Včerajším dňom automobilka Mercedes oficiálne vstúpila do novej, takzvanej elektrickej éry. Stalo sa tak pri večernom odhalení vôbec prvého plne elektrického športovo-úžitkového modelu EQC, ktorý vychádza z konceptu predstaveného ešte v roku 2016 na autosalóne v Paríži.
S celkovou dĺžkou 4 761 milimetrov, šírkou 1 884 milimetrov a výškou 1 624 milimetrov bude konkurovať napríklad novinky Audi e-tron či prvému Jaguaru I-Pace. Asi najväčším konkurentom sa však stane pre crossovery značky Tesla.
Zaujme totiž okrem naozaj vysokého výkonu tiež dojazdom. O pohon všetkých kolies sa stará dvojica elektromotorov, ktoré poháňajú každý jednu nápravu. Spolu tvoria systémový výkon na úrovni 300 kW (408 koní) a krútiaci moment siaha na hranicu 765 Nm.
Dojazd na jedno nabitie prvého elektrického SUV od Mercedesu atakuje podľa normy NEDC hranicu 450 kilometrov, podľa nového testovacieho cyklu WLTP je to niečo cez 400 kilometrov. Podobne je na tom aj americká Tesla Model X, ktorá v základnej verzii 75D dokáže prejsť na jedno nabitie zhruba 380 kilometrov. Doteraz pritom na trhu nemala takmer žiadnu konkurenciu.
Výkon cez 400 koní musí rozhýbať kolos s hmotnosťou viac ako 2,4 tony. Lítium-iontové batérie v podlahe s kapacitou 80 kWh (Tesla Model X 75D má 75 kWh) tvoria z tejto hmotnosti 650 kilogramov.
Zrýchlenie novinky od Mercedesu je z nuly na sto už za 5,1 sekundy, čo je podobne ako pri "X-ku 75D" (4,9 z nuly na 96 kilometrov za hodinu). Aby sa nemecká automobilka dotiahla aj na najvýkonnejšie prevedenie amerického SUV od Tesly, musela by v budúcnosti predstaviť vylepšenú verziu. To sa však nevylučuje, nakoľko predstavený Mercedes EQC je len základ.
Exteriér sa snaží byť elegantný a luxusný, pričom značka toto riešenie označila ako "Progessive"Luxury". Nečakajte teda žiadne krídlové dvere ako pri Tesle X. Ani interiér nedisponuje množstvom futuristickým prvkov.
Mercedes sa snaží pokračovať vo svojom zabehnutom dizajne, takže podobnosť s ostatnými modelmi v ponuke je tu pomerne výrazná, no zároveň odlišná. Nechýba však dvojica 10,25-palcových displejov opticky spojených do jedného prvku, ktorý je osadený na palubnej doske.
Jeden zastáva funkciu prístrojového štítu, druhý displeja infotainmentu. Zaujímavosťou je možnosť priplatiť si za ekologické čalúnenie vyrobené z recyklovaných materiálov. Batožinový priestor má následne objem slušných 500 litrov, avšak na Teslu Model X sa opäť nemecký konkurent nechytá. Tá totiž ponúka objem približne 800 litrov.
K dispozícii je vodičovi hneď niekoľko jazdných režimov - Comfort, Eco, Sport, Individual a Max Range, kedy sa dojazd na nabitie maximalizuje. Nechýba možnosť rekuperácie energie, ktorá následne putuje do batérií.
Jazdiť efektívne vám pomôže auto aj čítaním dát z GPS či dopravných značiek systémom ECO Assist, vďaka čomu vás tiež novinka upozorní na uvoľnenie plynového pedála a následné udržanie dlhšieho nabitia batérií.
Na aute môžu byť osadené ľahké hliníkové disky so špecifickým aerodynamickým dizajnom s rozmerom od 19 do 21 palcov. Ako informuje automobilka, nabitie vozidla z 10 na 80 percent bude možné už za 40 minút.
Novinka sa bude vyrábať v nemeckom meste Bremen a pre čínsky trh v miestnom Beijing Benz Automotive závode. Predobjednávky už automobilka príma teraz, avšak k zákazníkom sa model dostane až zhruba v polovici budúceho roka, kedy má začať jeho sériová výroba. Cena zatiaľ známa nie je, no práva ona by mohla byť rozhodujúca pri boji s konkurentmi.