Len nedávno sme tu mali informáciu, že podľa správy agentúry Nikkei Asia majú bruselskí úradníci obavy, že by mohol kompozit z uhlíkových vlákien predstavovať zdravotné riziko pri likvidácii dielcov vyrobených z tohto materiálu. Ten je často súčasťou športových vozidiel, ktoré sa jeho využívaním snažia znižovať hmotnosť a zlepšovať vo výsledku jazdné vlastnosti (zníženie ťažiska).
Ako prvé upozornili na snahu európskych úradníkov zakázať použitie uhlíkových vlákien v automobilovom priemysle japonské spoločnosti, ako je napríklad Toray. Ak by takýto návrh napokon prešiel, významne by ovplyvnil japonský priemysel zameraný na vyspelé materiály, ale taktiež ďalšie krajiny a automobilky.
Hlavným argumentom proti uhlíkovým vláknam a vo výsledku tiež karbónovým dielom na vozidlách, je ich horšia recyklácia po uplynutí životnosti vozidiel. Úprava, respektíve prechod na iný druh materiálu, by mal túto oblasť zásadne zlepšiť. Práve o to sa má snažiť EÚ v rámci rokovaní o revízii smerníc zameraných na dosluhujúce/vyradené autá a ich následné spracovanie.
Nemecká prémiová automobilka BMW, ktorá karbónové diely používa na svojich sériových športových vozidlách a tiež v motoršporte, teraz prináša prelomové riešenie. Mohlo by ísť o budúcnosť a priamu náhradu spomínaných karbónových dielov – diely by po novom vznikali z ľanu.
Po niekoľkých rokoch vývoja a hĺbkového výskumu dosiahlo BMW sériovú zrelosť u prírodných vláknitých kompozitov. Po úspešnom využití v pretekárskych automobiloch bude automobilka teraz využívať tento druh aj pre svoje sériovo vyrábané modely. Kedy sa ich dočkáme na prvom vozidle ešte momentálne nie je jasné, mohlo by ísť o chystané elektrické BMW M3.
Ľahké komponenty na báze ľanu sa vyvíjajú v spolupráci so švajčiarskou spoločnosťou Bcomp, ktorá sa zaoberá čistými technológiami, a to už niekoľko rokov. Partnerstvo so spoločnosťou podporuje cieľ automobilky ďalej znižovať emisie CO₂e ((ekvivalent oxidu uhličitého) v budúcich modeloch.
Výmena uhlíkových kompozitov za prírodné vláknité kompozity, napríklad v prípade strechy u vozidiel z portfólia BMW Group novej generácie, vedie k zníženiu emisií CO2e približne o 40 percent vo výrobe a k ďalším aspektom týkajúcim sa spracovania na konci životnosti. Spoločnosť tvrdí, že to môže tiež pomôcť znížiť používanie plastov v interiéri až o 70 percent.
Od roku 2019 už výrobca použil vláknité kompozity v monopostoch Formule E, v DTM a najnovšie prechádzali testom na pretekárskom špeciáli BMW M4 GT4 na 24-hodinových pretekoch na nemeckom okruhu Nürburgring. U ostrého modelu je z vláknitých kompozitov (z ľanu) napríklad kapota, dvere, kufor, zadné krídlo, prístrojová doska či celá stredová konzola.
Materiálové testy už preukázali skvelú vhodnosť vlákien, najmä pre viditeľné exteriérové a interiérové komponenty áut. „Kompozity z prírodných vlákien sú dôležitým prvkom inovatívnych riešení ľahkej konštrukcie v motoristickom športe, ktoré umožňujú znižovať emisie CO₂e vo výrobnom procese,“ informuje Franciscus van Meel, generálny riaditeľ BMW M.
„Prírodné vlákno je inovácia, ktorá dokonale ilustruje heslo BMW M –‘Zrodené na pretekárskej dráhe. Vyrobené pre ulice.‘ Preto s potešením potvrdzujeme sériovú vyspelosť týchto materiálov, čo je prelom, ktorý sme dosiahli s naším oficiálnym partnerom BMW M Motorsport, spoločnosťou Bcomp,“ dopĺňa.