Britskí stavitelia varujú, že prevažná väčšina ich viacpodlažných podzemných parkovísk a garážových domov nie je navrhnutá na priemernú vyššiu hmotnosť automobilov na baterky. Sú príliš ťažké. V krátkosti: používané britské stavebné vyhlášky, platné pre budovanie verejných parkovísk, pochádzajú z roku 1976.
Z čias, kedy najpopulárnejším vozidlom na britských cestách bol Ford Cortina, a podľa nej napočítaný priemer hmotnosti osobného vozidla sa pohyboval do limitu jednej tony. Väčšina z približne 6 000 podzemných garáží aj viacpodlažných nadzemných parkovacích domov, ktoré v Británii dnes stoja, tomu stavebnými normami zodpovedá.
Háčik je v tom, že nové modely typicky mestských elektromobilov vážia viac. Zatiaľ čo štíhla kráska Cortina vážila 960 kilogramov, súčasný Peugeot e-208 váži tonu a pol. Tesla Model S dokonca cez dve tony, píše iDNES.cz.
Nič proti hrúbokom (dnes im napokon ani nemôžete povedať, že sú tuční), nadpriemerne vyššia hmotnosť moderných elektromobilov sa odvíja od toho, že len ich samotné batérie vážia niekoľko sto kilogramov. Vnútorné komponenty robia elektromobily veľmi ťažkými, ich záťaž je rozložená po celom podvozku, od nápravy k náprave. Malo by to vadiť?
Podľa Britskej asociácie prevádzkovateľov parkovísk (BPA) áno. Z niečoho, čo spočiatku vyzerá ako snaha hľadať „chybu v každom riešení“, sa totiž môže čoskoro stať skutočný problém. Akonáhle v jednej takej priemernej nadzemnej či podzemnej garáži začne parkovať nadpolovičný počet elektromobilov, môže byť reálny problém skutočne na spadnutie, varuje asociácia.
Zostáva vám 65% na dočítanie.