Kúpa jazdeného auta je pre väčšinu Slovákov najlepším riešením, ako získať kvalitné vozidlo bez nutnosti investovať do nového a obetovať výrazný pokles hodnoty v prvých rokoch vlastníctva. No táto rozumná stratégia sa aj v modernej dobe môže stať pascou, kedy kúpu poriadne oľutujete.
„Pod kapotou“ zdanlivo výhodnej ponuky sa totiž neraz skrýva jeden z najrozšírenejších podvodov v Európe – manipulácia s počtom najazdených kilometrov. Trh s ojazdenými autami na starom kontinente predstavuje obrovské objemy, no naďalej ho sprevádzajú aj tieto podvodné praktiky, ktoré poškodzujú spotrebiteľov či priamo európsku ekonomiku.
Hoci čísla na moderných tachometroch vyzerajú dôveryhodne a vozidlá na prvý pohľad môžu pôsobiť bezchybne, realita je často úplne iná. Odborníci hovoria o „tichej epidémii“, ktorá neviditeľne ničí dôveru na trhu, pripravuje kupujúcich o peniaze a celé štáty o daňové príjmy.
Zatiaľ čo mnohí vodiči túto tému vnímajú ako marginálny problém týkajúci sa len jednotlivcov, ktorí mali jednoducho pri kúpe auta smolu, skutočnosť je omnoho znepokojivejšia. Manipulácia s tachometrami nie je náhodným javom – je to systematická prax, ktorá funguje naprieč celou Európou a ktorá má zásadný vplyv na ekonomiky krajín. Prečo je tento problém taký závažný?
Miliardové straty, o ktorých sa nehovorí
Čísla sú alarmujúce. Podľa správy Európskeho parlamentu z roku 2018 sa odhaduje, že škody spôsobené manipuláciou s tachometrami v EÚ sa pohybujú od 1,3 miliardy do 8,7 miliardy eur ročne. Novšia štúdia spoločnosti carVertical, ktorá analyzovala údaje zo 17 európskych krajín, ukazuje, že pri použití konzervatívneho scenára prichádzajú európske krajiny v dôsledku podvodov s tachometrami o približne 5,3 miliardy eur ročne.
Zostáva vám 78% na dočítanie.
