StoryEditor

Patentovaný nový systém štartovania od Porsche. Udrží „spaľováky“ dlhšie pri živote?

11.12.2023, 11:33
Autor:
TopSpeedTopSpeed
  • Nízka kompresia vo valcoch je za bežných okolností signál, že vás čoskoro čaká drahá oprava alebo rovno rozlúčka s motorom či celým autom.
  • Nový systém štartovania od Porsche však (na prvý pohľad paradoxne) využíva práve tento stav, aby konštruktérom pomohol buď úplne odstrániť štartér, alebo významne znížiť jeho rozmery, hmotnosť i výkon.
  • Samozrejme, je otázkou, či sa nová technika dostane z patentového úradu do praxe. Niektoré nemecké automobilky však evidentne nad budúcnosťou spaľovacích motorov stále nezlomili palicu.

Poznáte dekompresný ventil? Ak používate špecifický typ motorovej píly či záhradnej kosačky s klasickým spaľovacím agregátom, pravdepodobne vám bude aspoň trochu povedomý. Úlohou tohto ventilu je presne to, čo je v jeho názve, teda vypustenie časti stlačenej zmesi z valca, aby sa významne znížila sila, respektíve výkon potrebný na naštartovanie.

A veľmi podobne funguje aj nová technológia patentovaná nemeckou automobilkou Porsche. Kým v malých a relatívne pomalých motoroch je dekompresný ventil priamo súčasťou vzduchom chladeného rebrovaného bloku (alebo v ťažkých dieseloch pre nákladné autá integrovaný do ventilového rozvodu, kde ale slúži ako motorová brzda), v prípade tradičných spaľovacích agregátov si konštruktéri niečo podobné – napríklad kvôli oslabeniu stien valcov – nemôžu dovoliť.

image

Patent na stierače má prekvapivého autora. Nápad dať ich na autá vznikol v električke

Nemci však prišli so zaujímavým nápadom a majú ho už i patentovaný na nemeckom patentovom úrade DPMA. V ich prípade sú tým dekompresným ventilom zostavy presne navrhnuté piestne krúžky reagujúce na zmenu teploty väčším rozťahovaním, ako je tomu dnes. Princíp spočíva v tom, že pri studenom motore dôjde k vstreknutiu malého množstva paliva a zapáleniu zmesi vo valci, ktorý má piest tesne za hornou úvraťou, píše TopSpeed.sk.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 54% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-11-16 12:04:40 - Feat.: 1 - Title: Patent na stierače má prekvapivého autora. Nápad dať ich na autá vznikol v električke 02 - Modified: 2023-09-25 12:47:19 - Feat.: 1 - Title: Zabudnite na lacné čínske autá. Prémiové SUV dokáže plávať a otočí sa ako tank 03 - Modified: 2023-07-07 11:25:00 - Feat.: 1 - Title: Koniec defektov na autách? Bezvzduchové pneumatiky mieria už aj na európske cesty 04 - Modified: 2023-05-24 12:22:54 - Feat.: 1 - Title: Toyota podala patent na dôležitú novinku. Chce posunúť bezpečnosť áut na novú úroveň​ 05 - Modified: 2023-12-08 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: TÜV Report 2024: Toto sú najspoľahlivejšie a najmenej spoľahlivé nové automobily
01 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 02 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 03 - Modified: 2024-11-18 10:04:37 - Feat.: - Title: Magnetický severný pól sa extrémne rozhýbal, môže znefunkčniť naše zariadenia. Bol nad Kanadou, no pomaly smeruje do Ruska 04 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch 05 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Toto sú najlacnejšie autá na slovenskom trhu. Na hranicu 10-tisíc eur rovno zabudnite
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. november 2024 21:01