Každý občas trochu preháňa. Zvlášť keď vychvaľuje svoj produkt. Lenže aj chvála má svoje limity. Zvlášť tam, kde môže byť ľahko zamenená za klamlivú, nepravdivú a nenaplnenú reklamu – alebo rovno lož. Práve taký incident teraz dobehol slávnu japonskú automobilku Toyota, a zrejme pre ňu bude mať nepríjemnú súdnu dohru.
V krátkosti: keď predstavenstvo automobilky zvažovalo, kde v zahraničí bude mať ich Toyota Mirai najlepší štart, nemuseli dlho premýšľať. Stavili na istotu, na krajinu zasľúbenú ekologickým alternatívam osobnej prepravy, hybridom a elektromobilom – Kaliforniu.
Tam aj do roku 2023 predali dvakrát viac modelov Mirai ako v domácom Japonsku. Lenže potom sa ten úspešný koncept s čistým a energiou našľapaným palivom nejako zadrhol, píše iDNES.cz. Kalifornskí majitelia týchto vozidiel a ďalší ľudia, ktorí si túto vodíkovú štýlovku prenajali, sa totiž začali vypytovať, kedy že tá „budúcnosť“ konečne nastane.
Automobilka totiž v rámci svojej reklamnej kampane opakovane uisťovala potenciálnych kupcov, že tankovanie vodíka bude čoskoro rovnako dostupné, bezproblémové a porovnateľné s tankovaním benzínu. Majitelia Mirai si pritom nemohli nevšimnúť, že benzínových čerpacích staníc je v Kalifornii vyše 13-tisíc, zatiaľ čo miest, kde si môžu do ľahkých úžitkových vozidiel načerpať vodík, je dokopy len 54.
Čo je v skutočnosti ešte o sedem menej ako v čase, keď Toyota rozbehla svoju marketingovú kampaň. Z kalifornského trhu s vodíkovým palivom totiž odstúpila spoločnosť Shell. Šesť staníc s vodíkom preto uzavrela, siedmu predala. A neboli to posledné problémy, ktorým Toyota musela čeliť.
Bez paliva to nepôjde
Celý minulý rok sa vodiči Mirai stretávali s nedostatočným zásobovaním pohonnými hmotami. Kvôli zásadnému technologickému výpadku sa totiž zastavila výroba paliva a viac ako polovica všetkých vodíkových čerpacích staníc bola niekoľko týždňov uzavretá.
Nie že by to bola až taká zmena: výpadky v prevádzke konkrétnych vodíkových staníc, či už kvôli poruchám, nedostatku paliva alebo interným komplikáciám, sú v Kalifornii problémom dlhodobo. Rozhodne nepotešujúce je aj to, že proces tankovania paliva môže trvať aj niekoľko hodín a môže viesť k takzvanému zamrznutiu čerpacej hlavice vo vozidle. Podľa sťažností vodičov je v takýchto prípadoch nutné čakať ďalšiu polhodinu, kým sa čerpadlo zahreje natoľko, aby mohlo byť vybraté.
Svoju úlohu v narastajúcej frustrácii vodičov modelu Mirai zohralo aj to, že nemálo vodíkových staníc v Kalifornii neprijíma kreditné palivové karty, ktorými Toyota mohutne vytvárala stimul na nákup. Tie kúzelné kartič...
Zostáva vám 85% na dočítanie.