StoryEditor

Mercedes spravil chybu. Po kritike zákazníkov sa chce vrátiť ku klasickým tlačidlám

23.09.2025, 11:28
  • Mercedes-Benz cúva od trendu, ktorý ešte nedávno presadzoval s nadšením.
  • Fyzické tlačidlá a klasické ovládače sa do jeho áut vracajú a dotykové displeje ustupujú.
  • Prečo sa to deje, čo za tým stojí a čo to znamená pre budúcnosť automobilov?

Ešte pred niekoľkými rokmi sa zdalo, že tlačidlám nadobro odzvonilo. Väčšina výrobcov sa naplno ponorila do honby za kompletnou digitalizáciou kabín svojich vozidiel, najmä potom ak išlo o hierarchicky vyššie v ponuke postavené autá a tie s odvážnejšou cenovkou. Bolo to čiastočne logickým krokom, keďže v autách stúpali výbavové prvky i elektronické systémy, no a mať pre každé z nich dedikované tlačidlo by bolo nereálne.

Moderné Mercedesy tiež vsádzali na gigantické obrazovky, dotykové panely a „čistotu“ palubných dosiek. Nastavovanie klimatizácie v moderných autách prebieha často cez stredový dotykový displej, prispôsobovanie hlasitosti je opäť riešené za pomoci dotykov, nastavenie vozidla zdĺhavým preklikávaním sa v menu a podobne. Z pohľadu dizajnu to možno pôsobí luxusne a futuristicky, no pri každodennej jazde to u niektorých motoristov veľmi ľahko spôsobí viac problémov než úžitku.

image

Mercedes-Benz CLA

FOTO: HN/Radoslav Petrík

Vodiči sa teda začali postupne sťažovať, že jednoduché úlohy si vyžadujú až príliš veľa pozornosti. Namiesto toho, aby naslepo nahmatali prepínač, museli pozerať na displej a preklikávať sa v menu. Nehovoriac o tom, že niektorí výrobcovia zaviedli aj akúsi „pozornostnú pauzu“, teda vynútené niekoľkosekundové odstavenie reakcií na dotyk či ovládanie displeja (spolu s okienkom informujúcim o venovaní pozornosti premávke).

Paradox, že značky prinášajú čoraz väčšie a komplikovanejšie displeje, no zamedzujú motoristom ovládať ich pri jazde. Nájdu sa aj modely, kde k pauze dochádza aj pri ovládaní spolujazdcom. Kritika na tieto kroky automobiliek silnela najmä v Európe, kde sú vodiči zvyknutí na funkčnosť a intuitívnosť.

image

Mercedes odhalil prvú snímku revolučného sedanu. Prekvapí dizajnom i dojazdom

Zatiaľ čo v Ázii zákazníci oceňujú veľké obrazovky a hlasových asistentov, európsky trh si zrejme vyžaduje aj praktickosť a jednoducho vyššiu konzervatívnosť. A Mercedes, ktorý je na domácom kontinente prémiovou ikonou, si to nemohol nevšimnúť. Reaguje a nie je sám.

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 65% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-09-19 09:47:18 - Feat.: 1 - Title: Mercedes odhalil prvú snímku revolučného sedanu. Prekvapí dizajnom i dojazdom 02 - Modified: 2025-09-09 09:00:00 - Feat.: 1 - Title: Špičkové technológie i luxus: Mercedes odhalil obľúbené SUV v úplne novej verzii 03 - Modified: 2025-08-30 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Popiera fyzikálne zákony: Toto je extrémna limuzína od Mercedesu za vyše 220-tisíc eur 04 - Modified: 2025-08-22 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Povinný systém dnešných áut, ktorý vodiči nenávidia. Ako funguje a prečo ho vypíname? 05 - Modified: 2025-08-14 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Šéf Mercedesu varuje pred kolapsom trhu s autami. „Rútime sa proti múru,“ tvrdí
01 - Modified: 2025-12-04 13:00:00 - Feat.: - Title: Päť hviezdičiek nie je samozrejmosť. Test bezpečnosti hodnotil aj čínske automobily 02 - Modified: 2025-12-04 11:15:00 - Feat.: - Title: Lacný iPhone si výrazne polepší. 17e môže priniesť Dynamic Island a ďalšie vylepšenia 03 - Modified: 2025-12-04 10:06:50 - Feat.: - Title: Hyundai odhalil štýlovú novinku do mesta. Poteší výbavou, ale aj rozumnou cenou 04 - Modified: 2025-12-03 18:22:01 - Feat.: - Title: Dôvera zamestnancov Volkswagenu vo vedenie sa prepadla. Blumeho nový apel na efektivitu narazil na výhrady 05 - Modified: 2025-12-03 13:00:00 - Feat.: - Title: Kráľ sa vracia na scénu. Bestseller od Cupry sa dočká verzie s ikonickým motorom
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. december 2025 06:14