StoryEditor

Ako vybrať správnu autosedačku? Poradíme vám, na čo si dať pozor

05.06.2018, 14:01
Zaobstaraniu detskej autosedačky sa nevyhne žiadny rodič, ktorý je zároveň vodičom.

V žiadnom prípade nepoužívajte autosedačky, ktoré za sebou majú čoilen menšiu autonehodou. Zvonku možno vyzerajú neporušene, ale drobné chyby a prasklinky môžu spôsobiť, že autosedačka už nebude v budúcnosti bezpečná.

Nezabezpečené deti v aute umierajú pri nehode sedemkrát častejšie ako deti v autosedačke, informuje iDnes.cz. Ak si myslíte, že dieťa udržíte v náruči, ste na omyle. Pri náraze ho nikdy neudržíte, ale naopak roztlačíte tiažou vlastného tela. Napríklad pri rýchlosti 50 kilometrov za hodinu a váhe dieťaťa 10 kilogramov by ste museli udržať v rukách 300 kilogramov. A to už také ĺahké nie je.

"Pri nákupe autosedačky vyskúšajte aj s dieťaťom a nechajte si odborne predviesť, ako ju umiestniť do automobilu. Žiadajte návod v slovenčine a dbajte na to, aby bola homologizovaná. Lepšie ako všeobecný supermarket alebo e-shop bude špecializovaný obchod alebo autosalón, kde ponúknu sedačku priamo pasujúcu do vášho auta," zdôrazňuje Robert Šťastný, člen českého tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti Škoda Auto.

Motoristi sa často orientujú podľa nárazových testov nezávislých organizácií. Tie dnes uvádzajú, s akou sedačkou bol crashtest vykonaný. "Všetky originálne autosedačky Škoda absolvovali náročné testy Euro NCAP," zdôrazňuje Šťastný.

"Obyčajný podsedák nie je ideálnou detskou autosedačkou. Na rozdiel od sedačky totiž nemajú podsedáky chrbtovú časť a nechránia tak hlavu a krk. Pri bočnom náraze sa dieťa udrie do hlavy. Pri čelnom sa naopak mnohokrát škrtí na krku a nie na ramene, pretože práve na ňom nie je fixované," uvádza Šťastný.

Dnes sa presadzujú autosedačky s mohutnou ochranou hlavy. Ide v podstate o "ušiaka" s bokmi vytiahnutými veľmi dopredu. "Deti sa za túto sedačku hanbia, hovoria, že už sú veľké a chcú podsedák," hovorí český odborník mladoboleslavskej automobilky, ale na presvedčenie malého mudrlanta má dobrý trik: ukázať, že podobne tvarované "ušaté" sedačky majú pretekári v motošporte.

Pri nákupe autosedačky vyskúšajte aj s dieťaťom, aby ste si overili, ako sa do nej zmestí a ako sa v nej cíti. Niektoré modely špecifickým tvarovaním nemusia dieťaťu vyhovovať. Taktiež nemusia dobre pasovať do vášho auta - predovšetkým "ušaté" moderné sedačky sú veľmi široké, takže do starších užších áut dozadu úplne dobre nesadnú a opierajú sa o dvere, čo nie je žiaduce.

​Niektoré sedačky pre deti od jedného do troch rokov majú vo výbave tiež odnímateľný pult. Deti sú vďaka nim pri náraze vystavené menšiemu zaťaženiu. Nevýhodou je však určitá uzavretosť dieťaťa medzi pultom a sedačkou. Dieťa sa tiež môže v pultovej sedačke viac potiť a menšie bývajú tiež možnosti nastavenia sklonu sedačky pre spanie.

Pás nesmie ísť cez krk

Sedačky sa dajú vybrať tak, že kým vaša ratolesť vyrastie, vystačíte si s dvomi. Úplne najmenšiemu bábätku musíte zaobstarať takzvané "vajíčko" - sedačku pre najmenšie deti.

"Je dobré sa neunáhliť a zaobstarať si také vajíčko, ktoré bude dieťa môcť využívať zhruba rok, teda rozmerovo väčšie. Často sa stáva, že rodičia v dobrej viere zaobstará vajíčko, ktoré svojou veľkosťou neumožňuje, aby ho ich deti využívali celý prvý rok a po šietich až deviatich mesiacoch, kedy z neho vyrastú, sa im už nechce kupovať ďalšie, tentoraz väčšie. Zaobstarávajú rovno ďalší typ sedačky, ktorý je určený deťom od jedného do štyroch rokov. Tá však pre takto malé deti nie je vhodná," upresňuje Šťastný.

Ďalšiu sedačku pre odrastenejšie ratolesti (zhruba od dvoch - dva a pol roka) zoženiete v prevedení s nastaviteľnou dĺžkou operadla. S ňou si pravdepodobne vystačíte až do nejakých siedmich rokov, kedy už si vyprosí, že chce sedieť na podsedáku. Sedačky bývajú často konštruované tak, že sa dá podsedák od operadla oddeliť. S ním už dieťa vydrží do doby, než dorastie do zákonnej 1,5 metrovej hranice.

Kedy už môže mať dieťa väčšiu sedačku alebo môže presadnúť zo sedačky na podsedák? Rozhodujúce a najbezpečnejšie vodítko je to, kadiaľ vedie dieťaťu šikmá časť bezpečnostného pásu auta. Ak vedie cez krk, je ešte príliš malé, pás musí ísť cestujúcemu cez rameno. Hlavným ochranárskym princípom detskej autosedačky je dostať malé telo dieťaťa do takej polohy, v ktorej najlepšie pôsobia a ochránia cestujúceho bezpečnostné prvky vozidla.

​Detskou sedačkou tak dieťa vlastne "vypodložíme" vyššie tak, že má napríklad hlavu v oblasti, do ktorej sa nafukuje a najúčinnejšie pôsobí airbag. Pri bezpečnostnom páse je to podobné. Dieťa na podsedáku sedí vyššie a útle telo má vonkajšie rameno v pozícii, kde pás od horného úchytu vedie cez neho a nie cez krk.

Youtube (Ilustračná snímka)

​​Keď umiestňujete detskú autosedačku do vozidla, vždy sa riaďte priloženým návodom. Často je to však rébus, nechajte si preto postup inštalácie vysvetliť od predávajúceho. Z hľadiska inštalácie je možné sedačku upevniť pomocou bezpečnostných pásov, alebo špeciálnych Isofix-ových úchytov.

V prípade Isofix riešení je menšie riziko chyby pri inštalácii sedačky. "Ak však máte len sedačku s pásmi, báť sa nemusíte. Len je potrebné dbať na to, aby boli pásy dotiahnuté a sedačka správne pripevnená," zdôrazňuje Šťastný. Ak je sedačka správne pripútaná, nedá sa s ňou takmer pohnúť.

Vždy sa presvedčte, že dieťa je správne pripútané, neprekĺzne pod pásmi a tie nevedú cez krk. Vyvarujte sa silnému navrstvenie oblečenia. "Ak to inak nejde, pokúste sa oblečenie zapnúť až cez pásy," radí Šťastný.

 "Častou chybou je zlé pripútanie sedačky pásmi a mnoho ľudí dáva do zlej polohy aj madlo," varuje Šťastný. Vajíčko sa vždy upevňuje protismerne vpredu aj vzadu. Na protismerné umiestnenie môžeme naraziť aj pri typoch sedačiek určených starším deťom. Aj protismer má totiž svoje výhody. Hlavne u malých detí, pretože tie majú v porovnaní s telom väčšiu hlavičku, a napriek tomu slabší krk. V prípade, že je dieťa umiestnené vo vajíčku na prednom sedadle, je potrebné tiež vypnúť airbag.

"Niektorí ľudia vajíčko užívajú aj ako alternatívu pre kočík a vozia v ňom deti napríklad v supermarketoch. To však nie je z hľadiska pediatrie dobre. Vajíčko by malo slúžiť hlavne pre bezpečný prevoz detí v aute," upozorňuje český expert na cestnú bezpečnosť. A zdôrazňuje, že konkrétne u vajíčok je dobré preštudovať si ich správne použitie, veľakrát totiž bývajú upevnené chybným smerom.

i-Size

Na trhu sa začínajú objavovať aj sedačky s certifikáciou i-Size, čo je súčasť novej európskej normy (platí od roku 2013), ktorej cieľom je zvýšiť bezpečnosť detí. Taká sedačka spĺňa predpísané crashtesty, a to aj pri bočnom náraze. Je určená pre deti od narodenia do výšky 105 centimetrov (teda približne do štyroch rokov) a je vybavená systémom Isofix.

Veľkosť autosedačky sa uvádza podľa výšky dieťaťa, nie podľa hmotnosti. Podľa tejto normy sa má dieťa do 15 mesiacov voziť proti smeru jazdy. Norma i-Size nenahrádza predchádzajúce nariadenie, výrobca teda môže ponúkať sedačky vyrobené podľa i-Size aj podľa predchádzajúcej normy (predovšetkým jednoduchšie "neisofixové modely pre väčšie deti).

01 - Modified: 2024-11-02 12:42:43 - Feat.: - Title: Pri nahrávaní diania z ciest na autokamery treba dodržiavať nariadenia GDPR 02 - Modified: 2024-11-01 23:00:00 - Feat.: - Title: Škoda predstavila vrcholnú verziu známeho SUV. Kodiaq už prichádza aj s dodatkom RS 03 - Modified: 2024-11-01 13:13:25 - Feat.: - Title: Nebezpečný víkend pre vodičov: Pripravte sa na chaos, zápchy aj „sviatočných“ vodičov 04 - Modified: 2024-10-31 12:45:00 - Feat.: - Title: Palubná doska ako „vianočný stromček“? Tieto kontrolky auta musíte dokonale ovládať 05 - Modified: 2024-10-31 10:57:57 - Feat.: - Title: Ford znovuzrodil svoj ikonický model Capri. Ako jazdí s technikou od Volkswagenu?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
02. november 2024 22:27