Rozmanitý skúšobný okruh poskytuje ideálne podmienky na dolaďovanie ovládateľnosti a dynamiky pripravovaného BMW radu 1. Finálnemu testovaniu predchádzalo ešte päť rokov intenzívneho vývoja a prechod na modernú koncepciu BMW s pohonom predných kolies.
Nové BMW radu 1 však stanoví nové štandardy v oblasti jazdnej dynamiky v prémiovej kompaktnej triede a zároveň prinesie oveľa väčší vnútorný priestor než v minulosti. Novinka dosiahne lepšiu ovládateľnosť a to aj s novou konštrukciou s pohonom predných kolies, prípadne s inteligentným pohonom všetkých kolies BMW xDrive.
Podarilo sa to aj vďaka špičkovému nastaveniu odpruženia, inovatívnym technológiám a zabudovaniu všetkých komponentov a ovládacích systémov zameraných na dynamiku jazdy.
„Naši zákazníci chcú priamo cítiť rýchle a precízne reakcie, ktoré sa im spájajú s citlivo naladeným zážitkom z jazdy. BMW radu 1 bude nezameniteľné BMW s individuálnym charakterom,“ vraví Peter Langen, vedúci Oddelenia jazdnej dynamiky v spoločnosti BMW Group.
Rýchlejšie reakcie - vďaka BMW i3
Spoločnosť BMW využíva v prípade radu 1 všetky skúsenosti, ktoré počas ostatných rokov získala s modelmi s pohonom predných kolies. Kľúčový prvok skvelej ovládateľnosti auta predstavuje technológia ovládania preklzu kolies ARB známa z modelu BMW i3s, ktorá sa prvý raz predstavuje vo vozidle so spaľovacím motorom.
Model i3s je totiž výkonný elektromobil, prípadne "hybrid". Transfer technológie od značky BMW i do hlavnej značky BMW výrazne zlepšuje trakciu a prináša rýchlejšiu a lepšiu kontrolu nad vozidlom.
Technológia ARB, ktorá bude súčasťou štandardnej výbavy BMW radu 1, využíva ovládaciu jednotku preklzu kolies umiestnenú priamo v riadiacej jednotke motora namiesto toho, aby bola súčasťou stabilizačného systému DSC (Dynamic Stability Control). Odstraňujú sa tak dlhé prenosové časy, informácie prúdia trikrát rýchlejšie a ovládacie pokyny od vodiča sa prenášajú desaťkrát rýchlejšie.
V úzkej spolupráci s funkciou DSC sa tak aktuátor stará o výrazné potlačenie nedotáčavosti, čo je bežný prejav vozidiel s pohonom predných kolies, no bez toho, aby utrpela priečna dynamika.
Súčasťou štandardnej výbavy bude aj BMW Performance Control (rozdeľovanie krútiaceho momentu na kolesá), čo zvýši dynamiku a ovládateľnosť nového BMW radu 1 pomocou aktívneho pribrzďovania kolies. Zároveň sa pridaním presne umiestnených výstuží a vzpier zvýšila aj torzná tuhosť vozidla. Príkladom je štandardne dodávaná zadná vzpera v tvare bumerangu.
„Výrazným zapracovaním všetkých prvkov ovplyvňujúcich dynamiku ako aj inovatívnym ovládaním trakcie sme vytvorili úplne nový zážitok z jazdy,“ vraví Holger Stauch, manažér projektu BMW radu 1.
Najvýkonnejší štvorvalec BMW
Na vrchol ponuky pohonných jednotiek nového BMW radu 1 sa dostane úplne novo vyvinutý štvorvalcový motor. Model BMW M135i xDrive totiž dostane najvýkonnejší benzínový motor spoločnosti BMW Group s objemom dva litre vybavený technológiou BMW TwinPower Turbo.
Motor dodáva výkon maximálne na úrovni 225 kW (306 koní). Dynamické jazdné vlastnosti zaručujú aj technické riešenia ako napríklad zosilnený kľukový mechanizmus, nové piesty a ojnice, väčšie turbodúchadlo poháňané výfukovými plynmi ako aj upravené vstrekovače paliva.
V BMW radu 1 má vďaka novej konštrukcii pohonu predných kolies s priečne uloženým motorom a s nízkym stredovým tunelom posádka k dispozícii oproti predchádzajúcej generácii výrazne väčší vnútorný priestor, čo sa prejaví najmä na zadných sedadlách.
Zadní pasažieri získali v priestore na nohy 33 milimetrov, priestor na hlavu vzadu vzrástol o 19 milimetrov. Výrazne sa uľahčil prístup do zadnej časti vozidla a objem batožinového priestoru vzrástol o 20 litrov na celkom 380 litrov. Novinka by sa mala verejnosti predstaviť ešte v priebehu tohto roka.