta predsa patrí bezpečnostná prilba.
Zásadnej zmeny sa však dočkal motor. Atmosférický dvojliter Honda VTEC K20Z, ktorý bol k dispozícii aj s kompresorom, uvoľnil miesto turbom prepĺňanému dvojlitrovému agregátu Honda VTEC K20C, ktorý je známy zo športovej Hondy Civic Type R. Jeho výkon ostal nezmenený, takže ponúka úctyhodných 320 koní a krútiaci moment na úrovni 420 Nm.
Silu posiela na zadnú nápravu cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku a samosvor. Voliteľnou výbavou je následne trakčná kontrola a launch control, ktorý vodičovi pomáha pri ostrých štartoch.
Pri daždivom dni na trati poteší aj možnosť upravovať silu turbodúchadla, takže to bude trochu menej desivé. Zážitok z jazdy určite umocní aj osadenie prepracovaného športového výfukového potrubia.
Aké sú jazdné parametre tejto hračky pre dospelých? Z nuly na 96 kilometrov za hodinu zrýchli novinka už za 2,8 sekundy a na 161 kilometrov za hodinu jej to trvá iba 6,8 sekundy. Ručička tachometra sa pritom zastaví na hodnote 262 kilometrov za hodinu.
Auto sedí na 16-palcových diskoch, pričom za príplatok máte k dispozícii aj 17-palcové kolesá. Na príplatkovom zozname môžeme ďalej nájsť tiež karbónové kolesá, ktoré sú až o polovicu ľahšie ako štandardné hliníkové vyhotovenie.
Celkovo sa cena začína za tento nápadný štýlový model takmer bez „plechov karosérie“ na hodnote 39 975 libier, čiže v prepočte asi 45-tisíc eur. Vyrobených by malo byť každý rok len maximálne sto kusov a vôbec prvýkrát sa Ariel Atom štvrtej generácie naživo postaví pred zraky divákov na práve začínajúcom festivale rýchlosti v britskom Goodwoode.