„Nesiahajte, prosím, na volant,“ varuje nápis v aute, ktoré bez vodiča prechádza centrom amerického Phoenixu. Autonómne taxi, ktoré si hľadá cestu popoludňajšou dopravou, nie je v arizonskej metropole ničím výnimočným. Jazdia ich tu stovky a vyskúšať si ich môže úplne každý. Úplne bez chýb však technológia zatiaľ nie je, a tak sa záujemcovi môže stať napríklad to, že ho vozidlo „nebude chcieť“ nechať vystúpiť.
V súčasnosti v štáte so 7,3 miliónmi obyvateľov, ktorý leží na juhozápade USA, samoriadené autá skúša už 11 spoločností, vrátane Cruise, dcérskej firmy General Motors, alebo Waymo, ktorá rovnako ako Google spadá pod Alphabet. A práve Waymo od konca minulého roka v centre Phoenixu ponúka možnosť vyskúšať si niektoré z vozidiel bez vodiča aj širokej verejnosti. Stačí si stiahnuť aplikáciu a auto si objednať.
Že je vozidlo trochu iné, je zrejmé už na prvý pohľad. Biely elektrický Jaguar má totiž „výrastky“ v okolí predných i zadných svetiel a predovšetkým veľkú nadstavbu na streche, ktorá vzdialene pripomína niekoľkoposchodovú svadobnú tortu. Sú v nich zabudované niektoré z viac ako dvoch desiatok kamier, ktoré spolu s radarmi a laserovými lidarmi autu dávajú prehľad o tom, čo sa deje vo všetkých smeroch okolo neho.
Vďaka tomu sa v dvoch ohraničených zónach – v centre Phoenixu a niektorých jeho prímestských štvrtiach – pohybujú modely samostatne bez toho, aby za volantom musel sedieť človek pripravený v prípade potreby zasiahnuť. Naopak, pred akýmkoľvek dotykom volantu firma výslovne varuje, čo si človek všimne hneď, ako vozidlo s pomocou bluetoothu cez aplikáciu otvorí a usadí sa.
Vitajte na palube
„Dobré popoludnie,“ pozdraví cestujúceho ženský hlas. „Prosím, uistite sa, že ste si zapli pás,“ pokračuje. Keď sa pasažier trochu zorientuje, zistí, že pás je zapnutý aj na mieste vodiča, ktoré však zíva prázdnotou. Ženský hlas upozorní aj na to, že ak to bude potrebné, je možné sa stlačením tlačidla na prednom alebo zadnom displeji spojiť s operátorom. Pasažér si tiež môže upraviť nastavenia klimatizácie a sedadla alebo zvoliť hudbu, ktorú chce počúvať. Potom už stačí dotykom displeja odštartovať jazdu.
Jej veľkú časť automatický vodič – ktorý, ako poznamenávajú zástupcovia firmy, nie je nikdy „opitý, ospalý alebo roztržitý“ – zvláda bez problémov. Plynulo si poradí so semaformi, prechádzaním z pruhu do pruhu a aj spomaľovacími prahmi. Pri nájazde na hlavnej ceste však niekedy opakovane pridáva plyn a hneď v zápätí brzdí, akoby rozmýšľal, či sa stihne zaradiť.
Počas 4,8 míle (7,7 kilometra) dlhej cesty, ktorá vyšla na 5,4 dolára, systém úzkostlivo dodržiava maximálnu rýchlosť 35 míľ za hodinu (56 kilometrov za hodinu), čím brzdí rad ostatných vodičov, ktorí napriek predpisom chcú ísť rýchlejšie, a tak vozidlo radšej obchádzajú vedľajším pruhom.
Cestujúcemu, ktorého po celý čas v aute sledujú kamery, autonómne vozidlo dáva možnosť nahliadnuť na prevádzku tak, ako ho vidí sám. Displeje totiž počas jazdy ukazujú mapku, na ktorej sa pohybujú Waymo a biele obdĺžniky, ktoré predstavujú ostatné autá. Modro je vidieť už prejdená trasa, zeleno tá plánovaná. Displeje tiež informujú o očakávanej dobe príchodu.
Občas to nejde úplne hladko
Keď sa jazda blíži ku koncu, upozorní na to cestujúceho aj ženský hlas. „Nezabudnite si svoje veci,“ doplní. Vystúpiť z auta však niekedy môže byť pekný oriešok. V prípade dopisovateľa ČTK totiž vozidlo pri reštaurácii s rýchlym občerstvením, kde sa mala jazda skončiť, síce pribrzdilo pri okraji cesty, ˇavšak nezastavilo úplne, a potom sa znovu rozbehlo bez toho, aby bolo možné vozidlo opustiť.
Waymo následne obišlo dookola celý blok, aby na rovnakom mieste ten istý manéver zopakovalo, čo potom – už bez pasažiera, ktorý medzitým vystúpil – urobilo ešte do tretice. Pri ceste späť sa zase automatický vodič, ktorý podľa prevádzkovateľa najazdil už vyše 20 miliónov míľ (32 miliónov kilometrov) na verejných cestách, po nástupe pasažiera „zarazil“ pri jednosmernej uličke, v ktorej si ľudia z auta objednávajú rýchle občerstvenie.
Zatiaľ čo človek by v tej chvíli auto jednoducho otočil, automat cez minútu nerobil nič; len stál na mieste. Potom sa na displeji objavil text: „Náš tím pracuje na tom, aby ste sa dal do pohybu.“ Až po ďalšej chvíľke auto vycúvalo a priestor rýchleho občerstvenia opustilo.
O podobných problémoch s taxi Waymo aj konkurenčnými Cruise tento mesiac informovala aj agentúra AP. Jeden automobil podľa nej zostal stáť niekoľko minút uprostred ulice, a blokoval tak prevádzku, ďalší zase opakovane minul svoju cieľovú destináciu. „Očakávané veci sú (pre autonómne vozidlá) ľahké, ale obavy vzbudzujú neočakávané problémy, na ktoré ľudia vedia reagovať v reálnom čase,“ povedal agentúre odborník na dopravu Nico Larco.
Operátorka, s ktorou dopisovateľ ČTK hovoril pri ceste späť, upozornila, že sa bežne môže stať, že niekde auto niekoľko desiatok sekúnd zostane stáť. Za jeho rozbehnutím podľa nej napriek upozorneniu na displeji nestál žiadny človek, pretože vozidlo „robí všetky jazdné rozhodnutia samé“. Zároveň zdôraznila, že pri jeho rozhodovaní je tou najvyššou prioritou bezpečnosť.
Ochrana je kľúčová. Čo vravia štatistiky?
Podľa štatistík amerického Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) boli rôzne autonómne vozidlá v Arizone medzi júlom 2021 a polovicou februára tohto roku účastníkmi dopravnej nehody 33-krát. Kto v daných prípadoch nehodu spôsobil, úrad neuvádza.
Waymo však pred dvoma rokmi zverejnilo výsledky počítačových simulácií desiatok skutočných nehôd, ktoré sa stali v jednom z regiónov Arizony. A tvrdí, že keby aspoň jedno z vozidiel, ktoré sa zrazili, bolo jej, k drvivej väčšine z týchto nehôd by vôbec nedošlo.
Tiež NHTSA si od plne autonómnych automobilov budúcnosti sľubuje výrazné zníženie počtu dopravných nehôd, ktoré si len vlani v USA vyžiadali vyše 46-tisíc životov. V drvivej väčšine prípadov – 94 percent – v nich totiž zohráva úlohu ľudská chyba. „Tieto technológie pomôžu chrániť vodičov a cestujúcich, rovnako ako cyklistov a chodcov,“ verí americký úrad.
Budúcnosť, kedy sa samoriadené autá stanú bežnou záležitosťou, je však podľa pozorovateľov vzdialená ešte najmenej roky, dosť možno aj viac ako dekádu. No vďaka tomu budú mať autonómne vozidlá dosť času, aby sa dokázali naučiť nechať zákazníka vystúpiť tam, kde naozaj potrebuje a to bez zbytočných zaváhaní.