Jedna jediná sekunda neznamená v ľudskom živote v podstate nič, za volantom však môže práve o živote rozhodnúť. Nad ladením rádia ich pritom strávime oveľa, oveľa viac. Test ovládacích prvkov v autách, na ktorom sa podieľali redakcie Auto.iDNES.cz a MF DNES v spolupráci s najväčším českým autobazárom AAA Auto, potvrdil, že dotykové displeje sú nebezpečným „rozptyľovačom“ vodiča.
Aj častá, dôležitá a zdanlivo jednoduchá funkcia ako obsluha vzduchotechniky je schovaná tak, že musíte odvrátiť zrak na nebezpečne dlho. Že sú tlačidlá, točítka a rôzne mechanické ovládače lepšie ako osadený displej, sme si potvrdili mnohokrát. Teraz sme chceli však otestovať aj to, aké prehľadné infotainmenty moderných áut vlastne sú.
Potom, čo si desiatka dobrovoľníkov vyskúšala v 11 rôznych vozidlách ovládať moderné infotainmenty a zároveň simulovala riadenie, dospela k nemilosrdnému verdiktu: toľko desiatok metrov naslepo zrejme nikto z nich nikdy neušiel a tak dramaticky neriskoval!
Pretože aj často používané a zdanlivo jednoduché úkony, ako je nastavenie klimatizácie či preladenie rádia, vedia automobilky skomplikovať tak, že musíte odvrátiť zrak od prevádzky na dlhé sekundy. Niet preto divu, že výskum organizácie pre bezpečnosť cestnej premávky IAM RoadSmart zistil, že dotyková obrazovka je pri riadení nebezpečnejšia ako konope či alkohol.
Experti porovnávali reakčné doby vodičov manipulujúcich s dotykovou obrazovkou a vodiči s 0,8 promile alkoholu v krvi alebo po požití marihuany. Ukázalo sa, že najpomalšie reakcie mali tí „digitálni“. O niečo rýchlejší boli tí, ktorí požili marihuanu, a vodiči s 0,8 promile reagovali dokonca až päťkrát rýchlejšie.
Zostáva vám 85% na dočítanie.