StoryEditor

Ostrovný bandita. Superrýchlu omegu milovali zlodeji, politici ju však chceli zakázať

06.04.2024, 00:00
  • Najrýchlejší sedan svojej doby. Na stovku mu to trvalo pod šesť sekúnd, rozbehnúť sa vedel na 284 kilometrov za hodinu.
  • Impozantné parametre, ktoré sériovej limuzíne Opel Omega dopriali inžinieri v Lotuse, si najskôr zamilovali bohatí podnikatelia.
  • Netrvalo to však dlho a záujem o model začali prejavovať aj zlodeji.

Lotus Omega alebo Carlton. Dve mená, pod ktorými táto číra deväťdesiatková cestná zbraň opúšťala britskú továreň Vauxhall v Hetheli v grófstve Northfolk. „Omegy“ – verné menu svojho zdrojového modelu značky Opel – mierili s ľavostranným riadením na kontinent. Carltony s volantom napravo potom zostávali na cestách „doma“.

Spoločné inak mali všetko – predovšetkým sériový trojliter prevŕtaný na objem 3,6 litra, nadopovaný dvoma turbodúchadlami s výkonom 377 koní, šesťstupňový manuál ZF z Chevroletu Corvette a tachometer ciachovaný do troch stoviek. V tomto prípade ale úplne oprávnene. Papierovo totiž Lotus Omega vedel ísť 258 kilometrov za hodinu. Lenže čisto technicky, teda pri započítaní prevodového pomeru a maximálnych otáčok, to mohlo byť až 284 km/h. A údajne aj bolo.

Tieto parametre robia z Lotusu Omega pomyselné kladivo na nemeckých konkurentov. Do vrecka tento britsko-nemecký sedan strčil ako ikonické BMW M5, tak aj vrcholné motorizácie mercedesu s päťlitrovým osemvalcom. Nad tým by sa ešte dalo mávnuť rukou, lenže Lotus zrýchlil z nuly na stovku o desatinu sekundy rýchlejšie aj ako Ferrari 348, píše iDNES.cz.

Auto možno tak pre Nigela Mansella

Je to auto, alebo zbraň? Lotus si touto otázkou vyslúžil tú česť stať sa predmetom debaty v britskom parlamente hneď po štarte svojej produkcie, keď sa objavili prvé dobové testy. „Riadiť bezpečne toto auto vyžaduje schopnosti Nigela Mansella,“ prepožičal si meno slávneho pilota F1 v prejave proti Lotusu britský poslanec Anthony Grant hneď v novembri 1990.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 77% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-09-29 10:11:49 - Feat.: 1 - Title: Pred 75 rokmi sa zrodila značka Honda. Dnes je najväčším výrobcom motorov na svete 02 - Modified: 2023-11-03 10:36:00 - Feat.: 1 - Title: Najškaredšie auto v histórii? Kontroverzný Fiat Multipla má 25 rokov, vznikne vzácny kus 03 - Modified: 2024-03-08 13:00:00 - Feat.: 1 - Title: Legendárna Tatra 77 oslavuje 90 rokov. Svet ohromila, vynikala najmä top aerodynamikou 04 - Modified: 2023-11-16 10:35:00 - Feat.: 1 - Title: Získalo si srdcia penzistov, no využívali ho i rodiny. Daewoo Matiz už oslavuje 25 rokov 05 - Modified: 2024-03-13 13:10:00 - Feat.: 1 - Title: Legendárny Ford Mustang tvoril dejiny. Za šesť dekád sa ho predalo vyše 10 miliónov
01 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch 02 - Modified: 2024-11-16 08:00:00 - Feat.: - Title: Archeológovia identifikovali v Iraku stáročné miesto slávnej bitky. Pomohli im k tomu odtajnené špionážné satelitné snímky 03 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Toto sú najlacnejšie autá na slovenskom trhu. Na hranicu 10-tisíc eur rovno zabudnite 04 - Modified: 2024-11-15 11:51:25 - Feat.: - Title: HVO nafta môže zachrániť naftové motory. Dostupná je aj na Slovensku, pomôže na STK 05 - Modified: 2024-11-15 09:10:00 - Feat.: - Title: Varšavskí povstalci heroicky vzdorovali nacistom dva mesiace. Stalin im nepomohol, chcel ich nechať vykrvácať
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
17. november 2024 08:03