Mladšie ročníky poznámku o návrate pochopiť nemusia, starší si možno spomenú. Značka Proton (pôvodom z Malajzie) totiž v 90. rokoch predávala svoje autá aj u nás v Európe. Išlo o licenčné modely Mitsubishi, ale z našich ciest zmizli rovnako rýchlo, ako sa tu vo svojom čase objavili.
V druhej polovici deväťdesiatych rokov sme Proton začali skloňovať aj preto, že sa stal vlastníkom známej britskej športovej značky Lotus, odvtedy však jeho sláva začala prudko upadať a dnes „PeRusahaan OTOmobil Nasional“ patrí pod čínske krídla.
Nemá zmysel zbytočne to rozmazávať. Proton patrí od roku 2017 koncernu Geely, ktorý vlastní tiež Volvo, Polestar, polovicu Smartu, 10-percentný podiel Mercedesu (prostredníctvom šéfa čínskeho konglomerátu) i spomínaný Lotus. A asi vás neprekvapíme, ak napíšeme, že nový Proton e.MAS 7 je v skutočnosti iba preznačkované Geely Galaxy E5.
Ide o úplne prvý elektromobil tejto malajskej značky, ktorý vyzerá veľmi moderne, zároveň sa však nedá prehliadnuť, že novinka siluetou i niektorými detailmi (napríklad hornou časťou karosérie i líniou bočných okien) pomerne nápadne pripomína známe modely Porsche. Malajsko-čínsky elektrický crossover je samozrejme o čosi menší, má dĺžku 4 615 milimetrov a rázvor náprav 2 750 milimetrov.
Kým Geely Galaxy E5 sa môže pochváliť podsvietenou prednou mriežkou, nárazník Protonu je jednoduchší a okrem typického loga obsahuje len mierne profilované segmenty dozdobené tenkými pruhmi chrómovaných líšt. Zadné svetla sa tiahnu cez celú šírku vozidla, pričom aj tento dizajn nápadne pripomína SUV z nemeckého Zuffenhausenu.
Technické základy novinky spočívajú na modulárnej platforme Geely Global Intelligent New Energy Architecture (v skratke GEA), pričom pohon vozidla zabezpečuje vpredu uložený elektromotor s výkonom 218 koní a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm.
Samotná pohonná jednotka zabezpečuje e.MAS 7 pomerne slušnú dynamiku. Z miesta na stovku zrýchli za 6,9 sekundy, čo z novinky robí doteraz najlepšie akcelerujúci automobil značky Proton v histórii. Tak už to však u plne elektrických modelov býva, hoci o závratné údaje v tomto prípade nejde.
Automobilka bude zákazníkom dodávať model s batériami v dvoch kapacitách. Základná má 49,5 kWh a dojazd na úrovni 345 kilometrov, zatiaľ čo väčší akumulátor ponúkne 60,2 kWh kapacitu a akčný rádius až 410 kilometrov. Proton k tomu dodáva, že si auto aj po 920 nabíjacích cykloch udrží až 90,5 percenta kapacity, čo je ekvivalent približne 380-tisíc najazdených kilometrov.
Zaujímavé sú tiež cenovky. Automobilka začne predávať základný variant modelu s označením e.MAS 7 za necelých 110-tisíc ringgitov, čo je v prepočte asi 23 700 eur. Najdrahšie prevedenie vyjde potom prípadných záujemcov na zhruba 26 700 eur, čo je stále slušná cenovka. Automobilka na svojom webe dokonca tvrdí, že už prekonala viac ako 2 500 rezervácií tohto auta.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.