StoryEditor

Používate bezpečnostné pásy? Nepripútaný spolujazdec môže ohroziť všetkých v aute

30.08.2017, 12:00
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Používate bezpečnostné pásy? Každý vodič občas nie. Krátke jazdy, hoci aj s otravnou zvukovou signalizáciou, sú bežné. Len málokto by mohol hodiť kameňom.

A koľkí z vás dbajú na to, aby posádka bola pripútaná? Minimum. Poviete si, každý je zodpovedný sám za seba. Áno, ale len do určitej miery.

Použitie bezpečnostných pásov patrí medzi základné bezpečnostné opatrenia, ktoré chránia život a zdravie vodičov či spolujazdcov. Účelom zádržného systému (pásy, detské sedačky a iné) je chrániť cestujúcich v aute, tak na predných, ako aj na zadných sedadlách pred vážnymi a smrteľnými zraneniami spôsobenými nárazom, alebo prudkým zabrzdením.

Použitie bezpečnostných pásov zvyšuje pravdepodobnosť prežitia. S nimi je pravdepodobnosť prežitia vzadu niekoľkonásobne vyššia, ako je tomu na predných sedadlách. Je to dané skutočnosťou, že zadné sedadlá sú umiestnené v bezpečnejšom prostredí. Nie nadarmo sa vraví, že najbezpečnejšie miesto je vzadu vpravo. Napriek tomu by ste mali dbať na to, aby mal vo vašom aute pri každej jazde zapnuté pásy každý člen.

Uvedomte si, že každý nepripútaná osoba v aute ohrozuje priamo aj vás. Pozrite si nasledovné video z kampane za bezpečnostné pásy z Británie. Je síce staré viac ako desaťročie, mnohí ste ho už možno videli, no je stále veľmi aktuálne.

Smrť pri dopravných nehodách je spôsobená predovšetkým poranením hlavy alebo hrudníka. Použitím pásov sa zmierňujú sily uvoľnené pri zrážke s iným vozidlom či pevnou prekážkou. Pri vyšších rýchlostiach nárazu klesá ich účinnosť. Naopak pri nižších rýchlostiach sú vynikajúcim bezpečnostným prvkom, ktorý sa veľakrát osvedčil hlavne pri jazde v obci. Fyzika sa oklamať nedá. Nepoužívanie bezpečnostných pásov znižuje efektivitu ďalších prvkov bezpečnosti, ako sú napríklad airbagy.

Na to, aby bola posádka chránená pásmi, je potrebné aj ich správne použitie. Je nesmierne dôležité, aby pásy dostatočne obopínali trup a panvu. Množstvo vodičov z povolania má pás stiahnutý len cez trup, aby sa vyhli prípadnej pokute. Spodný pás by mal byť tak nízko nad nohami, aby nezasahoval do oblasti žalúdka.

Diagonálna časť musí byť vedená cez ramená mimo hrtanu a zmierňuje nárazy spôsobené zotrvačnou silou pri náraze. Príliš voľný pás môže zapríčiniť vymrštenie hornej časti tela viac dopredu, a to znamená zvýšenie rizika z možného poranenia hornej časti tela. Správne utiahnutie je kompromisom medzi bezpečnosťou a pohodlím.

Má mať tehotná žena pás?

Tehotné ženy často váhajú pri použité bezpečnostného pásu, avšak jeho nasadenie podľa vyššie spomenutých podmienok poskytuje jednak žene, ako aj plodu zvýšenú bezpečnosť pri prudkej zmene rýchlosti. Preto by mali aj tehotné ženy bezpečnostný pás používať a nevystavovať sa tak zvýšenému riziku potratu pri dopravnej nehode.

Ako to je s pokutou pre spolujazdca?

Pri pásoch platí, že každý cestujúci zodpovedá sám za seba a teda ja pokutu 50 eur platí nepripútaná osoba a nie vodič. Za deti a mentálne postihnuté osoby zodpovedá ten, kto ich sprevádza. Ak ich nikto nesprevádza, zodpovedá za nich vodič alebo poverená osoba.

Ako to je pri dopravnej nehode?

Dopravné nehody z pohľadu zavinenia delíme na dva základné druhy. Zavinené vodičom a na nezavinené vodičom. Pri druhom druhu platí, že ak vodič nehodu nezaviní, nenesie zodpovednosť za zranenie, alebo úmrtie nepripútaného člena posádky, nakoľko cestujúci porušil, alebo nesplnil povinnosť, ktorú mu ukladá zákon.

Prvý prípad je oveľa zložitejší. Dokazujú sa rôzne okolnosti. Pri tejto nehoda sa dostáva k slovu okrem znalca z odboru dopravy aj súdny znalec z odboru zdravotníctva. Ten musí vypracovať znalecký posudok, v ktorom musí určiť či k úmrtiu došlo v priamom dôsledku zlyhania vodiča, alebo preto, že obeť nepoužila bezpečnostný pás. Pre porušenie povinnosti použiť bezpečnostný pás vznikne ťažší následok, nemožno ho prisúdiť vodičovi, ale len poškodenému.

Vodič, ktorý zaviní nehodu, môže zodpovedať len za následok, ktorý by mohol vzniknúť pri použití bezpečnostného pásu. Pri vážnej dopravnej nehode so zranením to je vždy vodič, na koho sa polícia a súdy primárne zamerajú.

Vyšetrovanie môže vodiča oslobodiť od viny za usmrtenie človeka, ale len málokto sa z toho dostane bez psychických problémov.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 02 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 03 - Modified: 2024-11-04 10:09:27 - Feat.: - Title: Nový konkurent Kie i českej Škody. Hyundai poodhalil svoje najväčšie elektrické SUV 04 - Modified: 2024-11-03 12:00:00 - Feat.: - Title: Najlacnejší elektromobil po radikálnych vylepšeniach: Má všetko, čo vlastne treba 05 - Modified: 2024-11-02 12:42:43 - Feat.: - Title: Pri nahrávaní diania z ciest na autokamery treba dodržiavať nariadenia GDPR
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. november 2024 04:35