S pribúdajúcim počtom plne elektrických áut v ponukách automobiliek i priamo na cestách sa vynárajú mimoriadne dôležité otázky ohľadom bezpečnosti. Hasenie vznietených elektromobilov v podzemných garáží totiž môže byť nebezpečnejšie ako u bežných áut so spaľovacími motormi. Len nedávno sme pritom prieniesli aj článok, v ktorom sa pozornosť upriamuje na parkovacie domy a vplyv ťažkých vozidiel (najmä, avšak nielen elektrických) na ich konštrukciu i celkové stavebné riešenie.
České generálne riaditeľstvo hasičského záchranného zboru (GR HZS) preto s tamojším ministerstvom vnútra a odbornými skupinami pripravuje zmenu vyhlášky, v ktorej by sa protipožiarne opatrenia dali právne ukotviť. Opatrenia však významne predražujú výstavbu garáží a parkovacie miesta v komerčných nehnuteľnostiach tak môžu byť drahšie až o 70-tisíc českých korún (v prepočte vyše 2 800 eur) a v bytových domoch až o tretinu. ČTK to oznámili oslovené subjekty.
V českých právnych predpisoch doposiaľ nie sú stanovené špecifické podmienky požiarnej bezpečnosti pre vozidlá s elektrickým pohonom, ktoré by zároveň mali byť implementáciou smernice Európskej únie. Vedenie českých hasičov by chcelo právne ukotviť takzvané aktívne a pasívne prvky požiarnej ochrany – či niečo podobné môžeme očakávať aj v prípade Slovenska sme sa opýtali Prezídia Hasičského a záchranného zboru.
„Odbor požiarnej prevencie Prezídia HaZZ pripravuje v súvislosti s inštaláciou nabíjacích staníc pre elektromobily a parkovaním elektromobilov v stavbách zmenu vyhl. MV SR č. 94/2004 Z. z. v rámci ktorej budú implementované poznatky z vykonaných experimentov a vedeckých poznatkov charakterizujúcich riziká pri inštalácií nabíjacích staníc pre elektromobily a parkovaním elektromobilov v stavbách,“ povedala pre HN Bianka Královičová, hovorkyňa oddelenia komunikačných a vnútorných záležitostí Prezídia HaZZ.
„Je možné povedať, že Odbor požiarnej prevencie identifikuje zvýšené požiadavky na vetranie, požiarnu odolnosť stavebných konštrukcii, prípadne inštaláciu stabilného hasiaceho zariadenia a elektrickej požiarnej signalizácie pri realizácii takejto stavby. Uvedené požiadavky na stavbu sú obdobné ako v Českej republike.“
Odbor riadenia hasičských jednotiek Prezídia HaZZ vypracoval podľa stanoviska Prezídia HaZZ v súvislosti so zásahovou činnosťou udalostí elektromobilov metodický list „Zdolávanie požiarov alebo iných nehôd v cestnej doprave – dopravná nehoda a požiar automobilu s vysokonapäťovou trakčnou batériou“.
„Na tému elektromobility spolupracujeme s automobilkami, ktoré majú výrobné závody na Slovensku a úzko spolupracujeme s vysokými školami pričom so Slovenskou technickou univerzitou bol realizovaný pokus hasenia elektromobilov hasiacimi látkami, ktorý sa uskutočnil na hasičskej stanici v Galante a v spolupráci so Žilinskou univerzitou v Žiline bol realizovaný v rámci vedecko technického rozvoja projekt s názvom „Skúmanie účinnosti hasenia automobilov na elektrický pohon, hybridný pohon a iných nebezpečných látok pri požiaroch vozidiel v cestnej doprave pomocou rôznych druhov špeciálnych hasiacich diek“, ktorý sa uskutočnil na Strednej škole požiarnej ochrany MV SR v Žiline,“ doplnila Královičová.
Medzi aktívne prvky požiarnej ochrany patrí nutnosť špecifickej elektrickej požiarnej signalizácie, systém aktívneho hasenia, ako sú napríklad zabudované vodné hasiace zariadenia a zariadenia na odvod dymu a tepla. Medzi pasívne patrí dostatočná požiarna odolnosť stavebných konštrukcií. Dnes sú iba odporúčané vytvorenou metodikou.
„V rámci prerokovávanej zmeny právneho predpisu ministerstva vnútra bol proces zmeny pozastavený a bola zriadená pracovná skupina, ktorú riadi GR HZS. Členmi strategickej pracovnej skupiny sú vybrané ministerstvá. Nasledovať bude ešte v priebehu októbra ďalšie rokovanie pracovnej skupiny a na prelome októbra a novembra má dôjsť na rokovanie na ministerskej úrovni,“ uviedol hovorca českého GR HZS Jiří Fröhlich.
Opatrenia odporúčané metodikou developeri už dnes do svojich projektov zavádzajú. Zároveň tiež umiestňujú elektrické nabíjačky mimo únikové cesty a je možné ich pri ohrození požiarom na diaľku vypnúť. Parkovacie miesta vyhradené pre elektromobily sú potom umiestnené blízko výjazdov, aby ich pri vznietení hasiči mohli jednoduchším spôsobom vyviezť von a potopiť vo vodných nádržiach. Je to z dôvodu možného sekundárneho vznietenia – po niekoľkých hodinách i dokonca dňoch –, ktoré robí požiare elektromobilov výrazne nebezpečnejšími, v porovnaní s konvenčnými autami.
Pri vozidlách so spaľovacím motorom sa tepelná energia požiaru šíri na povrchu a uhasenie vozidla je možné vizuálne skontrolovať. Pri elektromobiloch sa tepelná energia šíri vo vnútri batérie a tepelným únikom sa postupne „zapaľujú“ susedné články batérie. Tento chemický proces nie je možné prerušiť jednorazovým obliatím vodou, ale je nutné intenzívne chladenie tisíckami litrov vody.
Voľným okom príslušníci hasičského zboru nevidia čo sa odohráva v batérii a či je požiar skutočne uhasený. Riziko opätovného požiaru sa preto môže objaviť aj počas odťahu alebo pri skladovaní poškodeného elektromobilu. Alternatívne sa okrem ponorenia elektromobilu do nádrže s vodou začína používať na uhasenie elektromobilov (aj bežných vozidiel) špeciálna plachta s nehorľavou vrstvou kremíku, ktorou sa horiace vozidlo prikryje a tak sa zabráni prístupu kyslíku, ktorý je základnou podmienkou horenia.
„Parkovacie státie pre elektromobily dnes začínajú byť štandardom všetkých moderných kancelárskych budov a ich podiel postupne rastie zároveň s tým, ako rastie podiel elektromobilov najmä vo firemných flotilách. V Česku teraz tvoria elektroautá menej ako dve percentá vozového parku, my však musíme pri stavbe budov uvažovať v horizonte desiatok rokov,“ uviedol hovorca Penta Real Estate Martin Lánský.
Penta odporúčané protipožiarne opatrenia zabudovala v novej českej kancelárii Masaryčka i v rezidenčnom projekte Nová Waltrovka. Lánsky dodal, že počet vyhradených miest tvorí v ich garážach momentálne jednu tretinu. Problematická je podľa neho ďalej napríklad bezpečnostná požiadavka na rozšírenie parkovacích miest na 3,5 metra, teda rovnako ako je to pri parkovacích miestach pre invalidov.
Tieto a ďalšie opatrenia sa teda následne zobrazia v predajných cenách parkovacích miest. „Dopyt po parkovacích miestach je obrovský a rozhodne neklesá, naopak. Rozšírenie státia logicky povedie k ich nižšiemu počtu a vyššej cene,“ povedal Lánský. Podobne k opatreniam pristupuje aj developer Crestyl, ktorý v Prahe 5 stavia rezidenčný projekt Semerínka s takmer 200 bytmi.
„Pri riešení nášho projektu sme sa spojili s poprednými odborníkmi na požiarnu ochranu stavieb a spoluautormi noriem, aby sme našli optimálne technické riešenie pre špecifické parametre garáží. Ďalšie odporúčané požiarne opatrenia, ktoré sa objavujú v návrhoch nových legislatívnych predpisov, už však náklady na výstavbu výrazne zvyšujú," uviedol projektový manažér Crestylu Pavel Tošovský.