Super-rýchle nabíjanie batérie Shenxing od spoločnosti CATL.FOTO: Youtube.com/CATL
StoryEditor

Číňania šokujú novou batériou. Rýchlosťou nabíjania konkuruje tankovaniu bežných áut

24.04.2025, 14:00
  • Čínska spoločnosť CATL uviedla na trh novú značku pre svoje sodíkovo-iónové batérie Naxtra.
  • Tie sa podľa jej slov začnú sériovo vyrábať už v decembri tohto roka, no to nie je všetko.
  • Verejnosti sa predstavila aj druhá generácia revolučnej rýchlonabíjacej batérie pre elektromobily.

Šanghajský autosalón otvoril svoju bránu a okrem viac ako stovky nových modelov elektrických áut prináša aj pohľad na novinky v rýchlonabíjaní batériových vozidiel. Práve tie sa snažia odstrániť snáď najväčšie problémy väčšieho prijatia elektromobilov u zákazníkov – dojazd a rýchlosť nabíjania. 

Veľké čínske autosalóny sa postupne stali výkladnou skriňou čoraz lacnejších a výkonnejších elektromobilov a miestnych značiek, uviedla agentúra Reuters. Čínsky výrobca elektromobilov BYD napríklad v marci šokoval oznámením, že sa mu podarilo urobiť prelomový objav, vďaka ktorému má vozidlo už po piatich minútach nabíjania batérie od tejto spoločnosti dojazd až 400 kilometrov. 

Nabíjanie porovnateľné s tankovaním?

Na autosalóne však firmu BYD prekonala ďalšia čínska spoločnosť – CATL. Tá je najväčší svetový výrobca batérií pre elektrické autá. Firma oznámila, že druhá generácia jej rýchlonabíjacích batérií Shenxing je schopná zabezpečiť, že vozidlo po piatich minútach strávaných na nabíjacej stanici prejde dokonca až vyše 520 kilometrov, uviedla agentúra AFP.

image

Stratení môžu zostať i skúsení vodiči. Tento kvíz preverí vaše schopnosti za volantom

Testovanie prebehlo pri teplote 26 stupňov Celzia a z počiatočného stavu päť percent kapacity batérie. Nie je však jasné, v akom testovacom cykle je uvádzaný dosiahnuteľný dojazd za päť minút nabíjania (zrejme v optimistickejšom čínskom CLTC). I tak ide o mimoriadny úspech, ktorý môže prispieť k masívnejšiemu presadeniu elektromobility.

 ​Podľa Číňanov má ísť o prvú LFP batériu, ktorá je schopná  zabezpečiť dojazd na úrovni až 800 kilometrov (zrejme podľa CLTC) a nabíjanie nabíjacím koeficientom až 12C. V praxi by to znamenalo, že maximálny nabíjací výkon by bol až 1,3 MW (1 300 kW), pričom za každú sekundu nabíjania môžete získať 2,5 kilometra dojazdu. 

Ak sa na batériu Shenxing pozrieme podrobnejšie, ide o lítiovo-železno-fosfátové (LFP) články, ktoré kombinujú rýchle nabíjanie, vysokú energetickú hustotu a zároveň špičkovú bezpečnosť. Zlepšené je i nabíjanie v chladných podmienkach, keďže z kapacity päť percent sa na 80 percent máte dostať už za 15 minúť – a to aj pri teplote -10 stupňov Celzia, čo má byť ďalší rekord v odvetví.

image

Batéria Shenxing od spoločnosti CATL

FOTO: AutoBest

Viac ako 67 nových modelov elektrických vozidiel má byť tento rok poháňaných práve batériou Shenxing, uviedol technologický riaditeľ CATL Gao Huan na podujatí v Šanghaji bez toho, aby bližšie spresnil, koľko z nich bude vybavených verziou prvej alebo novej druhej generácie. Viac ako 18,32 milióna áut vybavených batériami CATL už jazdí vo vyše 66 krajinách sveta, dodal podľa Reuters Gao Huan.

Sodík i extrémny dojazd

Spoločnosť CATL však predstavila i svoju novú značku sodíkovo-iónových batérií Naxtra, ktoré chce začať sériovo vyrábať už v decembri tohto roka. Čínsky koncern je prvým významným výrobcom týchto batérií, na trh ich uviedol ešte v roku 2021 a na rozdiel od iných materiálov pre batérie je práve sodík lacný i pomerne bežne dostupný.

image

Chceli by ste ušetriť? Plán dojazdiť zimné pneumatiky v lete sa vám môže vypomstiť

Sodíkovo-iónové batérie majú zároveň nižšie riziko prehriatia a vzniku požiaru ako v súčasnosti často používané lítiovo-iónové batérie. Lepšie tiež fungujú v chladnejšom počasí, rozsah pracovnej teploty je ohromných -40 až +70 stupňov Celzia. Zaujímavosťou je tiež energetická hustota, ktorá má dosahovať úroveň 175 Wh/kg a k dispozícii má byť dojazd až do 500 kilometrov či dlhá životnosť – viac ako 10-tisíc nabíjacích a vybíjacích cyklov batérie.

Zakladateľ CATL a miliardár Robin Zeng povedal, že sodíkovo-iónové batérie potenciálne nahradia až polovicu trhu s batériami LFP, ktorým teraz spoločnosť dominuje. Sodíkovo-iónové batérie môžu mať oproti lítium-iónovým batériám významnú cenovú výhodu, keďže sa vyvíja technológia a dodávateľský reťazec, konštatoval Ouyang Chuying, spolupredseda výskumu a vývoja v CATL.

image

Skromnosť, na luxus si nepotrpel. Týmito zaujímavými autami jazdil pápež František

Zverejnené boli taktiež podrobnosti o batérii CATL Freevoy Dual Power, ktorá zaujme dvoma nezávislými energetickými zónami – jedna sa používa a druhá slúži v prípade potreby ako elektrický „predlžovač dojazdu“. CATL upriamuje pozronosť aj na novú anódu, ktorá má podľa spoločnosti priniesť zvýšenie objemovej energetickej hustoty až o 60 percent a gravimetrickej energetickej hustoty až o polovicu.

V závislosti na zvolenej kombinácii chémie a technológie (ponúkajú sa rôzne) je potom možné dosahovať mimoriadne zaujímavé výsledky – reálne má byť zabezpečenie dojazd aj na úrovni 1 500 kilometrov, hoci podľa optimistickejšieho testovacieho cyklu CLTC. Ide aj napriek tomu o extrémne priaznivé údaje.

Aj ďalšie novinky

Z ďalších firiem potom predstavila na tamojšom autosalóne čínska Xpeng technológiu batérií, ktorá v sebe zahŕňa aj umelú inteligenciu. Podľa výrobcu má práve AI zaistiť, že už po desiatich minútach dobíjania získajú motoristi dojazd na úrovni až 420 kilometrov.

image
FOTO: Reuters

Už vlani sa čínsky výrobca elektromobilov Zeekr pochválil, že jeho nová batéria pre elektromobily sa nabíja rýchlejšie ako batérie všetkých jeho konkurentov a že jeho vylepšenú batériu možno pomocou mimoriadne rýchlych nabíjacích staníc nabiť z 10 na 80 percent kapacity za desať a pol minúty.

Pre porovnanie je vhodné dodať, že napríklad doterajšie superrýchle nabíjačky spoločnosti Tesla za 15 minút na nabíjacej stanici poskytnú energiu na získ dojazdu na úrovni približne 280 kilometrov. Oproti čínsky konkurentom teda ťahajú americké modely (a ich batérie) za výrazne kratší koniec. Pravdou však je, že tie sú už reálne aj na cestách.

01 - Modified: 2025-04-23 13:58:33 - Feat.: 1 - Title: Stratení môžu zostať i skúsení vodiči. Tento kvíz preverí vaše schopnosti za volantom 02 - Modified: 2025-04-20 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: EÚ chce zakázať karbónové komponenty v automobiloch. Výrobcovia už bijú na poplach 03 - Modified: 2025-04-22 08:00:00 - Feat.: 1 - Title: Skromnosť, na luxus si nepotrpel. Týmito zaujímavými autami jazdil pápež František 04 - Modified: 2025-04-22 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Svetové auto roka 2025: Poznáme víťazov prestížnej ankety, zostanete prekvapení 05 - Modified: 2025-04-17 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Chceli by ste ušetriť? Plán dojazdiť zimné pneumatiky v lete sa vám môže vypomstiť
01 - Modified: 2025-05-19 12:00:00 - Feat.: - Title: Najotravnejšia pomoc v moderných autách môže byť minulosťou. Trump ju chce vypnúť 02 - Modified: 2025-05-19 10:46:39 - Feat.: - Title: Prevratná novinka od Apple: Dokáže ovládať prakticky celé auto, no nie každému 03 - Modified: 2025-05-19 10:34:47 - Feat.: - Title: Apple mení budúcnosť iPhonov: Pripravuje zakrivený model zo skla a prvý skladací telefón v histórii značky 04 - Modified: 2025-05-17 22:47:14 - Feat.: - Title: Radikálna zmena legendárneho BMW: Tažké je iba na papieri, prekvapí univerzálnosťou 05 - Modified: 2025-05-16 22:00:00 - Feat.: - Title: Chybička, ktorá vás môže vyjsť draho. Viete, akou rýchlosťou jazdiť počas dovolenky?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. máj 2025 22:52