Vôňa nového auta. Hádam nič nie je lepšie a často je práve ona dôvodom, prečo si ľudia nekúpia jazdené vozidlo. Milujú ju deti, mladí aj starí. Dokonca podľa nej vymýšlali aj parfém.
Zdá sa však, že v dnešnej šialenej dobe sa aj vôňa nového auta stala problémom. Magazín Autocar priniesol reportáž o možných rizikách tohto zápachu, ktoré spôsobujú prchávé látky (VOC). Pachy chemikálií, ropných produktov a plastov totiž už spôsobovali rôzne alergické reakcie.
Práve tento tradičný a lákavý voňavý mix spôsobuje mnohým zákazníkom problémy v podobe alergických reakcií, medzi ktoré patrí napríklad podráždenie očí, závraty, dýchavičnosť, únava alebo nevoľnosť. A bežne používané chemikálie acetaldehyd, akroleín, benzén, etylbenzén, formaldehyd, styrén, toluén a xylén sa z interiéru vozidiel len tak nestratia.
Neustále sa totiž vyparujú vplyvom slnečného žiarenia. Najväčší problém to robí užívateľom v Ázii, kde už táto “choroba” dostala aj pomenovanie: syndróm chorého auta. S regulovaním používania prchavých látok už preto začali v Južnej Kórei, kde to nariadilo Ministerstvo Pôdy, Infraštruktúry a Transportu.
Podobné nariadenia však platia aj v Japonsku a Rusku. V Číne existuje návod pre hodnotenie kvality ovzdušia osobných automobilov, ktorý je v platnosti od roku 2012, pričom od roku 2021 bude tento návod dokonca povinným.
To vedie výrobcov automobilov k úplnému odstráneniu vône nového auta. Ford si už nechal patentovať proces na úplne eliminovanie tejto vône, respektíve pre mnohých nežiadúceho "zápachu". V Európe je tento problém evidovaný Európskou Hospodárskou komisiou od roku 2014.
V súčasnosti komisia tlačí na sprísnenie návodov na schvaľovanie kvality ovzdušia v interiéroch áut, avšak to si zatiaľ žiadna z členských krajín neosvojila. Nebude to zrejme dlho a pre nepriaznivé účinky látok VOC sa povestná vôňa nového auta vytratí aj z interiérov u nás.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.