Ruská vojenská agresia voči Ukrajine spôsobila, že západný svet uvalil na tamojší trh mnohé prísne sankcie, ktoré okrem iného výrazne zasiahli produkciu v automobilovom priemysle. Dodávky predtým dovážaných kľúčových náhradných dielov a súčiastok boli zastavené, čo spôsobilo veľké problémy vo výrobných závodoch.
Aby sa tamojší trh so sankciami aspoň z časti vysporiadal, schválený bol nový ruský vládny dekrét č. 855 s názvom „Uplatňovanie povinných požiadaviek na niektoré kolesové vozidlá a posudzovaní ich zhody".
Ide v podstate o zjednodušený a menej náročný proces certifikácie nových vozidiel, ktorý dovoľuje výrobcom uvádzať na trh aj vozidlá bez moderných elektronických zariadení či fungujúce na starších emisných normách. Ikonický ruský výrobca AutoVAZ, ktorý má pod palcom produkciu vozidiel značky Lada, pristúpil k výraznému „oholeniu“ výbavy svojich modelov v ponuke.
V novej forme sa predstavil sedan Granta, no Crossver XRay má dokonca úplne zmiznúť. Naopak po odchode Renaultu z trhu prišlo na prebratie výrobného závodu, v ktorom by mali neskôr vznikať pôvodné vozidlá značky Moskvič. Tie sa tam vyrábali do roku 2001 a 29. februára 2006 firma oficiálne skrachovala. V jej halách sa následne vyrábali spomínané automobily Renault.
Sovietska, po roku 1991 ruská automobilová firma Moskvič, bola známa v minulosti modelmi ako 408, 2141 či od roku 1997 do finálneho roku 2001 vyrábaným posledným vozidlom Moskvič 2142. Zatiaľ nie je úplne jasné, v akej forme a aké vozidlá budú z výrobných pásov závodu schádzať.
Ruský výrobca automobilov Lada však už po niekoľkomesačnej pauze obnovil svoju výrobu. Sortiment aj pracovný čas budú kvôli západným sankciám naďalej obmedzené, spoločnosť AvtoVAZ to uviedla vo svojom oznámení.
„Dňa 8. júna 2022 začal Avtovaz AG opäť dodávať vozidlá - z montážnej linky zišla prvá Lada Granta Classic 2022," uviedla najväčšia ruská automobilka. Fabriky budú zatiaľ vyrábať len štyri dni v týždni.
AvtoVAZ donedávna patril do skupiny francúzskeho automobilového koncernu Renault, teraz ho však Rusko opäť znárodnilo. Kvôli západným sankciám už nie je k dispozícii veľa predtým dovážaných náhradných dielov a tak Granta prišla napríklad o dôležité vlastnosti zabezpečujúce najmä bezpečnosť prevádzky. Ide o absenciu systému ABS, teda protiblokovacieho brzdového systému, ale taktiež vo výbave chýbajú airbagy či systém elektronického núdzového volania „Era Glonass", uviedla agentúra DPA.
Vozidlo malo skočiť z emisnej normy Euro 5 na Euro 2, pričom by malo byť poháňané relatívne novým benzínovým štvorvalcom VAZ-11182. Má liatinový blok, dvojventilové rozvody a Rusi pri jeho vývoji v porovnaní s predchodcom odľahčili ojnice i piesty. Združenie európskych podnikov medzitým v apríli zverejnilo aj prognózu predaja áut v Rusku na tento rok. Podľa nej by v celom roku 2022 mal predaj klesnúť minimálne o 50 percent.
Sankcie uvalené kvôli ruskej vojne na Ukrajine uzavreli prakticky všetky továrne na automobily pôsobiace v Rusku, pričom mnoho západných výrobcov automobilov zvažuje úplné zastavenie výroby v krajine. V máji sa v Rusku dokonca predalo medziročne o vyše 83 percent menej nových áut a prudký pokles zaznamenala krajina aj v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom, keď klesol o viac než polovicu.