Nová konkurencia na čele s čínskymi značkami elektromobilov núti manažérov a dizajnérov v Nemecku k väčšej vnímavosti k odvážnym konceptom vozidiel. V rozhovore s agentúrou Bloomberg to povedal šéfdesignér automobilky Porsche Michael Mauer, ktorý zhruba 20 rokov navrhuje ikony športovej značky v podobe modelov 911 alebo Cayenne.
„Start-upy, ktoré nemajú žiadnu tradíciu, môžu robiť úplne iné veci,“ povedal 61-ročný Mauer, ktorý je šéfdizajnérom nemeckej značky Porsche aj jej materského koncernu Volkswagen. „Ako dizajnér to vlastne považujem za pozitívnu vec, pretože to spôsobuje, že rozhodujúci činitelia, teda správna rada, sú otvorenejší,“ dodal.
Nemecko sa drží na špičke automobilového dizajnu vďaka klasickým vozidlám, ako je Volkswagen Chrobák (Beetle), Porsche 911 alebo ľahko rozpoznateľné sedany od BMW či značky Mercedes-Benz. Zavedené automobilky však čelia nástupu amerického výrobcu elektromobilov Tesla a prechod na elektromobilitu so sebou nesie i nový pohľad na vzhľad či funkčnosť vozidiel.
Nové štandardy v odvetví sa vyvíjajú rýchlo – od supermoderného dizajnu, ktorý vtelila Tesla elektrickému pick-upu Cybertruck alebo čínska automobilka Xpeng modelu P7, až po vybavenie, ako napríklad trojrozmerná prístrojová doska spoločnosti Li Auto alebo masážne sedadlá v modeloch Zeekr automobilky Zhejiang Geely Holding.
Generálny riaditeľ koncernu Volkswagen Oliver Blume v septembri zaradil dizajn na zoznam priorít. Posilnil tak slovo dizajnérov značiek skupiny, medzi ktoré sa radí aj mladoboleslavská Škoda Auto. Cieľom je dodať predtým obľúbeným modelom, ako je napríklad aj Volkswagen Golf, nový šmrnc, posilniť projekty elektromobilov a zastaviť pokles trhového podielu v Číne.
Koncern prepad odbytu na mimoriadne dôležitom čínskom trhu čiastočne pripisuje tomu, že pustil zo zreteľa vzhľad vozidiel a ich vybavenia, teda aspekty, ktorým čínski zákazníci dávajú veľkú váhu.
„Úspech, ktorý Volkswagen dosiahol v objeme predaja, bol podľa môjho názoru spôsobený tým, že sa kládol veľký dôraz na dizajn a kvalitu prevedenia,“ konštatoval Mauer. „Dizajn určite nie je najväčším predmetom záujmu spoločnosti, ale je to oblasť, v ktorej sa toho s relatívne skromnými prostriedkami dá veľa dosiahnuť,“ dodal.
Mauer v tomto ohľade pripomenul dizajnovú obmenu radov 5 a 7 automobilky BMW pred viac ako desiatimi rokmi. Hoci sa konzervatívnejším klientom nový koncept nezdal, automobilka si podľa Mauera vďaka nemu vydobyla pozíciu modernejšieho výrobcu áut, ktorý dokáže pritiahnuť i nových zákazníkov.
Podľa Mauera preto musí nový dizajn odrážať zážitok z jazdy, ktorý je oveľa viac prepojený s okolitým svetom prostredníctvom softvéru a aplikácií. Na druhú stranu je podľa neho skutočne ťažké nájsť medzi týmito oblasťami tú správnu rovnováhu.