Rok 2030 znamená pre mnohé automobilky kompletný prechod výhradne na ponuku plne elektrických vozidiel a to aj napriek tomu, že schválené nariadenie EÚ to výrobcom prikazuje „až“ od roku 2035. Od toho momentu sa v predaji nemajú nachádzať žiadne iné automobily než tie, ktoré budú disponovať nulovými emisiami.
V hre je stále aj rozšírenie využívania e-fuels, teda syntetických palív, fungujúcich aj s dnes využívanými spaľovacími motormi bez zásadných konštrukčných zmien. Nateraz je však takáto cesta nepravdepodobná, primárne kvôli ich vysokej cene, keď liter syntetického paliva vychádza zhruba na 10 eur. Väčšina značiek sa preto výrazne zameriava práve na elektromobily a postupne rozširuje svoje portfólia o batériové modely.
Je pochopiteľné, že aj štátne vozové parky sa budú v najbližších rokoch transformovať a čoraz výraznejšie využívať elektrifikované alebo výhradne batériové autá. K tomuto smeru sa „upísal“ aktuálne aj Vatikán. Pápež František sa totiž rozhodol v budúcnosti používať v najmenšom štáte sveta spomínané elektromobily.
V záujme ekologizácie pápežského štátu a jeho vozového parku sa preto štátne vozidlá postupne nahradia elektromobilmi, pričom prím majú hrať značky Volkswagen a Škoda Auto, oznámila v stredu štátna správa Vatikánu. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.
Celý vozový park najmenšieho štátu na svete sa má stať klimaticky neutrálnym do roku 2030. Na tento účel bude podpísaná dohoda o partnerstve so skupinou Volkswagen, pričom na území Vatikánu i v extrateritoriálnych oblastiach sa má zriadiť taktiež špecializovaná nabíjacia sieť pre elektromobily. Nemecký Volkswagen je v tomto úsilí strategickým partnerom.
Ochrana životného prostredia je pre pápeža Františka veľmi dôležitá a v duchu jeho environmentálnej encykliky Laudato Si‘ z roku 2015 či aktuálneho apoštolského dokumentu Laudate Deum sa preto Vatikán chce stať klimaticky neutrálnym. Dosiahnuť sa to má okrem iného zodpovedným využívaním prírodných zdrojov, obstarávaním čistých a alternatívnych energetických produktov, napríklad na dopravu alebo likvidáciu odpadu, ako aj udržateľnou mobilitou.
Pápež František pritom už isté skúsenosti s plne elektrickými vozidlami má – v roku 2021 totiž pri návšteve Slovenska využíval práve batériovú Škodu Enyaq so špeciálnymi úpravami na základe požiadaviek Vatikánu. Pre lepšiu viditeľnosť Svätého Otca počas mobilizovaných presunov dostali štandardne tónované zadné okná priehľadné sklo.
Predný blatník na strane spolujazdca zdobili chrómované držiaky, ktoré počas ciest niesli vatikánsku vlajku a na krytoch vonkajších zrkadiel sa zas nachádzalo oficiálne logo pápežovej návštevy na Slovensku.
Súčasťou požiadaviek bola tiež inštalácia dodatočného madla v interiéri vozidiel pre komfortnejšie vystupovanie a všetky využívané elektrické autá českej automobilky museli byť v čiernej metalíze a v rovnakom tóne mať aj sfarbenie interiéru.
V oznámení nie sú uvedené žiadne podrobnosti o počte vozidiel, hodnote dohody ani harmonogram dodávok, partnerstvo však podľa vyhlásenia zahŕňa strednodobé a dlhodobé prenájmy. S najväčšou pravdepodobnosťou pôjde v prípade materského Volkswagenu o vozidlá z rodiny ID, čiže ID.3, ID.4, ID.5 alebo vlajkovú loď ID.7.
Naopak, v prípade automobilky Škoda Auto, bude výber podstatne jednoduchší. Značka ponúka zatiaľ len jediný elektromobil Enyaq v dvoch karosárskych verziách. So samotnou značkou Škoda Auto už mal pápež isté skúsenosti aj z minulosti, takže využívanie Enyaqu pred dvoma rokmi nebolo prvým „stretnutím“.
Značka totiž poskytla Vatikánu štyri modely Rapid Spaceback počas dvojdňovej návštevy pápeža Františka v Írsku v rámci Svetového stretnutia rodín v roku 2018 v Dubline. Vystavený bol vtedy aj špeciálny kus Škody Karoq, ktorého okná sa premenili na podobné vitráže ako možno nájsť v kostoloch.