Po neustálych dažďoch sa môžeme už niekoľko dní tešiť zo skutočne letného či priam tropického počasia na Slovensku. Asi málokto si však dokáže dnes predstaviť využívanie napríklad automobilu bez aktivácie "modernej" klimatizácie. Tá je v súčasnosti viac-menej štandardom vo výbave a to aj pri starších vozidlách. Málokto však vie, ako správne využívať jej vlastnosti a ako čo najrýchlejšie vychladiť rozpálený interiér vozidla.
V kabíne zaparkovaného auta totiž v slnečných letných mesiacoch dokáže teplota stúpať skutočne radikálne a za niekoľko minúť aj o desiatky stupňov Celzia. Zabudnite preto na situáciu, kedy si len na "chvíľu" odbehnete do obchodu a svoje dieťa či domáce zviera necháte v uzatvorenom aute na parkovisku. Vystavujete ich vážnemu až smrteľnému riziku. Takýto stav sme si dokonca dávnejšie aj osobne vyskúšali - video si môžete prezrieť tu.
Problém však môže nastať, aj keď sa z obchodu vraciate do prázdneho rozhorúčeného auta. Vodič totiž počas jazdy pri vysokej teplote stráca pozornosť, je ospalý a malátny. Kvôli tomu môžu na cestách vznikať nebezpečné situácie, ktorými ohrozíte seba a aj ostatných účastníkov premávky.
Interiér je preto vhodné udržiavať primerane vychladený a to čo možno najskôr alebo ešte pred samotným začiatkom cesty. Pomôcť môže nezávislá klimatizácia či moderné otváranie okien pomocou diaľkového ovládača (kľúča) k vozidlu.
Otvorené okno alebo klíma?
Najčastejšia otázka zrejme je, či je efektívnejšie otvoriť okno alebo využívať ihneď klimatizáciu. Na úvod môžeme povedať, že dôležitá je rýchlosť jazdy a tiež vzdialenosť cesty, na ktorú vyrážame. Ak totiž plánujete prejsť len veľmi malý úsek, klimatizácia nestihne vychladiť interiér a jediným riešením je teda na ten okamih stiahnuť okná. Okno potom nemôžete mať otvorené napríklad pri veľmi vysokých či krokových rýchlostiach, takže aj odporcom zostáva v podstate jediná možnosť - klimatizácia. Ak sa teda nechcú variť vo vlastnom pote.
Ako je to pri plánovanej dlhšej jazde? Po nasadnutí do rozpáleného auta, kedy je v mnohých prípadoch doslova nemožné vo vnútri dýchať a bezpečne vyštartovať, je najlepšie najskôr stiahnuť okná alebo otvoriť dvere, aby sa najhorúcejší vzduch čo najskôr vyhnal von (ideálne teda ešte pred jazdou). Keď už je to možné, tak čo najskôr naštartujte a vydajte sa na cestu. Po prejdení niekoľkých stoviek metrov je nutné okná zatvoriť a aktivovať klimatizáciu. Najrýchlejšie dosiahnete zníženie teploty tak, že predné okná zatvoríte úplne, ale zadné necháte po zapnutí klimatizácie mierne otvorené - zhruba päť centimetrov.
Takýmto spôsobom bude studený vzduch prúdiaci z palubnej dosky vytláčať ten teplý práve cez zadné okná a postupne ochladzovať kabínu. Po niekoľkých minútach ich zatvorte úplne a prácu ponechajte na klimatizáciu. Rovnaký princíp platí aj pri manuálnej klimatizácii, ktorú pustite na začiatku naplno a na nízku teplotu. Na úvod sa odporúča tiež spustiť vnútornú cirkuláciu vzduchu, keď kompresor nemusí navyše ochladzovať vzduch, ktorý nasáva zvonku.
Po uzavretí všetkých okien a deaktivácii vnútorného okruhu si môžete nastaviť klimatizáciu na vami požadovanú teplotu, no dbajte na to, aby bola oproti vonkajšej teplote nižšia maximálne o päť až osem stupňov Celzia. Ak plánujete skutočne dlhú trasu (napríklad sto a viac kilometrov) môžete ju ešte o nejaký stupeň znížiť, no pred cieľom ju postupne zvyšujte. V opačnom prípade hrozí vášmu telu po vystúpení z auta teplotný šok, prechladnutie, nádcha a ďalšie zdravotné komplikácie.
Správne používanie klimatizácie
Odborníci odporúčajú klimatizáciu niekoľko minút pred úplným zastavením a vypnutím motora deaktivovať, ponechať zapnuté len klasické fúkanie a tak vlhkosť v útrobách systému klimatizácie vysušiť. Vďaka tomu môžete jednoducho predchádzať plesniam, vzniku baktérii a zápachu, ktorý by po následnom štarte smeroval z výduchov klimatizácie priamo do vašich dýchacích ciest. Neodporúčame tiež smerovať studený vzduch priamo na telo, čím si viete navodiť bolesť svalov, kŕče, prechladnutie a ďalšie ťažkosti. Radšej ho nasmerujte na okná či napríklad strop.
Ešte pred letnou sezónou je vhodné absolvovať aj samotnú kontrolu systému klimatizácie, najlepšie aspoň raz ročne (ak neevidujete žiadny problém). V servise dokážu zistiť stav chladiaceho média, doplniť ho (ak klimatizácia nechladí tak, ako by mala) a celú sústavu vedia dezinfikovať. Na trhu sa objavili aj rôzne dezinfekčné prípravky, ktoré môžete použiť svojpomocne, no ich účinok sa odbornej dezinfekcii vyrovná len ťažko.
Cena sa v servisoch za takýto úkon pohybuje niekde okolo 10 až 20 eur. Pri servisovaní vozidla nezabudnite ani na peľový filter, ktorý zachytáva všetky drobné nečistoty pred vstupom do kabíny a jeho výmenu pravidelne absolvujte. Najmä, ak už z výduchov cítiť zápach alebo je intenzita fúkania nižšia.
Klimatizáciu je vhodné využívať aspoň raz za mesiac, aj v zime, aby sa kompresor chladiacim médiom (obsahujúcim aj olej) premazal a zostal v dobrej kondícii. Okrem toho, klimatizácia je schopná vzduch vysušovať, takže ju využijete aj počas daždivých a zimných dní - keď sa vám sklá zahmlia.