Zistiť, kedy skutočne skončila výroba Fordu Focus, bola takmer detektívna práca. Malo sa tak stať 21 novembra, potom bolo oznámené, že sa tak stalo už 14. novembra. Ale nakoniec sa vraj kvôli nedostatku dielov posledné auto zmontovalo 17. novembra 2025, píše iDNES.cz.
Z továrne v nemeckom Saarlouis vtedy vyšiel o 15:30 úplne posledný exemplár štvrtej generácie tejto ikony – hatchback v bielej farbe, na ktorý sa podpísali prítomní zamestnanci a niektorí dokonca vo vnútri zanechali aj osobné odkazy. Auto totiž nebolo určené na predaj, ale ako historický artefakt bude vystavené v Mestskom múzeu v Saarlouis. Súčasne totiž po 55 rokoch skončila produkcia automobilov v Sársku, v tamojšej fabrike.
Trochu prekvapivé je, že ukončenie výroby svojho slávneho kompaktného modelu, ktorý sa za viac ako štvrťstoročie dočkal 12 miliónov exemplárov, nestálo Fordu ani za najkratšiu tlačovú správu. Nebyť miestnych médií a príspevkov od samotných zamestnancov fabriky na sociálnych sieťach, tak by sme sa to zrejme ani nedozvedeli.
Od štartu výroby v roku 1970 zišlo z montážnej linky závodu v Saarlouis, postavenom v 60. rokoch na ploche bývalého letiska, vyše 15,6 milióna vozidiel. V júni toho istého roku bola fabrika oficiálne otvorená za prítomnosti Henryho Forda II. a prvým vyrábaným modelom bol Escort. Ďalej sa tam vyrábali modely Capri (1971–1975), Fiesta (1976–1980), Orion (1983–1993), Kuga (2008–2012) a C-Max (2003–2010, 2014 –2019).
V poslednej dobe tam Ford zamestnával približne 2 700 ľudí, v najlepších rokoch ich však bolo trikrát toľko. Od decembra 2025 ich v závode zostane približne len tisícka vo výrobe náhradných dielov a to najmenej do roku 2032. Ostatní budú mať nárok na predčasné odchody do dôchodku, odstupné a tí, ktorí ponuku prijmú, prestup do závodu Ford v Kolíne nad Rýnom.
Ukončenie produkcie v Saarlouis americká spoločnosť oznámila už v júni 2022 s tým, že v súvislosti s prechodom na elektromobilitu a crossovery bude svoje autá vyrábať okrem Kolína nad Rýnom už len v španielskej Valencii. Niekdajší svetový bestseller Focus (celkom štyrikrát) sa lúči bez priameho nástupcu, aj keď by sa názov údajne mohol v roku 2027 znovu objaviť na stredne veľkom crossoveri s hybridným a elektrickým pohonom.
Zostáva vám 61% na dočítanie.
