StoryEditor

Nová Octavia RS je najvýkonnejšia v histórii. Značka plánuje vyrobiť 180-tisíc kusov

30.11.2020, 13:40
Autor:
ČTKČTKrperpe
Štvrtú generáciu českého bestselleru završujú modely Octavia RS a Scout vo verzii kombi s vlastnosťami automobilu do terénu.

Koncom minulého roka predstavila česká Škoda Auto novú generáciu obľúbeného modelu Octavia. V marci 2020 následne doplnila ponuku svojim debutom aj očakávaná verzia RS, ktorá je prvýkrát dostupná i ako plug-in hybrid.

Automobilka pritom plánuje vyrobiť 180-tisíc vozidiel Octavia štvrtej generácie v športovom prevedení RS, čo je zhruba rovnako ako u predchádzajúcej generácie tohto modelu. Uviedol to dnes Peter Toman z oddelenia produktového marketingu Škody Auto. 

​Športová verzia sa na výrobe Octavií podieľa asi 12 percentami a podľa Zbyňka Straškraba by sa mal u nastupujúcej generácie podiel zvýšiť až na približne 15 percent, pretože sa rozšírila ponuka pohonov o spomínaný hybrid. Najväčšími odbytiskami športovo ladenej Octavie sú popri Českej republike najmä Nemecko, Veľká Británia, Švajčiarsko a Rakúsko.

Aktuálne prevedenie sa môže okrem iného pýšiť aj vynikajúcou aerodynamikou. Má koeficient odporu vzduchu cx od 0,25, čo prispieva k priaznivej spotrebe a nízkym emisiám CO2. Mnoho častí karosérie bolo aerodynamicky upravených, napríklad vzduchové clony Air Curtain na bokoch predného nárazníka, bočný spojler, difúzor na zadnom nárazníku a zadný spojler verzie liftback či aerodynamické disky kolies.

Historicky najvýkonnejšia

Najvýkonnejšia Octavia je k dispozícii v benzínovom a dieselovom prevedení a prvýkrát tiež ako plug-in hybrid. Motor 2.0 TDI generácie Evo, ktorý dosahuje výkon "iba" 147 kW (200 koní), je k dispozícii s pohonom predných kolies alebo pohonom všetkých kolies.

Motor 2.0 TSI novej generácie dosahuje maximálny výkon 180 kW (245 koní) a poháňa predné kolesá. Do tretice je tu vrcholný plug-in hybrid skladajúci sa z benzínového agregátu 1,4 TSI a elektromotora, rovnako s celkovým výkonom 245 koní. 

Čo sa týka nabíjania, pomocou 230 V zásuvky trvá dobitie z nuly na 80 percent kapacity batérie tri hodiny a 45 minút. Dobitie z na sto percent kapacity trvá päť hodín. Na wallboxe s výkonom 3,6 kW trvá dobitie na 80 percent dve hodiny a 33 minút, na sto percent kapacity trvá tri hodiny a 33 minút. Dojazd na elektrinu je približne do 60 kilometrov na nabitie.

HN/Radoslav Petrík

​​Lepšiu trakciu a jazdné vlastnosti zabezpečuje v prípade verzií s motorom TSI štandardne dodávaná elektronicky riadená uzávierka diferenciálu na prednej náprave. Pohon všetkých kolies je pri variante s motorom TDI na želanie, v štandarde je dodávané progresívne riadenie a ovládanie automatickej prevodovky DSG systémom shift-by-wire, kedy voľba jazdného režimu neprebieha mechanicky, ale elektronicky.

Mimochodom, verzia RS je o 15 milimetrov nižšie, než štandardné Octavia. Neplatí to však u verzie RS iV, kedy je svetlá výška rovnaká ako u bežnej Octavie, pre zachovanie vyššej bezpečnosti pre batériu. Konkurentmi ostrej Octavie sú potom napríklad Hyundai i30 N, Ford Focus ST, Renault Megane RS, Kia Ceed GT alebo Peugeot 308 GT-line. 

Aj ako terénny dobrodruh

Okrem verzie RS Škoda uviedla na trh aj outdoorové prevedenie Scout s tromi motormi - benzínovým 2.0 TSI s výkonom 140 kW (190 koní), naftovým 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 koní) a premiérovo i s výkonom 147 kW (200 koní). Tento model vo verzii kombi s robustnými prvkami karosérie a vlastnosťami offroadového vozidla je opäť ponúkaný s pohonom všetkých kolies a zvláštnym režimom pre jazdu v teréne. Vozidlo je naopak o 15 milimetrov vyššie ako štandardná verzia.

Na želanie je k dispozícii aj adaptívny podvozok DCC. Ak má automobil voľbu jazdného režimu bez DCC, vodič si môže nastaviť prostredníctvom režimov Normal alebo Sport reakciu systému XDS+. XDS+, ktorý zlepšuje trakciu, predstavuje funkčné rozšírenie elektronickej uzávierky diferenciálu (EDS).

Škoda

​Terénne zameraná Octavia Scout tvorí celkom asi štyri percentá výroby Octavií a je jediný model tohto radu, ktorý ponúka funkciu Off-road (prispôsobuje nastavenie systémov jazdnej stability pre jazdu v teréne). Ide o akýsi kompromis medzi vlastnosťami SUV a praktickosťou napríklad bežného kombíku.

Škoda Auto vlani dodala celosvetovo 1,24 milióna áut. Prevádzkuje tri výrobné závody v Českej republike, vyrába v Číne, Rusku, na slovenskom a v Indii, väčšinou prostredníctvom koncernových partnerstva, ďalej na Ukrajine a v Kazachstane v spolupráci s lokálnymi partnermi. Je aktívny na viac ako sto trhoch a pre budúci rok chystá automobilka novú generáciu modelu Fabia, ktorý by sa mal neskôr objaviť aj vo verzii kombi.

01 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 02 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch 03 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Toto sú najlacnejšie autá na slovenskom trhu. Na hranicu 10-tisíc eur rovno zabudnite 04 - Modified: 2024-11-15 11:51:25 - Feat.: - Title: HVO nafta môže zachrániť naftové motory. Dostupná je aj na Slovensku, pomôže na STK 05 - Modified: 2024-11-14 18:23:34 - Feat.: - Title: Juhokórejský automobilový export dosiahol v októbri nový rekord
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. november 2024 08:58