Keď sa povie „pracovný pick-up“, väčšina z nás si pod týmto pojmom predstaví burácajúci naftový motor a rozmerovo urastený automobil, pripravený odviezť slušnú porciu nákladu a zároveň nebojácne vstupovať aj do terénu. Isuzu však práve dokázalo, že budúcnosť týchto nenahraditeľných pomocníkov môže vyzerať aj úplne inak – čistejšie, tichšie, no zároveň rovnako spoľahlivo.
Japonský výrobca, ktorý patrí k ikonám v segmente pick-upov, prekvapil svet predstavením plne elektrickej verzie svojho mimoriadne obľúbeného modelu D-Max. Táto revolučná novinka neprináša len ekologickejší pohon, ale zároveň rúca mýtus, že elektrický pohon znamená zásadné kompromisy v úžitkových vlastnostiach.
Srdcom vozidla je Li-Ion batéria s kapacitou 66,9 kWh, ktorá poskytuje dojazd na úrovni 263 až 361 kilometrov, v závislosti na využívaní a prostredí, v akom vozidlo jazdí. Pri rýchlonabíjaní dokáže dosiahnuť 80 percent svojej kapacity za približne hodinu, čo má za následok skromnejšie DC nabíjanie výkonom iba 50 kW.
Dva elektromotory (43 kW vpredu, 97 kW vzadu) síce dodávajú nie práve ohromujúci kombinovaný výkon 140 kW a krútiaci moment 325 Nm, v kombinácii s dôvtipným nastavením, štvorkolkou a okamžitými reakciami/maximálnym výkonom od takmer nulových otáčok má novinka prinášať vo výsledku pôsobivé jazdné vlastnosti. Oproti naftovej verzii má dokonca o 20 kW viac, no zároveň 35 Nm menej.
Čo je však najdôležitejšie, elektrický D-Max zostáva verný svojej tradičnej DNA. Zachováva si totiž plnú ťažnú kapacitu 3,5 tony, stále zvládne prebrodiť vodu do hĺbky 600 milimetrov a jeho nosnosť korby zostáva na úrovni viac ako jednej tony. To všetko s nulovými lokálnymi emisiami a podstatne nižšími prevádzkovými nákladmi, v porovnaní s naftovou verziou. Na stovku akceleruje za 10,1 sekundy a maximálka je obmedzená na 130 km/h.
Cieľom bolo vytvoriť vozidlo, ktoré poskytne všetkých výhody elektrifikácie bez toho, aby užívateľ musel robiť kompromisy v tom, čo od svojho pickupu očakáva. Najmä ak ide o tento segment, kde sú zákazníci (využívajúci vozidlo profesionálne a na prácu) citlivý na ponúkané schpnosti automobilu. Svetlá výška novinky je na úrovni 210 milimetrov.
Elektrická verzia sa navonok príliš nelíši od svojho spaľovacieho súrodenca. Najvýraznejšie zmeny nájdeme v podstate iba v oblasti prednej masky, kde chýba tradičný chladič, no zachováva si otvorené vypracovanie. Pribudli aj jemné modré akcenty. A samozrejme v podvozku, kde priestor pôvodne určený pre nádrž a výfukový systém teraz obsadila batérie.
Základ model zdiela so spaľovacím súrodencom, rovnako ako mnohé technické detaily na podvozku. Za spomenutie však rozhodne stojí nová zadná náprava typu De-Dion. Interiér zostáva tiež prakticky identický, takže verní zákazníci sa budú cítiť okamžite ako doma. Elektromobil si zachováva robustný vzhľad a všetky terénne schopnosti, ktoré sú pre značku i samotný D-Max typické.
Ceny elektrickej verzie zatiaľ nepoznáme, no v porovnaní s dieslom bude postavená určite vyššie. Hoci teda musia motoristi akceptovať väčšiu počiatočnú investíciu, výrobca sľubuje, že nižšie prevádzkové náklady a predĺžená záruka na batériu urobia z vozidla ekonomicky výhodnú voľbu pre mnohých profesionálov.
Aj keď mnohí tradicionalisti ostávajú skeptickí, táto elektrizujúca novinka by mohla predstavovať začiatok novej kapitoly v segmente, ktorý doteraz elektrickej revolúcii úspešne odolával. V Európe pôjde o vlastne prvý elektrický pick-up vôbec, prvé kusy by na vybrané európske trhy mali doraziť v treťom štvrťroku 2025.