Pápež František, vlastným menom Jorge Mario Bergoglio, ktorý sa stal hlavou katolíckej cirkvi 13. marca 2013 ako 266. pápež a zomrel 21. apríla 2025, bol známy svojím skromným prístupom nielen v bežnom živote, ale aj vo výbere vozidiel. Narodil sa v Buenos Aires v Argentíne 17. decembra 1936 a priniesol do Vatikánu nový vietor jednoduchosti a pokory. Pred zvolením za pápeža ako kardinál v Argentíne používal verejnú dopravu a jednoznačne odmietal luxusné služobné vozidlá.
Po nástupe do funkcie pápeža František svojimi rozhodnutiami prekvapil mnohých. Odmietal tradičné luxusné pápežské apartmány v Apoštolskom paláci a namiesto toho si volil skromnejšie ubytovanie v Dome sv. Marty. Rovnako prekvapil aj svojím postojom k automobilom. Krátko po svojom zvolení vyhlásil, že ho znepokojuje, keď vidí kňazov a rehoľníkov v najnovších modeloch áut, a vyzval ich, aby si vyberali skromnejšie vozidlá a financie venovali radšej chudobným.
Pozrite si niektoré zo zaujímavých áut, v ktorých sa vozil alebo ktoré dostal pápež František:
Tento prístup sa premietol aj do jeho používania papamobilov, tradičných vozidiel pre pápežov – František často žiadal, aby boli menej honosné a viac otvorené ľuďom. Na rozdiel od svojich predchodcov často uprednostňoval jednoduchšie modely a odmietal luxus či prehnanú bezpečnosť (obrnené kúsky), čím chcel demonštrovať blízkosť k bežným ľuďom a svoje presvedčenie o dôležitosti skromnosti v živote cirkevných predstaviteľov.
Jeho rozhodnutia ohľadom vozidiel neboli len osobnou preferenciou, ale aj silným odkazom pre celú cirkev o hodnotách, ktoré považoval za mimoriadne dôležité. Pozreli sme sa na to, aké vozidlá sa dostali do jeho blízkosti, akými sa vozil počas svojich návštev v rôznych krajinách či aký papamobil mu slúžil naposledy. Niektoré z nich si môžete prezrieť v galérii vyššie.
Od „Géčok“ až po Dacie
Klasickým papamobilom bol donedávna Mercedes-Benz Triedy G (G500) – tento pancierovaný Mercedes bol tradičným papamobilom s charakteristickou presklenou kupolou v zadnej časti. František ho používal hlavne pri významných udalostiach a na miestach s vyšším bezpečnostným rizikom. Vozidlo malo špeciálne upravenú zadnú časť s vyvýšeným sedadlom a bolo schopné odolať strelám a výbuchom, vďaka pokročilému pancierovaniu. Práve to bol však pre Františka problém, pancierované vozidlá totiž odmietal.
Zostáva vám 59% na dočítanie.