Do aukcie mieri unikátna mula Ferrari LaFerrari z roku 2011, ktorá možno nevyzerá tak úžasne ako finálny produkt predstavený v marci 2013 v Ženeve, krásne ale demonštruje, ako majú automobilky perfektne vypracovaný systém viacnásobnej kamufláže. Aj preto je tento Frankenstein na kolesách v skutočnosti vzácnejší ako sériový originál.
Prvé hybridné Ferrari s celkovým kombinovaným výkonom má až 963 koní a bolo oficiálne predstavené v spomínanom roku 2013 a tak ako je zvykom, aj jeho premiére predchádzal dlhoročný vývoj spojený s testovaním na verejných cestách.
Automobilky v takých prípadoch používajú skúšobné prototypy s maskovaním rôzneho stupňa, pričom väčšina týchto pojazdných laboratórií skončí v šrote, v lepšom prípade v továrenskom múzeu. Sú však ivýnimky potvrdzujúce pravidlo.
Tým je i táto mula s označením M6, ktorá bola odvodená z platformy F142 a pred zadnou nápravou mala F140 FB. Už sa pohoršujete, že to predsa nie je LaFerrari? Ak sa trochu vyznáte v uvedených kódoch, tak máte trochu pravdu. Ale, len trochu.
Ten zvláštne vyzerajúci rozkladací automobil totiž skutočne vznikol na základe hliníkového šasi Ferrari 458 Italia (F142) a v interných záznamoch firmy je vedený ako M6. Na atmosférickom 12-valci F140 FE s objemom 6,3 litra, ktorý dostalo LaFerrari, sa v tej chvíli ešte pracovalo, takže pre potreby týchto konkrétnych skúšok si technici vystačili s jeho predchádzajúcou verziu F140 FB z modelu FF.
S takto postaveným prototypom by v podstate už nikto nemal šancu uhádnuť, aká technika sa ukrýva pod jeho (na niektorých miestach drsným spôsobom rozrezanou) karosériou. A logicky ani veštec Nostradamovho formátu by z takéhoto základu nebol schopný odhadnúť budúci dizajn finálneho auta.
Ani to ale nezabránilo Talianom pohrať sa trochu s predstavivosťou tých, ktorí mali tento stroj stretnúť na bežných cestách, a tak si vymysleli dvojité maskovanie. Na čiastočnú techniku LaFerrari v karosérii a upravenom šasi 458 Italia totiž vymysleli panely, ktoré boli na mulu pripevnené len preto, aby ešte viac zmiatli konkurenciu, novinárov i verejnosť. A musíme dodať, že sa im to do bodky podarilo.
Tento konkrétny prototyp bol postavený na počiatku minulej dekády, pochádza z prvej z celkovo troch fáz projektu vedeného vo Ferrari pod názvom F150 a slúžil od mája 2011 do decembra 2012. Slúžil na testovanie rôznych mechanických komponentov, primárne však mal preveriť brzdový systém, riadenie, zladenie pneumatík s podvozkom i ESP.
A ako je možné, že mula číslo šesť neskončila v drviči a separovanom odpade? Odpoveď je vcelku jednoduchá. Ferrari vám bude tvrdiť, že prototypy posielajú do sveta ako odmenu pre najvernejších zákazníkov, pravdou ale je, že si jednoducho nechajú zaplatiť poriadne tučný balík aj za to, čo iní vyhadzujú.
Aby sme si rozumeli, tým Talianov samozrejme nekritizujeme. V prvom rade je to ich vec a spôsob podnikania, navyše aj vďaka tomuto prístupu bol zachránený unikát, ktorý dokumentuje vývoj jedného z najvýkonnejších a najrýchlejších áut na svete. A ten navyše môže byť váš.
Podľa aukčnej siene RM Sotheby's, ktoré M6 ponúkne v dražbe, je vozidlo funkčné a jazdí, akurát mu vypršala dočasná homologizácia s povolením jazdiť na bežných cestách. S tým sa snáď ale nový majiteľ vnútorne vysporiada. A cena? To evidentne netuší ani Sotheby's, tipujeme ale, že pár miliónov eur vám tento obchod z účtu predsa len vyluxuje.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.