Mníchovská automobilka BMW je roky známa najmä svojimi športovými koreňmi a špecifickým charakterom ponúkaných modelov. Ako tvrdí samotný výrobca, BMW radu 3 a radu 4 stanovuje v oblasti vyváženia medzi dynamikou a komfortom jazdy vo svojom segmente merítka medzi prémiovými vozidlami a medzi elektricky poháňanými vozidlami túto úlohu čoskoro preberie pripravované BMW i4.
„Prvý raz sme z úplne bieleho listu papiera vyvinuli nový model BMW s elektrickým pohonom a so športovou DNA,” vysvetľuje projektový manažér David Alfredo Ferrufino Camacho. „Model BMW i4 ponúka všetko, čo znamená značka BMW. A navyše je aj plne elektrický.”
Že pôjde skutočne o novinku, s ktorou sa zákazníci nudiť nebudú a ktorá ponúkne pre značku typickú radosť z jazdy, dokazuje aj najnovšie video z prebiehajúcich záverečných testov. Niekoľko mesiacov pred svetovou premiérou je totiž BMW i4 vo fáze, keď dokončuje skúšky jazdnej dynamiky a zdá sa, že sa mu darí.
Pozornosť smeruje na súhru všetkých komponentov pohonu a podvozka, aby sa zaistilo, že výkon elektrického motora podporí i precízna ovládateľnosť v každej situácii, dynamika pri prejazde zákrutami, vyladená trakcia za každých poveternostných a cestných podmienok ako aj vyvážený komfort jazdy.
Poriadna dávka výkonu
U elektromobilov je známe, že svoj plný výkon a krútiaci moment sú schopné ponúknuť okamžite po stlačení plynového pedála. V prípade, že k tomuto faktu ešte pripočítame naozaj obdivuhodný parameter 390 kW (530 koní), je to recept na špičkový šprint z nuly na stovku za štyri sekundy a na nemalú porciu zábavy za volantom.
Špeciálna technológia odpruženia pritom zmenšuje nakláňanie karosérie pri rozbehu, zatiaľ čo protišmykový systém s aktuátorom (ARB), vyvinutý priamo automobilkou, zaručuje optimálnu trakciu a vynikajúcu stabilitu v priamom smere a to aj na šmykľavých povrchoch vozoviek.
Nejde však len o bezhlavú schopnosť vozidla zrýchľovať v priamom smere, ale BMW upozorňuje, že si dalo poriadne záležať aj na celkových jazdných vlastnostiach. BMW i4 sa má dať veľmi dobre ovládať aj v mimoriadne dynamických jazdných situáciách. Okrem neutrálnych prejavov a výkonných, dobre dávkovateľných bŕzd, k tomu výraznou mierou prispieva v modeli BMW i4 aj riadenie.
Nestratí sa v zákrutách
Medzi charakteristické vlastnosti novinky potom majú patriť spontánne reakcie na každý pohyb — nielen na akceleračný pedál, ale aj na riadenie a brzdový pedál. Celkový jazdný prejav potom podporuje i dlhý rázvor, široký rozchod a špecifická geometria odklonu kolies, široké kolesá, vysoká torzná tuhosť, nízke ťažisko či rozloženie hmotnosti.
„S jeho výnimočnou smerovou istotou a vysokou mierou stability v zákrutách vozidlo vyzerá, akoby bolo prilepené k ceste. Všetky elektrické vozidlá dokážu mohutne zrýchľovať v priamom smere. To však pre nás v BMW nestačí,” opisuje model projektový manažér David Alfredo Ferrufino Camacho.
Výkon, masívna akcelerácia či vymetanie zákrut dverami napred však nie je u elektromobilov najzásadnejšie. Medzi dôležité parametre totiž patria aj údaje ohľadom využívanej batérie.
Osadený má byť akumulátor s kapacitou okolo 80 kWh, v ktorého súvislosti potom značka hovorí o dojazde na jedno nabitie až 600 kilometrov (podľa cyklu WLTP). Podporovaný má byť pritom výkon dobíjania až 150 kW, čo znamená, že na doplnenie 80 percent kapacity vám postačí cca 35 minút.