StoryEditor

V Európe bolo vlani každé druhé nové auto SUV. Nezastaviteľný trend prináša problémy

15.03.2023, 11:30
  • V Číne pokračujú z pohľadu predaja vozidiel v optimistickom raste, zatiaľ čo Európa a USA hlásia pokles počtu predaných áut.
  • Z tohto nastaveného trendu sa však vymykajú elektromobily a športovo-úžitkové vozidlá, ktorých predaje naopak narástli.
  • Zo štatistík predaja automobilov zároveň vychádza celkom nepriaznivý údaj – klaždý druhý predaný elektromobil bol totiž SUV.

Minulý rok za mnoho nestál, a platí to aj pre obrat globálneho trhu s automobilmi. Zatiaľ čo v silnom roku 2021 sme mohli sledovať oživenie a opatrne optimistický post-pandemický nárast v predajoch nových vozidiel, rok 2022 sa spájal skôr so stagnáciou až ľahkým prepadom.

Toto nemilé tvrdenie však nemá univerzálnu platnosť – neplatí všade a nie pre všetky typy osobných vozidiel – a plynú z neho taktiež nepríjemnosti, ku ktorým sa ešte prepracujeme. Ale všetko postupne. Za 12 mesiacov minulého roka sa dokopy po celom svete predalo 75 miliónov osobných vozidiel.

To je zhruba o pol percenta menej ako v roku 2021, a zle to na prvý pohľad vôbec nevyzerá. Lenže globálne priemery sú zradné. Maskujú fakt, že práve v Európe ten pokles v predajoch predstavoval štyri percentá a v USA dokonca osem percent. A to už niektorých výrobcov automobilov naozaj bolí.

image

Európske značky trápi pokles výroby i hrozba lacných čínskych áut. Sú čoraz kvalitnejšie

Nie je bez zaujímavosti, že práve v Číne nič také nespozorovali. Tam totiž predaje osobných vozidiel vlani narástli až o 10 percent, bez ohľadu na občasné prerušenia výroby a výluky v dodávkach materiálu kvôli nemiznúcemu ochoreniu Covid-19.

Oficiálne zdôvodnenie globálneho prepadu v predajoch – výpadky výroby, vyvolané vraj nedostatkom súčiastok a výlukami v dodávateľských reťazcoch, rastúcou infláciou a vyššími úrokovými sadzbami – však neplatí na vozidlá všetkých typov. Práve takým elektromobilom sa vlani nedarilo vôbec zle. Má to však háčik.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 68% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-03-13 10:34:51 - Feat.: 1 - Title: Syntetické palivá? EÚ o tom nechce ani počuť, osobné autá budú výhradne elektrické 02 - Modified: 2023-03-10 12:40:00 - Feat.: 1 - Title: Až polovica vodičov sa v raji elektromobilov vracia od batérií späť k spaľovacím motorom 03 - Modified: 2023-03-10 11:54:23 - Feat.: 1 - Title: Ľudová značka valcuje konkurentov. Tieto autá sú v Európe vôbec najpredávanejšie 04 - Modified: 2023-03-06 14:28:03 - Feat.: 1 - Title: Tesla rozpútala cenovú vojnu. S jej luxusnými modelmi teraz ušetríte tisíce eur 05 - Modified: 2023-03-03 12:22:05 - Feat.: 1 - Title: Definitívne rozhodnutie sa odkladá. Ukončenie predaja spaľovacích áut zostáva otázne 06 - Modified: 2023-03-03 11:45:48 - Feat.: 1 - Title: Ekologické iba na oko? Plug-in hybridné autá násobne prekračujú emisie, ukazuje štúdia
01 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 02 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 03 - Modified: 2024-11-04 10:09:27 - Feat.: - Title: Nový konkurent Kie i českej Škody. Hyundai poodhalil svoje najväčšie elektrické SUV 04 - Modified: 2024-11-03 14:16:01 - Feat.: - Title: Česko a Taliansko vyzvú Úniu na odklad pokút za slabý predaj elektromobilov 05 - Modified: 2024-11-03 12:00:00 - Feat.: - Title: Najlacnejší elektromobil po radikálnych vylepšeniach: Má všetko, čo vlastne treba
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
04. november 2024 23:23