Motorkári, cyklisti a jar. Téma, ktorá v médiách rezonuje každý jeden rok. Je tu apríl, mesiac, ktorý býva počasím veľmi zradný. Každopádne prvé, takmer letné lúče, keď denné teploty stúpajú nad 20 stupňov, doslova vyháňajú na cesty aj všetkých priaznivcov jazdy na jednostopových vozidlách.
Pohyb po cestách vyžaduje disciplínu a istú dávku tolerancie zo strany všetkých účastníkov. Nechceme preto otvárať tému agresivity, nevedomosti, nerozmýšľania, ale povieme len toľko, že chodec kurz nepotrebuje, cyklista tiež nie, ale vodiči všetkých skupín kurzami musia prejsť.
Osveta a napomínanie, že cesta nepatrí len vodičom, je preto určite na mieste, keďže sa o cestu vždy delili, delia, a zdá sa, že aj budú deliť. Avšak ani nevodiči by nemali zabúdať na krehkosť a pominuteľnosť svojho života.
Nie je žiadnym tajomstvom, že populárnosť jednostopových vozidiel každým rokom rastie. S vyšším počtom účastníkov je aj zároveň vyššia pravdepodobnosť vzniku nehody. Dovolíme si povedať, že niektoré pravidlá by sa mali postupne taktiež upraviť, a to ako vo vzťahu cyklista-vodič, tak vo vzťahu opačnom.
Čo by ste však mali mať na pamäti ako vodič auta?
- Zvýšte opatrnosť voči jednostopovým vozidlám a to ako motorkám, tak i cyklistom. Aj banálna chyba môže znamenať pád, ktorý môže spôsobiť zranenia či škody na majetku.
- Pozor na priechodoch pre cyklistov – hlavne v mestách (aj keď cyklista sa pred priechodom musí presvedčiť, či môže prejsť). Rovnako treba dať pozor na nezodpovedných cyklistov, ktorí s radosťou využívajú aj klasické priechody pre chodcov.
- Dodržujte bezpečný odstup pri predchádzaní. Nikde nie je určená presná hranica vzdialenosti, avšak pod hranicu dvoch metrov sa nepribližujte. Čim vyššia rýchlosť alebo rýchlostný rozdiel, tým väčší odstup. Nezabúdajte na vzdušné víry tvorené vozidlom a nechávajte cyklistom či motocyklistom dostatok miesta na prípadné manévrovanie - slovenské cesty nie sú práve stopercentné.
- Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo. Pre cyklistov však dávame do pozornosti ustanovenie, kde pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava.
Išiel ako kamikadze...
Nechceme hádzať všetkých vodičov, či už motorkárov, cyklistov, ale povedzme aj vodičov v autách, do jedného vreca, to určite nie. Rýchla jazda na motocykli, ale aj na bicykli, či po rovine, alebo dole kopcom, nielen v hustej premávke, alebo v zákrutách, je adrenalínová. Veľa ľudí je od toho závislých. Je to úplne iný pocit, ako rýchla jazda v aute, kde ste pocitovo, ale aj reálne chránený skeletom karosérie.
Čo v prípade smrteľnej nehody, keď motorkár šiel rýchlo a vy ste mu na aute nedali prednosť, lebo ste ho jednoducho nevideli? Každý prípad, každá nehoda, je iná. Vždy sa skúmajú okrem iného rozhľadové pomery, rýchlosť, o ktorej vypracúva znalec z odboru dopravy znalecký posudok.
Avšak aj napriek tomu, ako dopadne znalecké skúmanie a šetrenie zo strany polície, myšlienka, že ste tomu mohli nejako zabrániť, vás bude strašiť a doslova ničiť poriadne dlho. Buďte preto skutočne obozretní, využívajte spätné zrkadlá a buďte voči sebe tolerantní.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.