StoryEditor

Slovenská obrnená beštia v akcii. Zvládla aj výbuch ôsmich kilogramov TNT

29.03.2019, 13:17
Vojenská novinka slovenskej spoločnosti absolvovala náročné testy na cestách či mimo nich, pričom prešlo i extrémnymi nástrahami.

Taktické obrnené vozidlo z domácej slovenskej produkcie spoločnosti Zetor Engineering Slovakia, a.s. s označením Zetor Gerlach 4x4 má za sebou rad náročných testov, pričom si okrem iného odskúšalo svoje off-road schopnosti v najťažších podmienkach vojenských polýgonov, jazdilo na pretekárskom okruhu, snehu, piesku a dokonca aj na diaľnici.

Merala sa tiež jeho hlučnosť a účinnosť brzdového systému, balistickú odolnosť preverila ostrá streľba a taktiež odstrelenie extra silnej nálože, nad rámec štandardných požiadaviek priamo pod jeho kabínou. 

Extrémna bezpečnosť

Úroveň proti mínovej odolnosti vozidiel kategórie LATV (ľahké taktické obrnené vozidlá), do ktorej slovenská novinka Gerlach patrí, upravuje norma NATO AEP-55 STANAG 4569. Za štandard sa pritom považuje, ak vozidlo odolá výbuchu proti tankovej míny o sile šesť kilogramov TNT pod kolesom a pod kabínou.

V prípade Gerlachu však výrobca deklaroval, že vozidlo odolá náloži ešte o dva kilogramy silnejšej. V rámci prvého testu realizovaného výrobcom bola teda pod kabínou vozidla odstrelená nálož o sile až osem kilogramov TNT.

Záznam z náročného testovania si môžete pozrieť na videu nižšie:

Počas testu boli v kabíne osadené figuríny vojakov. S cieľom získania presných informácií o záťaži ľudského tela a jeho reakciách boli použité senzory, ako aj externé a interné kamery. Posádka sa nemusí obávať ani streľby z ručných útočných zbraní používaných v súčasných konfliktoch.

Konštrukcia kabíny vytvára pretlakovú pancierovú kapsulu osadenú nezávisle na podvozok - pri poškodení podvozku mínou tak zostane posádka chránená. Do kabíny sa oproti bežným štyrom či piatim vojakom vojde až šesť členov posádky s výškou 190 centimetrov a váhou 120 kilogramov vrátane výstroje. V prípade núdzovej situácie je tu miesto aj pre ďalších dvoch členov posádky (bez sedačky).

Mimochodom, v kabíne sa dbá aj na hlukový komfort, nakoľko testy namerali v interiéri len nízku úroveň hlučnosti 65 dB (60 dB = úroveň hlučnosti pri bežnej ľudskej vrave).

Zetorengineering.sk

Vysoký výkon

Hoci je pohotovostná hmotnosť základnej verzie 12 ton, Gerlach je robustným vozidlom a prekonáva aj extrémne prekážky v teréne. Pomáha mu v tom tiež skutočne úctyhodný krútiaci moment na úrovni až 1 300 Nm a dvadsaťpalcové kolesá. Vozidlo tak v skúškach vo vojenských priestoroch zdolalo terénny schod s výškou 0,5 metra a bez problémov prekonalo i zákop so šírkou jedného metra. Pri prekonávaní oboch prekážok malo vozidlo záťaž 6x120kg, ktorú tvorila posádka v plnom vybavení a zároveň náklad s váhou jednej tony v cargo priestore.

V testoch na pretekárskom okruhu Slovakia ring následne Gerlach prekonal pôvodne parametre, keď aj za daždivého počasia dosiahol maximálnu rýchlosť 125 kilometrov za hodinu. Vynikajúca je aj jeho ťažná sila, keďže sa rozbehol v závese s 28-tonovým ťahačom a hodinu krúžil po okruhu pri zachovaní požadovaných teplotných parametrov.   

Zetorengineering.sk

​Základom pohonnej sústavy je nemecký šesťvalec MTU s výkonom 240 kW, pričom motor spolupracuje so špečiálnym šesťstupňovým automatom pre maximálne využitie výkonu motora v celej škále. Rozvod výkonu na nezávisle zavesené kolesá prenáša súprava kardanov cez zostupnú prevodovku GHM, ktorá patrí ku svetovej špičke v distribúcii krútiaceho momentu pri pohonoch všetkých kolies. Pomer výkonu a hmotnosti dosahuje 17,1 kW/tonu.

Všeobecnou požiadavkou vojsk je udržanie auta s vypnutým motorom vo svahu s náklonom 60 percent (30 stupňov). Testy prebiehali na špeciálnej naklápacej plošine, ktorá postupne s narastajúcim náklonom testovala limity vozidla. Gerlach sa udržal v náklone 78 percent (uhol 38,2 stupňa) v smere “do kopca“ a pri smere “z kopca“ parkoval v sklone 83,9 percent (uhol 40 stupňov). Počas testov bol Gerlach navážený na maximálnu hmotnosť 14,2 tony.

Obrnený stroj novej generácie Gerlach 4x4 mal premiéru v máji minulého roka na veľtrhu IDEB v Bratislave. Následne sa predstavil aj na veľtrhu Sobra 2018 v Slovinsku, či MSPO 2018 v poľských Kielcoch. Koncom mája tohto roka sa s ním bude môcť odborná i široká verejnosť zoznámiť na medzinárodnej výstave obrannej techniky IDET 2019 v Brne.

01 - Modified: 2024-10-29 13:00:00 - Feat.: - Title: Opel vylepšuje svoj malý crossover Mokka. Po modernizácii však upravil aj motorizácie 02 - Modified: 2024-10-28 13:00:00 - Feat.: - Title: Karbónová beštia od Brabusu: Stvorili šialené kupé, ktorého výkon musia dokonca krotiť 03 - Modified: 2024-10-28 10:05:00 - Feat.: - Title: Škoda Felicia už môže dostať veteránske značky. Takto mohla vyzerať, s menom Favorit 04 - Modified: 2024-10-27 01:08:54 - Feat.: - Title: Aký je najmenší a najlacnejší model značky? Vyskúšali sme revolučný crossover Lexusu 05 - Modified: 2024-10-25 22:00:00 - Feat.: - Title: Toto sú najpredávanejšie autá roka 2024: Ktoré modely si Slováci obľúbili najviac?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
31. október 2024 07:50