Slovenská dizajnérska hviezda po dlhom pôsobení v koncernu Volkswagen, kde dávala desať rokov tvár modelom Škody, mení nečakane pôsobisko. Po predminulom prestupe k značke BMW sa Jozef Kabaň sťahuje do Goodwoodu.
Aby bolo jasno: BMW group značku Rolls-Royce vlastní. Do mníchovskej skupiny, ktorej dizajnu vládne z pozície šéfdizajnéra BMW Group Adrian van Hooydonk, patrí okrem BMW a RR tiež Mini.
Kabaň teda nemení koncern, ale značku. Od roku 2017, kedy do Mníchova nastúpil, bol šéfdizajnérom značky BMW, teraz je šéfdizajnérom značky Rolls-Royce. Nastúpil na miesto, ktoré vlani uvoľnil Giles Taylor.
Navrhol takmer celý Veyron
46-ročný, extrémne talentovaný slovenský dizajnér má za sebou už obrovskú kariéru, z jeho skicára je okrem iného ikonické Bugatti Veyron. Superšport, ktorý sa dlhé roky pýšil titulom najrýchlejšieho a najdrahšieho sériovo vyrábaného vozidla sveta. Kabaň navrhol kompletne celý dizajn exteriéru okrem ráfikov kolies.
Teraz vraj v Mníchove stačil za dobu svojho pôsobenia navrhnúť dizajn budúcej generácie vrcholového radu 7, ktorý je pre zákazníkov vlastne predstupňom pred "rollsami". Aj v samotnej automobilke vraj boli zaskočení, že Kabaň zo svojej pozície šéfdizajnéra navrhol celú novú "sedmu" kompletne sám.
Kabaň sa vráti do Británie po viac ako dvadsiatich rokoch, v Londýne totiž vyštudoval jednu z najprestížnejších škôl pre autodizajnérov na svete, slávnu Royal College of Art. Vzali ho tam vtedy ako výnimočný talent, podľa ktorého návrhu už bolo vtedy niekoľko áut vo výrobe, na výnimku, pretože nemal ukončené bakalárske štúdium.
Prestup Kabaňa k značke tej najurodzenejšej automobilovej šľachty oznámil sám šéf Rolls-Roycu Torsten Müller-Ötvös.
Kto je Jozef Kabaň
Po štúdiu dizajnu na strednej umeleckej škole pokračoval v roku 1991 v štúdiu produktového a priemyselného dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.
Ako štipendista Volkswagenu, kam nastúpil ako obrovský talent v dvadsiatich rokoch, začal študovať na londýnskej Royal College of Art, ktorá je považovaná za jednu z najlepších škôl dizajnu.
Aj napriek tomu, že nemal ukončené bakalárske štúdium, mohol študovať na magisterskom štúdiu - škola mu udelila výnimku, pretože v tom čase mal už dostatok dosiahnutých výsledkov zo svojho pôsobenia vo Volkswagene (celkovo dve autá vo výrobe - Seat Arosa, VW Lupo). Školu ukončil v roku 1997 s titulom Master of Arts v odbore dizajn vozidiel.