StoryEditor

BMW prináša prelomové riešenie. Karbónové diely skončia, náhrada má byť prírodná

24.06.2025, 14:00
  • Nemecká spoločnosť BMW vyvinula úplne nový materiál ako udržateľnejšiu náhradu uhlíkových vlákien.
  • Alternatíva z ľanu je teraz pripravená na vývoj a v najbližších rokoch sa má použiť aj v sériovo vyrábaných modeloch.
  • Už niekoľko rokov je pritom využívaná v motoršporte, kde ju BMW testuje a ladí. Nahradiť môže známy karbón.

Len nedávno sme tu mali informáciu, že podľa správy agentúry Nikkei Asia majú bruselskí úradníci obavy, že by mohol kompozit z uhlíkových vlákien predstavovať zdravotné riziko pri likvidácii dielcov vyrobených z tohto materiálu. Ten je často súčasťou športových vozidiel, ktoré sa jeho využívaním snažia znižovať hmotnosť a zlepšovať vo výsledku jazdné vlastnosti (zníženie ťažiska).

Ako prvé upozornili na snahu európskych úradníkov zakázať použitie uhlíkových vlákien v automobilovom priemysle japonské spoločnosti, ako je napríklad Toray. Ak by takýto návrh napokon prešiel, významne by ovplyvnil japonský priemysel zameraný na vyspelé materiály, ale taktiež ďalšie krajiny a automobilky.

Hlavným argumentom proti uhlíkovým vláknam a vo výsledku tiež karbónovým dielom na vozidlách, je ich horšia recyklácia po uplynutí životnosti vozidiel. Úprava, respektíve prechod na iný druh materiálu, by mal túto oblasť zásadne zlepšiť. Práve o to sa má snažiť EÚ v rámci rokovaní o revízii smerníc zameraných na dosluhujúce/vyradené autá a ich následné spracovanie. 

Nemecká prémiová automobilka BMW, ktorá karbónové diely používa na svojich sériových športových vozidlách a tiež v motoršporte, teraz prináša prelomové riešenie. Mohlo by ísť o budúcnosť a priamu náhradu spomínaných karbónových dielov – diely by po novom vznikali z ľanu.

image

EÚ chce zakázať karbónové komponenty v automobiloch. Výrobcovia už bijú na poplach

Po niekoľkých rokoch vývoja a hĺbkového výskumu dosiahlo BMW sériovú zrelosť u prírodných vláknitých kompozitov. Po úspešnom využití v pretekárskych automobiloch bude automobilka teraz využívať tento druh aj pre svoje sériovo vyrábané modely. Kedy sa ich dočkáme na prvom vozidle ešte momentálne nie je jasné, mohlo by ísť o chystané elektrické BMW M3.

Ľahké komponenty na báze ľanu sa vyvíjajú v spolupráci so švajčiarskou spoločnosťou Bcomp, ktorá sa zaoberá čistými technológiami, a to už niekoľko rokov. Partnerstvo so spoločnosťou podporuje cieľ automobilky ďalej znižovať emisie CO₂e ((ekvivalent oxidu uhličitého) v budúcich modeloch. 

image

BMW M4 CS s klasickými karbónovými krytmi spätných zrkadiel.

FOTO: Netcarshow.com

Výmena uhlíkových kompozitov za prírodné vláknité kompozity, napríklad v prípade strechy u vozidiel z portfólia BMW Group novej generácie, vedie k zníženiu emisií CO2e približne o 40 percent vo výrobe a k ďalším aspektom týkajúcim sa spracovania na konci životnosti. Spoločnosť tvrdí, že to môže tiež pomôcť znížiť používanie plastov v interiéri až o 70 percent.

Od roku 2019 už výrobca použil vláknité kompozity v monopostoch Formule E, v DTM a najnovšie prechádzali testom na pretekárskom špeciáli BMW M4 GT4 na 24-hodinových pretekoch na nemeckom okruhu Nürburgring. U ostrého modelu je z vláknitých kompozitov (z ľanu) napríklad kapota, dvere, kufor, zadné krídlo, prístrojová doska či celá stredová konzola. 

image

BMW Natural Fiber Composites 

FOTO: BMW

Materiálové testy už preukázali skvelú vhodnosť vlákien, najmä pre viditeľné exteriérové ​​a interiérové ​​komponenty áut. „Kompozity z prírodných vlákien sú dôležitým prvkom inovatívnych riešení ľahkej konštrukcie v motoristickom športe, ktoré umožňujú znižovať emisie CO₂e vo výrobnom procese,“ informuje Franciscus van Meel, generálny riaditeľ BMW M.

„Prírodné vlákno je inovácia, ktorá dokonale ilustruje heslo BMW M –‘Zrodené na pretekárskej dráhe. Vyrobené pre ulice.‘ Preto s potešením potvrdzujeme sériovú vyspelosť týchto materiálov, čo je prelom, ktorý sme dosiahli s naším oficiálnym partnerom BMW M Motorsport, spoločnosťou Bcomp,“ dopĺňa.

image

BMW plánuje veľkú technologickú revolúciu. Blíži sa výroba modelu, ktorý všetko zmení

01 - Modified: 2025-06-13 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: BMW plánuje veľkú technologickú revolúciu. Blíži sa výroba modelu, ktorý všetko zmení 02 - Modified: 2025-05-19 10:46:39 - Feat.: 1 - Title: Prevratná novinka od Apple: Dokáže ovládať prakticky celé auto, no nie každému 03 - Modified: 2025-05-29 13:14:06 - Feat.: 1 - Title: Do Bratislavy prišli automobily, ktoré nikdy neuvidíte na ceste. Dôvod môže prekvapiť 04 - Modified: 2025-04-20 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: EÚ chce zakázať karbónové komponenty v automobiloch. Výrobcovia už bijú na poplach 05 - Modified: 2025-03-03 12:16:08 - Feat.: 1 - Title: Kontroverzná Tesla prešla šialenou úpravou. Vrchol nevkusu či vyšperkovaný superstroj?
01 - Modified: 2025-07-09 09:00:00 - Feat.: - Title: Cenová vojna bez víťaza: Konsolidácia má v Číne zmazať zo scény takmer 90 percent značiek 02 - Modified: 2025-07-08 12:18:05 - Feat.: - Title: Nissan práve odhalil tajnú zbraň proti Tesle. Ponúknuť má dojazd až 1 200 kilometrov 03 - Modified: 2025-07-08 09:00:00 - Feat.: - Title: Spaľováky môžu skončiť skôr: Nechcete elektromobily? Dostanete ich príkazom 04 - Modified: 2025-07-05 22:00:00 - Feat.: - Title: Nepoznaný kráľ segmentu? Jeden z top sedanov je neprávom v tieni konkurentov 05 - Modified: 2025-07-04 15:00:00 - Feat.: - Title: Koľko nás stojí chladný komfort? Pravda o klimatizácii a jej vplyve na spotrebu paliva
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
09. júl 2025 11:02