Modely SUV už tvorí viac ako pätinu všetkých predaných vozidiel značky Ford v Európe, píše iDNES.cz. V roku 2018 narástol ich odbyt o viac ako 19 percent. "Kompaktný crossover kombinuje emotívny dizajn exteriéru s najlepším batožinovým priestorom v danej triede a prepracovaným mild-hybridným pohonom," opisuje novinku Martin Linhart, hovorca českého zastúpenia značky.
Vzhľad novej Pumy nadväzuje na model Kuga, ktorý sa predstavil svetu pred pár týždňami. Plochá kapota a výrazné svetlá budú hlavným identifikačným znakom. Auto vďaka tomu nepôsobí tak mohutne a línia strechy mu dáva nezameniteľnú siluetu. "Karoséria nenasleduje trend klinovitých profilov, v záujme vyvážených proporcií má naopak plochšiu líniu pontónu," vysvetľujú dizajnéri automobilky vedení Amko Lenaartsem.
Puma stojí na platforme Fordu Fiesta. Oproti nej má však podvozok novinky tuhšiu skrutnú priečku na zadnej náprave, tlmiče pruženia s väčším priemerom, tuhšie púzdra a optimalizované horné uloženie.
Ford Puma sa chváli obrím kufrom, 456 litrov má byť najlepšia hodnota medzi porovnateľnými kompaktnými crossovermi. V základnej konfigurácii pojme po sklopení zadných sedadiel predmet s rozmermi 112 x 97 x 43 centimetrov.
V kufri Pumy nájdeme vychytávku v podobe takzvaného Ford MegaBox. V špeciálnej krabici s rozmermi 76 x 75 x 31 centimetrov, ktorá má objem 80 litrov, možno prevážať nestabilné predmety s výškou až 115 centimetrov, napríklad izbové rastliny, poprípade ho zakryť vekom a ukryť do neho predmety, ktoré nemajú byť na očiach. Vďaka syntetickému poťahu a výpustnej zátke je možné box vymývať vodou.
Podlaha kufra je polohovateľná. Kryt batožinového priestoru je uchytený do jeho veka. "Pohybuje sa spolu s piatymi dverami a nepotrebuje podporné bočné lanko. Navyše je natoľko pružný, že sa jeho tvar prispôsobí väčším predmetom," opisuje Linhart.
"Po celú dobu vývoja bolo naším cieľom dosiahnuť bezprecedentnú úroveň praktickosti v kompaktnom a hospodárnom balení," povedal Norbert Steffens, šéfkonštruktér modelu. "Unikátny Ford MegaBox a krycie pláto sú príkladom inovatívneho myslenia, ktoré nám pomohlo dosiahnuť požadovanú flexibilitu bez dizajnových kompromisov."
Mild-hybridné pohonné ústrojenstvo kombinuje pomocný elektrický pohon so zážihovým trojvalcom 1.0 EcoBoost s výkonom 92 a 114 kW (125 a 155 koní). Technnológia EcoBoost Hybrid kombinuje zážihový motor 1.0 EcoBoost s remeňom poháňaným integrovaným štartér / generátorom s výkonom 11,5 kW a 50 Nm. Štartér / generátor tu nahrádza bežný alternátor.
Pri brzdení a jazde zotrvačnosťou dokáže zachytávať energiu, ktorá inak prichádza nazmar, a využívať ju k dobíjaniu lítium-iónovej batérie. Tá pracuje s napätím 48 V a je chladená vzduchom. Štartér-generátor zároveň účinkuje ako elektromotor. V prípade potreby asistuje trojvalcovému spaľovaciemu motoru 1.0 EcoBoost pri akcelerácii a napája tiež elektrické súčiastky vozidla.
Štartér-generátor vykrýva v nízkych otáčkach spaľovacieho motora oneskorenie výfukového preplňovania, čo motorárom Fordu umožnilo znížiť kompresný pomer a osadiť motor väčším turbodúchadlom. Integrovaný štartér-generátor dokáže znovu spustiť motor približne za 300 milisekúnd. Vďaka tomu možno častejšie aktivovať funkciu stop-štart.
Napríklad pri dochádzaní do zastavenia, keď rýchlosť klesne pod 15 kilometrov za hodinu, navyše aj so zaradenou rýchlosťou. Stačí, aby vodič vyšliapol spojku. Puma bude k dispozícii aj v nehybridných verziách. S litrovým 92 kW benzínovým turbo-trojvalcom a na niektorých trhoch aj s nateraz nešpecifikovaným turbo-dieselom (pravdepodobne 1,5-litrovým). Štandardom bude šesťstupňová manuálna prevodovka, časom príde i sedemstupňový dvojspojkový automat.
Puma sa začne predávať koncom tohto roka. Vyrábať sa bude v montážnom závode v rumunskej Craiove. Vo výbave má mať adaptívny tempomat, systém rozpoznávania dopravných značiek a asistenta udržiavania v jazdnom pruhu. Ten bol vylepšený o funkciu detekcie okraja vozovky. Spozná, kde teleso komunikácie prechádza do nespevneného povrchu, aj keď okraj nie je vyznačený vodorovným dopravným značením. V prípade potreby zasiahne do riadenia tak, aby vozidlo nezišlo z cesty.
"Puma zároveň ponúkne ako prvý model vo svojom segmente bezdotykové ovládanie piatych dverí (pre otvorenie stačí mávnuť nohou pod zadným nárazníkom - pozn. red.) alebo bedrovú opierku s masážnou funkciou," dodáva Linhart.
Predné aj zadné sedadlá môžu byť v závislosti na zvolenom stupni výbavy vybavené snímateľnými a prateľnými poťahmi. "Vďaka integrovanému zipsu je možné poťahy ľahko sňať jednou rukou a zákazníci si budú môcť vybrať z rôznych farieb a vzorov," opisuje Linhart.