StoryEditor

Veľký test infotainmentov v autách: Displej je nebezpečnejší než mobil, pritom je legálny

  • Držať za jazdy mobil v ruke? Písať správy? Tláchať po sieti? Úplne neprípustné, v tom majú slovenské zákony jasno. Veď aj podobné rozptyľovanie vodičov stojí približne za tretinou nehôd v Európe.
  • Tak prečo sa automobilky snažia vtlačiť kadejakú funkciu do dotykových displejov, keď odvádzajú našu pozornosť rovnakým, možno ešte horším spôsobom?
  • Nie, to nie je horekovanie technologických odporcov, ale výsledok aktuálneho testu redakcií Auto.iDNES.cz a MF DNES. Ako dopadli jednotlivé testované modely i s konkrétnymi časmi úkonov nájdete v galérii.

Jedna jediná sekunda neznamená v ľudskom živote v podstate nič, za volantom však môže práve o živote rozhodnúť. Nad ladením rádia ich pritom strávime oveľa, oveľa viac. Test ovládacích prvkov v autách, na ktorom sa podieľali redakcie Auto.iDNES.cz a MF DNES v spolupráci s najväčším českým autobazárom AAA Auto, potvrdil, že dotykové displeje sú nebezpečným „rozptyľovačom“ vodiča.

Aj častá, dôležitá a zdanlivo jednoduchá funkcia ako obsluha vzduchotechniky je schovaná tak, že musíte odvrátiť zrak na nebezpečne dlho. Že sú tlačidlá, točítka a rôzne mechanické ovládače lepšie ako osadený displej, sme si potvrdili mnohokrát. Teraz sme chceli však otestovať aj to, aké prehľadné infotainmenty moderných áut vlastne sú.

Potom, čo si desiatka dobrovoľníkov vyskúšala v 11 rôznych vozidlách ovládať moderné infotainmenty a zároveň simulovala riadenie, dospela k nemilosrdnému verdiktu: toľko desiatok metrov naslepo zrejme nikto z nich nikdy neušiel a tak dramaticky neriskoval!

image
FOTO: Lukáš Procházka, MF DNES

Pretože aj často používané a zdanlivo jednoduché úkony, ako je nastavenie klimatizácie či preladenie rádia, vedia automobilky skomplikovať tak, že musíte odvrátiť zrak od prevádzky na dlhé sekundy. Niet preto divu, že výskum organizácie pre bezpečnosť cestnej premávky IAM RoadSmart zistil, že dotyková obrazovka je pri riadení nebezpečnejšia ako konope či alkohol.

Experti porovnávali reakčné doby vodičov manipulujúcich s dotykovou obrazovkou a vodiči s 0,8 promile alkoholu v krvi alebo po požití marihuany. Ukázalo sa, že najpomalšie reakcie mali tí „digitálni“. O niečo rýchlejší boli tí, ktorí požili marihuanu, a vodiči s 0,8 promile reagovali dokonca až päťkrát rýchlejšie.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-10-20 09:18:02 - Feat.: 1 - Title: Elektromobily môžu predražiť parkovanie v garážach. Dôvodom je intenzita ich požiarov 02 - Modified: 2023-10-20 09:11:00 - Feat.: 1 - Title: Rozumiete svojmu autu? Tento kvíz dôkladne preverí vedomosti aj ostrieľaných vodičov 03 - Modified: 2023-10-17 10:47:34 - Feat.: 1 - Title: Vyrábať autá ako „angličáky“? Tesla chystá významný i kontroverzný krok v produkcii 04 - Modified: 2023-10-13 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Mesačný poplatok za EČV? Nová digitálna verzia je drahšia, no výhodami chce poraziť klasiku vo svete 05 - Modified: 2023-10-10 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Nezmätkujte na cestách. Tento kvíz musí dokonale zvládnuť každý jeden vodič 06 - Modified: 2023-10-10 09:20:00 - Feat.: 1 - Title: Uprednostniť manuál či radšej automat? Toto sú výhody i nevýhody oboch prevodoviek
01 - Modified: 2024-12-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Český bestseller stláča nedostatky na minimum. Zaujme rodiny i firemných klientov 02 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Nikto neparkuje horšie ako vodiči drahých áut. Prieskum odhalil nelichotivé výsledky 03 - Modified: 2024-12-20 13:00:00 - Feat.: - Title: Trh na to ešte nie je pripravený. Lamborghini odkladá výrobu prvého elektrického auta 04 - Modified: 2024-12-20 10:05:00 - Feat.: - Title: Elektromobily ekologickejšie ako spaľováky? Áno a výrazne, potvrdzujú vedci v štúdiách 05 - Modified: 2024-12-19 13:01:54 - Feat.: - Title: Radar s umelou inteligenciou môže odhaliť opitých vodičov. Už sa testuje v prevádzke
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. december 2024 02:32