Vďaka znižovaniu objemov motorov, takzvanému downsizingu, sú výrobcovia často nútení do pomerne malého motora "natlačiť" veľký výkon. Pomáha im pritom okrem iného aj známe prepĺňanie turbodúchadlami a to nielen pri dieselových, ale tiež benzínových motoroch.
Nesprávnym zaobchádzaním s takýmto autom si časom dokážete spôsobiť nemalé problémy. Je teda potrebné sa riadiť určitými zásadami správnej jazdy či údržby vozidla, ktoré je vybavené turbodúchadlom.
Okrem toho, že sa neodporúča takzvané vytáčanie motora až do maximálnych otáčok, pascou sa môže stať aj moderný systém Start & Stop. A to najmä pri zastavení po rýchlej jazde.
V zásade si je potrebné uvedomiť, akým princípom turbodúchadlo funguje. Je totiž poháňané výfukovými plynmi a má za úlohu stláčať vzduch do satia motora. Čím vyššie je teda namáhanie motora, tým vyššia je aj teplota výfukových plynov a takisto teplota turbodúchadla.
Súčasťou jazdy by teda malo byť pri používaní auta s turbomotorom aj ochladenie, respektíve dochladenie turbodúchadla po rýchlej jazde (napríklad po diaľnici). Odporúča sa nechať ešte pred vypnutím motor bežať na voľnobeh, a to minimálne 30 sekúnd.
„V období downsizingu sa výrobcovia automobilov navyše nijako zvlášť nechvália tým, že ich „malé“ motory sú na dopingu. Vodiči proste využívajú zo svojich vozidiel toľko, koľko im továreň umožňuje,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ siete ProfiAuto pre Česko a Slovensko.
Pri bežnej jazde by sa negatívne dôsledky náhleho vypnutia motora prejaviť nemali. Pri vyšších rýchlostiach, napríklad na diaľnici či dynamickej jazde, sa turbo viac zahrieva a po následnom zastavení a vypnutí motora, si potrebuje motor, respektíve turbo, znížiť teplotu pri voľnobežných otáčkach.
Pri náhlom vypnutí motora je turbo veľmi tepelne namáhané, a kvôli vysokej teplote dochádza takisto k nedostatočnému mazaniu samotného turba.
Spozornieť by mali aj vodiči s aktívnym Start & Stop systémom, ktorý má drvivá väčšina moderných automobilov a spôsobuje samovoľné vypnutie motora pri zastavení. Hoci bola táto technológia vyvinutá, aby šetrila palivo v mestskej prevádzke, môže sa nakoniec ukázať ako príčina nemalých prevádzkových problémov a s tým spojených náročných výdavkov na servis.
„Výrobcovia si myslia, že turbodúchadlá preplňovaných motorov vybavených Start & Stop systémom netrpia náhlym vypnutím motora, ale naše skúsenosti zo servisov sú trochu iné. Preto je lepšie pri jazde vo zvýšených otáčkach, napríklad pri vysokej rýchlosti na diaľnici, tento systém vypnúť,“ hovorí Lubomír Kroužílek, technický poradca ProfiAuto.
Ak by sme si to mali zhrnúť - odborníci neodporúčajú točiť otáčky turbomotora až do "červeného poľa" a rovnako tak radia, aby si vodiči s takýmito vozidlami nechávali aspoň pol minúty rezervu na dochladenie turbodúchadla po divokej jazde. Môžete tak ľahko predísť neželaným finančne náročným opravám.