Celosvetová výroba automobilov by do roku 2026 mohla klesnúť asi o 20 percent, čo je zhruba o 18 miliónov vozidiel, pokiaľ sa nepodniknú potrebné kroky na riešenie pretrvávajúceho nedostatku čipov.
Vo svojej správe to uviedlo nemecké združenie automobilového priemyslu VDA. Odvoláva sa pritom na štúdiu, ktorú si nechalo vypracovať. Tá upozorňuje, že v roku 2021 viedol nedostatok čipov k poklesu celosvetovej produkcie automobilov o deväť percent.
Podľa VDA sa očakáva, že dopyt automobilového priemyslu po čipoch sa do roku 2030 strojnásobí, za čo môže primárne rozširujúci sa prechod automobiliek k elektromobilom a čoraz väčšiemu využívaniu rôznych elektronických systémov v moderných vozidlách.
Závislosť Európy
Záujem výrobcov o polovodiče teda porastie oveľa výraznejšie ako v ostatných odvetviach. Združenie tiež uviedlo, že súbor opatrení Európskej únie pre rozvoj čipového priemyslu označovaný ako Chips Act musí zahŕňať podporu výroby čipov potrebných pre automobilový sektor.
„Európa teraz musí investovať do výroby čipov pre automobilový priemysel,“ vyhlásila prezidentka VDA Hildegard Müllerová. „Len tak možno minimalizovať závislosť na polovodičoch z Ázie a posilniť odolnosť nemeckého a európskeho automobilového priemyslu. A len tak si môže nemecký a európsky automobilový priemysel v budúcnosti udržať vedúcu úlohu vo svete,“ dodala.
Problémy s nedostatkom súčiastok, najmä teda čipov, už dlhšiu dobu komplikujú výrobu automobilov v zásade po celom svete. Sú pritom kľúčovými prvkami bohatých i tých základných výbav drvivej väčšiny áut dneška.
Nezastrešujú funkčnosť iba komfortných systémov, ale i bezpečnostných asistentov a funkcií, bez ktorých dokonca ani nenaštartujete. Novembrová štúdia poradenskej spoločnosti Alix Partners predpovedala, že globálny automobilový priemysel sa bude s obmedzovaním výroby v dôsledku nedostatku čipov stretávať prinajmenšom do roku 2024.
Problematické roky
Čipová kríza panuje už od jari 2020, kedy boli automobilky nútené uzavrieť továrne kvôli rýchlo rastúcemu počtu prípadov ochorenia COVID-19. Výrobcovia čipov sa tak zamerali na odvetvie spotrebnej elektroniky, aby podporili prudký rast predaja počítačov a hier.
Keď automobilky výrobu znovu naplno obnovili, čo bolo skôr, než sa pôvodne očakávalo, nevyrábali výrobcovia čipov taký počet polovodičov, aby boli schopní uspokojiť masívny dopyt. Polovodiče pre automobily musia byť špecificky vyrobené tak, aby boli schopné odolať vibráciám a obrovským teplotným extrémom.
Výroba čipov pre automobily sa už síce v uplynulom čase zlepšila, nevrátila sa však stále na pôvodnú úroveň pred pandémiou, takže ani automobilky sa stále nevrátili k plnej výrobe. Pre zákazníka sa to premietlo do vyšších cien vozidiel a najmä dlhších dodacích lehôt, počas ktorých na svoje objednané vozidlo musia záujemcovia čakať.