Ikonická značka, ktorá sa objavovala vo viacerých vozidlách rôznych značiek. Teraz však čelí veľkým problémom. FOTO: Recaro-automotive
StoryEditor

Ikonické Recaro zbankrotovalo. Výrobca asi najznámejších autosedačiek je na kolenách

01.08.2024, 11:00
Autor:
TopSpeedTopSpeed
  • Recaro patrí k legendám v automobilovom svete, o čo sa postarali skutočne špičkové sedadlá v „civilných“ automobiloch i pretekárskych špeciáloch. 
  • Teraz však nad spoločnosťou visí veľký otáznik, výrobca vyhlásil bankrot a budúcnosť je viac ako neistá.
  • Za pádom na kolená stojí problém so šetrením nákladov a taktiež podľa zamestnancov „ignorovanie“ expanzie.

Nemecké médiá hlásia, že Recaro zbankrotovalo. Firma požiadala o ochranu pred veriteľmi a jej budúcnosť je momentálne neistá. Asi najznámejší výrobca autosedadiel musí prejsť pod nútenú správu, ktorá mu asi umožní pokračovať v činnosti, ale s finančným, organizačným a obchodným dohľadom bude mať zviazané ruky.

Čo sa stane v dlhodobom horizonte, zatiaľ nie je jasné. Ak ale Recaro nemá zaniknúť, čaká ho hlboká reštrukturalizácia a vylúčiť sa nedá ani prevzatie konkurenciou. Recaro vyrába skvelé sedadlá už od 60. rokov 20. storočia a na jeho produkty nedajú dopustiť nielen majitelia športových áut i bežných vozidiel s lepšou výbavou, ale ani profesionáli za volantmi nákladných áut či autobusov značiek MAN alebo Scania.

image

Recaro sedadlá si našli uplatnenie aj v pretekárskych špeciáloch. 

FOTO: Recaro-automotive

Reklamu firme robí legenda rely Walther Röhrl, povesť Recara je pritom naozaj špičková a to aj u samotných výrobcov. Ani to však zjavne nestačilo a firma Recaro Automotive je v insolvencii, zároveň sa mnohí pýtajú, ako je to možné. Problémom je pre svetoznámu značku samozrejme v šetrení nákladov.

Kým kedysi vyrábala sedadlá pre BMW, Audi, Aston Martin, Mercedes, Cadillac, Porsche, Mazdu či Ford, dnes tieto zákazky v podstate neexistujú. Recaro momentálne dodáva len pre automobilku Ineos Automotive a jej off-roadový model Grenadier, ten sa však vyrába len v malých počtoch a produkcia náhradných dielcov skrátka na prežitie spoločnosti nestačí.

image

Toto je Mercedes s kilometrami, ktoré by mnohí nepredýchali. Olej menia každý týždeň

Podobne nedostatočný obrat, respektíve zisk dosahovala divízia zameraná na výrobu sedadiel pre klasické automobily a sedadlá dodávané na štadióny známych futbalových tímov, čo síce urobilo Recaru slušnú reklamu, ale hovoríme len o desiatkach (možno stovkách) kusov na striedačkách, nie pre celé tribúny.

Ak sa pýtate, kde sú financie za sedadlá dodávané výrobcom lietadiel, odpoveď je jednoduchá – nie sú. Recaro Automotive totiž dnes už nepatrí do divízie či koncernu, ktorá zásobuje svojimi výrobkami letecké spoločnosti.

image

Recaro vstúpilo aj do sveta kancelárskeho vybavenia - svojimi štýlovými kreslami. 

FOTO: Recaro-automotive

Firmu vlastní americká investičná spoločnosť Raven Acquisition z Detroitu, ktorá prevzala Recaro v roku 2020 od výrobcu sedadiel Adient. To bola firma patriaca pod krídla známeho dodávateľa Johnsons Controls, ktorá zase získala Recaro Automotive v roku 2016.

Spätná kontrola financií ukazuje, že Recaro na tom bolo krátko po prevzatí firmou Raven Acquisition veľmi zle. V rokoch 2021 a 2022 vykázala straty v miliónoch eur. Pod ktoré sa s veľkou pravdepodobnosťou v istej miere podpísala tiež pandémia Covidu.

image

Sedadlá z dielne výrobcu sme mohli nájsť napríklad aj v sériových modeloch Fordu, konkrétne v športovo ladenom Focuse ST. 

FOTO: Recaro-automotive

Zástupcovia zamestnancov však v tejto chvíli obviňujú vedenie, že spoločnosti nezabezpečili nové obchodné príležitosti a nevstúpili na nové trhy. Recaro mimochodom nie je zase taká veľká firma, ako by sa mohlo zdať. Celkovo zamestnáva len asi 425 ľudí, z toho 215 v Nemecku. Nie je však jasné, čo s nimi bude.

Recaro sa nateraz zaviazalo, že za jún im ešte vyplatí klasickú plnohodnotnú mzdu, potom budú minimálne istý čas poberať dávky od správcu insolvenčného konania. Obvykle ide o tri mesiace. Aký osud napokon postihne legendárnu spoločnosť je otázne, nevyzerá to s ňou však vôbec dobre.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

image

Ľudový hatchback ovládol Európu. Toto sú najpredávanejšie autá za prvý polrok 2024

01 - Modified: 2024-07-29 12:10:09 - Feat.: 1 - Title: Toto je Mercedes s kilometrami, ktoré by mnohí nepredýchali. Olej menia každý týždeň 02 - Modified: 2024-07-30 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Krok späť: Porsche z Bratislavy sa napokon „spaľovákov“ nevzdá. E-verzia však príde 03 - Modified: 2024-07-26 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Ľudový hatchback ovládol Európu. Toto sú najpredávanejšie autá za prvý polrok 2024 04 - Modified: 2024-07-26 12:53:06 - Feat.: 1 - Title: Čerstvé výsledky Euro NCAP: Ak uvažujete o novom aute, pozrite si, ako dopadlo v testoch bezpečnosti 05 - Modified: 2024-07-26 09:28:31 - Feat.: 1 - Title: Na výkonné autá povinne špeciálny vodičák. A za deaktiváciu systémov hrozba väzenia 06 - Modified: 2024-07-25 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Ignoráciou môžete motor auta pochovať. Ako zasiahnuť v prípade jeho prehrievania?
01 - Modified: 2024-12-21 14:30:00 - Feat.: - Title: Aký osud čaká naše „železné rezervy“? Budúcnosť vkladov Slovákov má v rukách prekvapivý hráč 02 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Nikto neparkuje horšie ako vodiči drahých áut. Prieskum odhalil nelichotivé výsledky 03 - Modified: 2024-12-20 13:00:00 - Feat.: - Title: Trh na to ešte nie je pripravený. Lamborghini odkladá výrobu prvého elektrického auta 04 - Modified: 2024-12-20 10:05:00 - Feat.: - Title: Elektromobily ekologickejšie ako spaľováky? Áno a výrazne, potvrdzujú vedci v štúdiách 05 - Modified: 2024-12-19 19:59:15 - Feat.: - Title: Najobľúbenejším platidlom v eurozóne je stále hotovosť
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
21. december 2024 18:14