Keď sa pred niekoľkými rokmi plug-in hybridné vozidlá masovo dostávali na európske cesty, ich propagátori sľubovali revoluciu v mobilite. Kombinácia elektrického pohonu pre mestskú jazdu a spaľovacieho motora na dlhé trasy mala predstavovať ideálny kompromis pre vodičov, ktorí sa ešte neboli pripravení úplne vzdať tradičných technológií a bežných motorov.
Laboratórne testy ukazovali skvelé čísla, ktoré Brusel potreboval vidieť – emisie oxidu uhličitého sa znížia až o 75 percent v porovnaní s bežnými benzínovými či naftovými vozidlami. Kde je teda problém v riešení, ktoré malo byť perfektným medzistupienkom v prechode k čisto batériovým elektroautám? V praxi sa ukázala byť realita dramaticky odlišná.
Nedávna štúdia organizácie Transport & Environment analyzovala údaje z palubných meračov spotreby u 800-tisíc vozidiel registrovaných v Európe medzi rokmi 2021 až 2023. Výsledky šokovali aj tých najväčších optimistov, keď zo štúdie vyplynulo, že plug-in hybridy v reálnej prevádzke produkujú len o 19 percent menej emisií CO2 než benzínové a naftové autá, pričom laboratórne testy predtým naznačovali zníženie až o spomínaných 75 percent.
Znamená to, že tieto vozidlá vypúšťajú na cestách takmer päťnásobne viac emisií než uvádzajú výrobcovia a oproti konvenčným motorizáciám nie sú práve výhrou. Mnohí majitelia, predovšetkým vo firemných flotilách, totiž svoje vozidlá prakticky vôbec nenabíjajú. Auto s vybitou batériou potom spotrebuje výrazne viac paliva a produkuje oveľa vyššie emisie. S tým sa nepočítalo.
Podľa štúdie Transport & Environment náklady na palivo a vlastníctvo plug-in hybridov presahuje deklarované hodnoty v priemere aj o 500 eur ročne, čo znamená, že majitelia platia viac nielen za palivo, ale aj za to, že ich vozidlá v skutočnosti nie sú tak ekologické, ako sa pôvodne tvrdilo. A čo s tým? Nemci zvažujú celkom kontroverzný krok. Majiteľov k nabíjaniu dotlačia, inak im bude hroziť „trest“.
Zostáva vám 72% na dočítanie.
