Ekologické tlaky na automobilový a dodávateľský priemysel sa prejavujú nielen v oblasti konštrukcie motorov a ich periférií, ale aj v celkovej konštrukcii áut, vrátane ich príslušenstva. Výnimkou nie sú ani brzdy. Brembo vyvinulo nové brzdy, ktorých charakteristickým vizuálnym znakom je zrkadlovo hladký povrch a prínosom vyššia výdrž i menšia prašnosť.
Nové kotúčové brzdy Brembo Greentive majú mať podľa výrobcu násobne menší dopad na životné prostredie než dnešné štandardné brzdy, pričom majú priniesť výhody nielen pre samotnú prírodu, ale aj konečných užívateľov. Ako to?
Vo fabrike totiž vybavili povrch brzdových kotúčov špeciálnou tvrdenou vrstvou High Velocity Oxy Fuel (HVOF), ktorú zákazníci vizuálne spoznajú činnou plochou lesklou ako zrkadlo. Tá v praxi pri brzdení výrazne eliminuje prášenie od brzdového obloženia, práve emisie z bŕzd totiž začínajú Európskej komisii ležať v žalúdku stále výraznejšie. Len menším prášením však výhody novinky vraj nekončia.
Bez štrukturálnej korózie
Brembo sľubuje aj ďalšiu pozitívnu vlastnosť svojich nových bŕzd. Tou je väčšia odolnosť voči korózii, ktorá sa dnes ukazuje ako veľký problém väčšiny brzdových kotúčov. Kým totiž v minulosti dochádzalo k ich výmene z dôvodu opotrebovania, dnes je to neraz kvôli predčasnej štrukturálnej korózii brzdových kotúčov.
Skrátka, čím menej v aute brzdíte (čím paradoxne menej prášite do okolia a jazdíte úspornejšie), tým skôr vám brzdy „odídu“. Na tento problém dnes poukazuje stále viac ekológov, zvýšená „spotreba“ bŕzd ide totiž výrazne proti ekológii. Výrobcovia bŕzd sa navyše musia pripraviť na novú generáciu elektromobilov, pri ktorých sa brzdy používajú vo výrazne menšej miere.
S tým samozrejme rastú požiadavky na ich antikorózne schopnosti. Brzdy Brembo Greentive majú byť pripravené aj na takýto druh služby, dostupné však budú aj pre normálne autá poháňané spaľovacími motormi.
Odolnejšia, aj so značkou
Zaujímavým prvkom bŕzd Greentive je i logo výrobcu umiestnené na činnej ploche kotúča. Nejde však o reklamnú značku určenú len na prevoz k zákazníkovi, naopak, má svoju veľmi dôležitú funkciu. Do povrchu je „vyleptaná“ špeciálnym spôsobom a určuje mieru opotrebenia kotúča. Ak skrátka zmizne z povrchu kotúča, je zrelý na výmenu.
Brembo pritom sľubuje jeho nadštandardnú výdrž a odolnosť proti prehrievaniu. Brzdy tak budú použiteľné aj na výkonné športové modely. Výrobca to mimochodom zabezpečí aj patentovanými pružinami v brzdovom strmeni, ktoré majú po zabrzdení pomáhať spoľahlivo vracať brzdové doštičky na svoje pôvodné miesto.
Tie tak nezostanú „visieť“ na kotúči, čo spôsobuje tvorbu nadmerného tepla, emisií z obloženia a zároveň zvyšuje pasívne odpory auta pri jazde. Kedy a za akú cenu sa brzdy Greentive dostanú na trh, Brembo zatiaľ oficiálne neoznámilo.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.