V krajine, kde sa každý štvorcový meter vyvažuje zlatom, nie je na rozdiel od veľkej časti sveta ideálnym dopravným prostriedkom masívne SUV, ale múdra krabička na kolesách. Reč je o kategórii áut „Kei Cars“, skrátene z keijidosha (ľahký automobil). Táto špeciálna kategória, ktorá v Japonsku tvorí takmer 40 percent trhu, je geniálnym príkladom, ako podporiť masovú mobilitu a zároveň neupchať japonské mestá. Kei Cars preto majú striktne obmedzené rozmery a tiež výkon motora.
Výmenou za to ich majitelia získajú štedré benefity: nižšie dane, lacnejšie poistenie, nižšie sadzby cestnej dane i poistenie, lacnejšie mýto na diaľniciach a často aj oslobodenie od drahého poplatku za parkovacie miesto. Iba ten, kto býva v centre Tokia, stále takéto parkovacie oprávnenie potrebuje. Zadanie pre túto kategóriu je striktné – dĺžka do 3,4 metra, šírka do 1,48 metra, motor do 660 centimetrov kubických a 64 koní, píše iDNES.cz.
Napriek tomu sa japonské automobilky v tomto segmente predháňajú v kreativite. Existuje snáď všetko, čo si možno predstaviť. Od krabicových minivanov, ako je Honda N-Box (najpredávanejšie auto v Japonsku), cez štýlové crossovery, až po športové modely s dravým dizajnom, či elektromobily, ako je Nissan Sakura či nová Honda N-One e. Na malom pôdoryse dokážu vynaliezaví Aziati postaviť takmer čokoľvek.
Nielen malé, ale aj zábavné
Zatiaľ čo pôvodne boli Kei Cars zamýšľané hlavne len ako lacný dopravný prostriedok, postupne začali byť aj zábavné. Príkladom môžu byť roadstery ako Honda Beat a S660, Suzuki Cappuccino, Daihatsu Copen či športové kupé Autozam AZ-1 (s výklopnými dverami).
Zostáva vám 74% na dočítanie.
