Tlak na zavádzanie plne elektrických vozidiel na trhy v Európe sa čoraz viac stupňuje, pričom už v roku 2035 má byť ponuka automobiliek na starom kontinente obmedzená výhradne na bezemisné vozidlá. To v praxi vlastne znamená, že predávať sa nebudú môcť žiadne autá so spaľovacím motorom pod kapotou. Niektorí výrobcovia dokonca plánujú uvedený termín podliezť a „spaľováky“ vyškrtnú aj o niekoľko rokov skôr.
Hoci ponuka elektromobilov rastie, dodnes sa nedokázali cenou úplne vyrovnať konvenčným modelom a zároveň sú spájané aj s niektorými neodmysliteľnými kompromismi – ide najmä o menší dojazd či dlhšie nabíjanie. Pravdou však je, že rozdiely sa každým rokom zmenšujú a schopnosti e-áut zväčšujú.
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) teraz prináša výsledky troch najnovších medzinárodných štúdií, ktoré sa venovali analýze emisného vplyvu celého životného cyklu vozidiel od ťažby surovín a výroby cez používanie až po ich recykláciu.
Zdroje sa zhodujú na tom, že batériové elektromobily majú oproti spaľovákom výrazne nižšiu emisnú stopu – úspora totiž môže už dnes dosiahnuť až 74 percent a v budúcnosti bude ďalej rásť. „Tvrdenie, že elektromobily sú pre životné prostredie rovnako zlé alebo dokonca ešte horšie ako bežné spaľováky, je teda na základe najnovších vedeckých zistení nepravdivé,“ informuje SEVA.
Tri dokumenty, ktoré boli publikované v priebehu posledného štvrťroka a stali sa preto stredobodom záujmu analytikov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, je štúdia vypracovaná spoločnosťou Ricardo pre Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA), ďalej report Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) a napokon štúdia Ekologický vplyv vozidiel, ktorá vznikla na pôde Vysokého učenia technického v Brne (VUT).
Koľko kilometrov pre „vymazanie“ emisií?
Autorský tím vedený slovenským výskumníkom sa v analýze sústredí na špecifické podmienky krajín V4 a prináša cenné údaje o regionálnych ekologických dopadoch elektromobilov, čím pripravuje pôdu na hlbšiu diskusiu o budúcnosti mobility.
Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 71% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-12-17 10:05:00 - Feat.: 1 - Title: Posledná nádej pre Európu: Automobily bez dodatočného príplatku za elektrický pohon
02 - Modified: 2024-12-16 13:19:15 - Feat.: 1 - Title: Chceli ste ušetriť na diaľničnej známke? Zabudnite, NDS zavádza dvojsečnú novinku
03 - Modified: 2024-12-13 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: TÜV Report 2025: Lacná Tesla prepadla. Toto sú najmenej spoľahlivé jazdené autá
04 - Modified: 2024-12-10 13:33:12 - Feat.: 1 - Title: Slováci dostanú nové vodičské preukazy: Takto vyzerajú s upraveným dizajnom
05 - Modified: 2024-12-02 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Nezabíjajte potenciál úspory paliva: Takto budete jazdiť s hybridom čo najefektívnejšie
06 - Modified: 2024-11-12 10:00:00 - Feat.: 1 - Title: Zákaz aj napriek snahe. Koniec spaľovacích motorov v EÚ platí, nastane od roku 2035
01 - Modified: 2025-02-21 16:54:22 - Feat.: - Title: Tri dôvody, prečo európske trhy porážajú tie americké
02 - Modified: 2025-02-21 13:00:00 - Feat.: - Title: Plánujete kúpu jazdenky? Toto je TOP 20 najčastejšie stáčaných áut, ukazuje štúdia
03 - Modified: 2025-02-21 12:00:00 - Feat.: - Title: Obaly jedál z donášok a reštaurácií v sebe ukrývajú hrozivé chemikálie. Môžu zvýšiť riziko srdcového zlyhania, varujú vedci
04 - Modified: 2025-02-21 10:00:00 - Feat.: - Title: Črtá sa znovuzrodenie socialistickej ikony: Na trh sa môže vrátiť ľudový hatchback Yugo
05 - Modified: 2025-02-21 09:47:06 - Feat.: - Title: Predaj áut na Slovensku v januári klesol, podľa zväzu to však nie je neobvyklý vývoj