Existuje viacero druhov železničných priecestí. Dokonca existuje viacero hľadísk delenia železničných priecestí. Nás bude zaujímať iba to, či ide o chránené, alebo o nechránené železničné priecestie.
Laicky povedané, či je tam semafor s rampami, alebo iba semafor. Čo však robiť, keď signalizácia na priecestí nefunguje?
Väčšina zabezpečovacích zariadení na priecestiach je ovládaná automaticky. Ak vlak vstúpi do koľajového obvodu, spustí sa činnosť zabezpečovacieho zariadenia. Ak vlak odíde z obvodu, činnosť sa ukončí.
Oveľa bezpečnejšia situácia je tá, pri ktorej sú rampy a semafor aktívne, teda sú spustené dole, svietia a „zvonia“. Vtedy cez priecestie prejde len veľmi veľký hazardér.
Úplne iná situácia nastáva vtedy, ak rampy nezareagujú na prichádzajúci vlak, alebo zareagujú príliš neskoro. Je potrebné si uvedomiť, že ide o techniku, ktorá môže kedykoľvek zlyhať.
Práve túto situáciu zaznamenalo video z palubnej kamery vozidla. V ňom vidno, akou vysokou rýchlosťou sa rútil vlak a kedy zareagovali rampy. Pár metrov a mohlo dôjsť k smrteľnej nehode. Pri prejazde cez koľajnice musí práve vodič a chodec rozmýšľať.
Rušňovodič zrážke nedokáže zabrániť, a to ani vtedy, ak by zareagoval na sto percent správne. Vtedy len čaká a dúfa, aby sa niekoľko tonový kolos zastavil. Prípadne sa uteká skryť, či vyskočí, aby sa zachránil.
Ako postupovať pri nahlásení chyby na priecestí?
Chybu môže nahlásiť ktokoľvek. Je jedno, či ide o nehodu, poruchu, či o iné ohrozenie bezpečnosti. Vtedy volajte 112, alebo lepšie rovno 158. Pre rýchle a presné určenie problémového priecestia je potrebné nahlásiť JIČ – jedinečné identifikačné číslo, ktoré je pridelené každému železničnému priecestiu v Slovenskej republike.
Je umiestnené na signalizácii alebo na značke. Pre rýchlosť a presnosť naozaj nestačí uviesť iba napríklad železničné priecestie v tom a tom meste, tých môže byť viac.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.